اجرای سیستم مکانیزه اعلام بار در پایانه بار یزد/ ضرورت استمرار روند اصلاحی/ فراهم شدن زمینه رفع مشکل سختی کار و بیمه تکمیلی رانندگان
پیرو گزارش سه ماه پیش یزد رسا از وضعیت پایانه حملونقل یزد و قول مساعد مدیرکل راهداری و حملونقل استان یزد برای ساماندهی شرایط بغرنج این پایانه، بر آن شدیم تا با گزارش میدانی از پایانه یزد تغییرات رخداده در این سه ماه را موردبررسی قرار دهیم.(گزارش سه ماه پیش یزدرسا از وضعیت پایانه بار یزد را اینجا بخوانید)
در این راستا با حضور در پایانه حملونقل بار و کالا یزد با تنی چند از رانندگان، مسئولین شرکتهای حملونقل و نماینده اداره کل راهداری و نقل استان در پایانه گفتگو داشتیم تا تحلیلی از شرایط کنونی پایانه پیش روی مخاطبان باشد.
رضایت رانندگان یزدی از تغییرات ایجاد شده در پایانه بار یزد / ادامه روند اصلاحی؛ خواسته رانندگان یزدی
یکی از رانندگان یزدی با اشاره به مشکلات چند ماه قبل جولان دلالان در پایانه بار یزد گفت: خوشبختانه و به حق در این مدت سه ماه اقدامات خوبی صورت گرفته و به واقع وضع پایانهای که قبلاً بود دیگر وجود ندارد.
مظفری تأکید کرد: واقعاً باید از مسئولین اداره حملونقل و شخص مدیرکل جدید قدردانی کرد که در این مدت کوتاه توانستند تغییرات نسبتاً گستردهای را در پایانه بار یزد ایجاد کنند اما بااینوجود بازهم از ایشان درخواست داریم که این حرکت مثبت ادامه داشته باشد و به دیگر حوزهها نیز تسری یابد. مشکلاتی که اکنون در پایانه بار یزد وجود دارد بیشتر موضوع پارکینگ کامیونهاست که در موضوع پارکینگ کمبود جدی وجود دارد که باعث میشود معطلی سه الی چهارساعته میشود.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و ایرادات مهم که واقعاً باید به آن رسیدگی شود اعلام بارهایی با تناژ بیشازحد مجاز است. بارهایی که باید در قالب تناژ بین 22 تا 24 تن اعلام شود اکنون 28 تا 30 تن اعلام میشود که این موضوع هم استهلاک ماشین را بالا میبرد و هم جادهها و پلها را بهمرور تخریب میکند.
خبری از دلالان نیست
یکی دیگر از رانندگان حاضر در پایانه بار یزد با اشاره به تغییرات ایجادشده در سطح پایانه بار یزد گفت: در طول این سه ماه انجمن رانندگان یزد خیلی فعال بوده و توانسته با تعاملی که با مسئولین داشته اقدامات مهمی را در پایانهایجاد کند. اینکه تا چند ماه پیش دلالان در پایانه حضورداشته و حق رانندگان را ضایع میکردند و اکنون اثری از آنها نیست واقعیت این تغییرات است.
رانندهای دیگر با مثبت ارزیابی کردن اقدامات صورت گرفته در پایانه یزد گفت: مدیرکل راهداری و حملونقل استان در این مدت بهاندازه تمامی مدیران گذشته در پایانه یزد منشأ اثر بودند. سیستم مکانیزه سالن اعلام بار که چند وقتی است راهاندازی شده باعث شده یک سیر قانونمندی در گرفتن بار بر پایانه حاکم باشد.
این همشهری در ادامه افزود: خواسته ما از مدیرکل راهداری و حملونقل استان این است که با قاطعیت قانون را اجرا کند و همانگونه که با رانندگانی که خارج از چارچوب قانونی مبادرت به بارگیری میکنند برخورد میشود انتظار داریم با شرکتهای حملونقل متخلف نیز برخورد شود که این صراحت و قاطعیت در اجرای قانون زمینه تخلف را از بین میبرد.
ارتقاء امنیت با استقرار کانکس دائم نیروی انتظامی در پایانه بار یزد
مسئول انتظامات پایانه یزد نیز در خصوص تغییرات ایجادشده در راستای ارتقای امنیت پایانه بار یزد اظهار داشت: بهمنظور ارتقاء امنیت پایانه بار یزد و مقابله با معضل دلالی، بیش از دو ماه است که نیروی انتظامی شهرستان با استقرار کانکس، حضور فیزیکی و مؤثری دارند و توانستند امنیت پایانه بار یزد را تا حد زیادی بالا ببرند.
علی اکبر حیدری اذعان داشت: رضایت رانندگان از نبود دلالان و بهبود شرایط نسبت به ماههای قبل خود گویای تغییرات مثبتی است که در پایانهایجادشده است. موضوع راهاندازی سیستم مکانیزه در سالن اعلام بار شرایطی را فراهم آورده است که تا حد زیادی از تخلفات جلوگیری شده و ما امید داریم با انجام صددرصدی پروژه این سیر مثبت ادامه پیدا کند.
استقبال شرکت های حمل و نقل از اجرای طرح سیستم مکانیزه اعلام بار
مدیر شرکت حملونقل تریلی داران مهدی نیز بهعنوان یکی از شرکتهای پیوسته به طرح مکانیزاسیون سالن اعلام بار پایانه گفت: در شرایط کنونی از یکسو به دلیل کم شدن میزان بار در استان و از سوی دیگر با گسترش خام فروشی خاک در دوره زمانی خاص که موجب افزایش میزان کامیون و راننده شده باعث شده توازن میان تعداد ماشینهای باری و تعداد بار برای حمل به هم بخورد.
محمدرضا احراری افزود: این شرایط کمبود بازار و افزایش تقاضا برای حمل آن باعث شده بود که دلالان در پایانه بار رشد کنند که در مواجهه با این شرایط اداره کل راهداری و حملونقل و شخص مهندس صادقیان وارد عمل شدند و اقدام به راهاندازی سیستم مکانیزه اعلام بار کردند که این اقدام بسیار مثبت بوده و علاوه بر رانندگان ما شرکتهای حملونقل نیز از این طرح استقبال کردیم و ثمرات خوبی داشته است و امیدواریم نقایص جزئی هم که در این طرح وجود دارد بهمرور برطرف شود.
وی تأکید کرد: بزرگترین مشکل پایانه بار در حوزه اعلام بار و سیستم نوبتدهی است. برخی رانندگان با حضور در پایانه نوبت میگیرند و میروند درجاهای دیگر بارگیری میکنند و بعد که برمیگردند نوبت اول هستند و این بیعدالتی در حق رانندگانی است که برای گرفتن یکبار باید چند روز در پایانه معطل شوند.
احراری تصریح کرد: باید سیستم مکانیزه اعلام بار به دیگر بخشهای حملونقل تسری پیدا کند که اگر رانندهای در جای دیگری از استان اقدام به بارگیری کرد نوبت او در پایانه بار یزد باطل شود که در صورت این اقدام مشکل رسوب بار در سالن اعلام بار نیز رفع میشود.
برای آگاهی بیشتر از روند تغییرات در پایانه بار یزد به سراغ نماینده اداره کل راهداری و حملونقل استان در پایانه بار یزد و مسئولین انجمن صنفی این پایانه رفتیم.
ضرورت حمایت مسئولین ارشد استان از برنامه های اصلاحی مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان
مهدی دهشیری عضو انجمن صنفی رانندگان یزد دراینباره گفت: واقعیت این است که در این چند ماه اتفاقات مثبت و مهمی در پایانه بار یزد ایجادشده اما برای تکمیل این روند مثبت نیاز به زمان هست و ما امید داریم باهمتی که مهندس صادقیان در این مدت از خود نشان دادند مشکلات باقیمانده نیز رفع شود. مکانیزه شدن سالن اعلام بار که مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان هم قول اجرای آن را داده بودند خوشبختانه امروز تا حد زیادی اجراشده، مانیتورها نصبشده و بهزودی تکمیل خواهد شد. نکته مهمی که در مورد سالن اعلام بار از آن میتوانیم بهعنوان مشکل یاد کنیم فضای کم آن است که با مکانیزه شدن این سالن و ارائه بیشتر بارها در این سالن همه رانندگان به این سالن مراجعه میکنند و همین موضوع سبب شده فضای سالن پاسخگو نباشد.
پارکینگ پایانه گنجایش پذیرش این حجم از کامیون را ندارد
وی افزود: باید سیستم مکانیزه در شرکتهای حملونقل نیز اجرا شود تا این شرکتها نتوانند کرایههای حمل بار و کالا را زیر تعرفه اعلام کنند و امید داریم در این حوزه نیز اقدامات ملموسی صورت پذیرد. برخی از شرکتهای حملونقل در برابر تغییرات اعمالشده مقاومت میکنند و باید از سوی مسئولین ملزم به رعایت این موارد شوند. یکی از مشکلات کنونی پایانه نبود پارکینگ در پایانه است، چون پایانه در دهه 60 ساختهشده امروز دیگر گنجایش این حجم از کامیون را ندارد و گاهی صف نوبتدهی باعث معطلی چهارساعته رانندگان میشود.
این فعال حوزه حملونقل استان تأکید کرد: مسئولین حوزه حملونقل باید نظارت مستمری بر طرحهای جدید اجراشده در پایانه داشته باشند تا امکان تخطی از آنها را از خاطیان سلب کنند و قاطعیت در برخورد میتواند تا حد زیادی از مشکلات حوزه حملونقل استان کم کند.
رانندگان قربانیان اصلی تورم
دهشیری در ادامه با اشاره به طرح نوسازی ناوگان حمل نقل کشور تصریح کرد: طرحی که دولت با این شرایطی که اعلامشده درصدد اجرای آن است بههیچوجه نه علمی و نه عاقلانه است. با شرایط رکود کنونی و نبود بار برای جابهجایی تسهیلات بلندمدت با سودهای کلان نمیتواند به این حوزه مهم اقتصاد کمک کند. رانندگان قربانی تورم در کشور هستند. ما گرانی دو هزار درصدی سوخت را تجربه کردیم اما از سال 93 تاکنون حتی متناسب با تورم و مانند کارگران و کارمندان افزایش کرایه نداشتیم. راننده که نباید در این مسیر له شود پس حامی ما کیست؟
این عضو انجمن صنفی رانندگان یزد با ورشکسته خواندن رانندگی در کشور اذعان کرد: همه مشاغل و کالاهای موردنیاز رانندگان از لاستیک و روغن گرفته تا مکانیک افزایش نرخ داشته است اما کرایه حمل بار هیچ افزایش نداشته است این چه منطقی است که تنها راننده باید بار این مشکلات را به دوش بکشد. مسئولین برای خدا هم شده برای حمایت از ما قدمی بردارند.
تعامل با نمایندگان مجلس برای حل شدن موضوع سختی کار رانندگان / مساعدت سپاه پاسداران برای بیمه تکمیلی رانندگان
سخنگوی انجمن صنفی رانندگان یزد در ادامه مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط انجمن رانندگان یزد را تعامل با اداره کل راهداری و حمل نقل استان در پیشبرد برنامههای اصلاحی چون مکانیزه کردن سیستم اعلام بار دانست بیان داشت: برای مشکل سختی کار رانندگی تعامل خوبی با نمایندگان مجلس بخصوص نماینده مردم تفت و میبد در مجلس داشتیم که آقای کمال دهقانی پیگیر این مشکلات در کمیسیون های متعدد مجلس بودند و تا جایی که اطلاع پیدا کردیم در برنامه ششم توسعه این موضوع گنجاندهشده که امیدواریم دولت آن را اجرا کند. برای بیمه تکمیلی رانندگان نیز رایزنیهای گسترده با بسیاری از بیمهها صورت گرفته است که خوشبختانه قرار بر این شده است که با همکاری و حمایت سپاه پاسداران این موضوع نیز حل شود.
محمدعلی قاسمی نیز یکی دیگر از اعضای انجمن صنفی رانندگان با اشاره به مشکلات اعلام بار کالاهای بیش از سقف مجاز تناژ برای جادههای کشور و کامیون گفت: تناژ اعلام بار درگذشته بر اساس قانون و ضابطه بود اما اکنون همه بارهایی که اعلام میشود بیش از سقف مجاز است که این موضوع هم جادهها و پلهای کشور را تخریب میکند و هم سلامت خودرو و راننده را تهیهی میکند.
قدردان اقدامات اصلاحی مهندس صادقیان هستیم / ضرورت برخورد قاطع با متخلفان / نصب دوربین های نظارتی نیاز امروز پایانه یزد
این راننده یزدی افزود: خوشبختانه تغییرات ایجادشده در پایانه بار یزد مثبت و رو به رشد است و ما قدردان همت بلند مهندس صادقیان مدیرکل راهداری و حمل استان هستیم و از مسئولین ارشد استان میخواهیم که پشتیبانی لازم را از وی در اجرای برنامههای اصلاحی داشته باشند.
وی با تأکید بر ضرورت برخورد قاطعانه با متخلفان و بر هم زنندگان سیستم مبادله بار و کالا در پایانه بار یزد اظهار داشت: ما بهعنوان انجمن صنفی رانندگان یزد تاکنون با تمام رانندگانی که خارج از سیستم سالم بارگیری اقدام به اخذ بار کردند برخورد کردیم و شکایت از آنها صورت گرفته اما این رانندگان متخلف که از با همراهی و همکاری برخی از شرکتهای متخلف اقدام به این کارها کرده بودند علیرغم اعلام شکایت چندباره با آنها برخوردی نشده و این کفه عدالت را بر هم زده و باعث بازگشت به مشکلات قبلی خواهد شد.
قاسمی تأکید کرد: نصب دوربینهای نظارتی در سطح پایانه برای ارتقاء امنیت پایانه ضروری است و این مهم میتواند با تعامل حل شود و امید داریم این موضوع مهم که نقشی اساسی در مدیریت پایانه دارد اتفاق بیفتد. یکی از مسائل مهمی که متأسفانه پایانه بار یزد از آن محروم است مکان رفاهی و استراحت گاه برای رانندگان است. پایانهای به این وسعت و حجم پذیرش از رانندگان برخلاف پایانههای دیگر مکان مناسبی برای استراحت رانندگان ندارد و رانندگان غیربومی مجبور میشوند شبها را در ماشین خود بخوابند.
برای ادامه پیگیریها به سراغ نماینده اداره کل راهداری و حمل نقل استان در پایانه بار یزد نیز رفتیم.
اجرای کامل سیستم مکانیزه اعلام بار تا هفته آینده
صادق جلایر مهمترین تغییرات ایجادشده در پایانه بار یزد را نظمبخشی به فعالیت جارچیان (دلالان) در سطح پایانه دانست و گفت: برای ایجاد نظم با هماهنگیهای ایجادشده مأمورین نیروی انتظامی حضور دائمی و مستمر در سطح پایانه دارند و مأمورین حراست را در ایجاد نظم در پایانه کمک میکنند.
وی افزود: در حوزه سالن اعلام بار نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و تلاش شده است با مکانیزه شدن سیستم اعلام بار در پایانه یکی از مشکلات همیشگی رانندگان که فشل بودن این سالن است برطرف شود. در حال حاضر از تعداد 42 شرکت در بخش اصلی و تعداد 16 شرکت در بخش تجاری، تعداد 25 شرکت از این سیستم مکانیزه استفاده میکنند. انشاءالله بهزودی با رفع نواقص سختافزاری و ترم افزاری طرح مذکور، تمامی شرکتهای پایانه و حتی 8 شرکت فعال در اشکذر در این طرح مکانیزاسیون شرکت میکنند.
جلایر هدف از اجرای طرح مکانیزاسیون را سیاست سازمان و اداره کل راهداری و حملونقل استان در به دست آوردن بانک اطلاعاتی کامل از صنعت حملونقل در استان و نظارت بر عرضه بار در استان اعلام کرده و تأکید کرد: هدف دیگر سیستم اعلام بار مکانیزه حذف دلالان است که بهجای برخورد فیزیکی با آنها فضای کار آنها بستهشده است و باری برای شغل دلالی باقی نمانده است.
اجرای آزمایشی طرح حذف حوزه جغرافیایی / برنامه سازمان حمل و نقل برای یکسان سازی نرخ کرایه بار
وی در خصوص موضوع حوزه جغرافیایی که حذف آن همواره خواسته رانندگان و شرکتهای حملونقل پایانه بوده است تصریح کرد: موضوع حذف حوزه جغرافیایی بهطور ضمنی بین انجمنها هماهنگ شده است و اکنون مراحل آزمایشی خود را میگذراند و در صورت اجرای کامل و قطعی آن حمل بار در کلیه شهرستانهای نزدیک به یزد برای رانندگان و اعلام آن ممکن خواهد شد و شریان فعالیت دلالان را تا حد زیادی میبندد.
نماینده اداره کل راهداری و حمل نقل استان در پایانه بار یزد در خصوص تکنرخی سازی نرخ کرایه حمل بار نیز اظهار داشت: مدیرکل راهداری و حملونقل استان در این خصوص به دنبال تعامل انجمنهای صنفی رانندگان و شرکتها برای حب شدن این موضوع هستند تا با مشورتهایی که صورت میگیرد نرخی قابلقبول برای سه ضلع حملونقل یعنی رانندگان، شرکتها و صاحبان کالا مورد تصویب قرار گیرد و اکنون انجمنهای مذکور در حال آنالیز مسیرهای مربوطه برای تهیه نرخهای پیشنهادی هستند.
انتهای پیام/آ
Related Assets:
- دلالبازی در پایانه بار یزد نداریم/ با راه اندازی سیستم، دست دلال را قطع کردهایم
- بخش خصوصي عهده دار پروژه هاي نيمه تمام استان یزد می شود
- 26آذر؛ روز لبیک رانندگان به فرمان تاریخی امام راحل/ فرسودگی ناوگان بار و مسافر مهمترین مشکل بخش حمل و نقل استان است
- ضرورت تعامل انجمنهای صنفی پایانه بار یزد/با مکانیزه کردن سالن اعلام بار تا حد زیادی میتوان از فعالیت دلالان جلوگیری کرد
- حضور ملت در راهپیمایی 22 بهمن هیاهوی دشمن را خنثی میکند/ بصیرت افزایی مهم ترین راه مقابله با توطئه های دشمنان است.
- قیمت بلیت اتوبوسهای یزد در ایام اربعین 10 درصد افزایش می یابد