اداره پست استان،مرجع رسیدگی به شکایات خرید اینترنتی در یزد است
به گزارش یزدرسا به نقل از یزدبانو، قریب به 23 سال ازبه کارگیری اینترنت عمومی در ایران می گذرد یعنی در سال 1370 ایران به وسیله اولین خط ویژه اینترنتی به دانشگاه وین وصل شد و در منطقه به عنوان دومین كشوری بود كه توانست به شبكه جهانی اینترنت وصل شود.
کم کم با گسترش اینترنت بحث خرید و فروش اینترنتی هم در اوایل 1380 آغاز شد ولی هنوز ساز و کار مناسبی برای این موضوع تدوین نشده بود و در سال 85 بانكها برای تجارت الكترونیك اولین قدمهای خود را برداشتند.
خرید اینترنتی معایب و مزایای زیادی دارد که در انتهای این گزارش به آن پرداخته ایم ولی می بایست از سوی مسؤولین مرتبط با این موضوع به ویژه رسانه های مجازی،مکتوب و رسانه ملی به مردم اطلاع رسانی شود تا دست کلاهبرداران و شیادانی که برای رسیدن به پول بیشتر به راحتی کالاهای نامرغوب وحتی قاچاق را به خریداران قالب می کنند کوتاه شود.
سامانه بازارالکترونیکی شرکت پست، بستری الکترونیکی ومجازی است که طیف گسترده ای ازکالاهای مختلف درآن عرضه گردیده وصاحبان کالا وخدمات میتوانند باعضویت دراین سامانه www. ebazar.post.ir ودریافت غرفه مجازی محصولات خودراعرضه نمایند.
برای آگاهی از وضعیت خرید اینترنتی در استان یزد و شهرستان های آن گفتگوی تفصیلی را با سرپرست اداره کل پست استان یزد انجام داده ایم:
سرپرست پست استان یزد در گفتگو با یزدبانو، در مورد وضعیت خرید اینترنتی در سطح استان یزد گفت : با توجه به استفاده جوانان از اینترنت بیشترین خریداران نیز از قشر جوان استان بوده اند و بیشترین اقلام خریداری شده شامل هدیه و کادو، وسایل الکترونیکی کوچک، اقلام فرهنگی، نرم افزار، فیلم، ورزشی و...بوده است.
مسعود دهقان دولتی با اعلام این خبر که در سال جاری تنها 423 مورد خرید اینترنتی توسط مردم استان یزد انجام شده است؛ بيشترين مشكل خرید وفروش اینترنتی را ارسال اجناس تقلبي، نامرغوب، مغايرت با تبليغات انجام شده از سمت فروشگاهها و انجام خريدهاي كاذب و غير واقعي از سمت خريداران برشمرد و افزود: تخلفاتي شامل ارسال كالاهاي ممنوعه و خلاف قوانين و كلاهبرداري مشاهده شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر خریداران اینترنتی در استان شکایتی دارند به کجا می توانند مراجعه کنند اظهار داشت: شهروندان می توانند براساس مندرجات فروشگاههاي اينترنتي يا روي فاكتورها شكايات خود را از طريق فروشگاهها يا از طريق شركت پشتيبان فروشگاهها پيگيري كنند.
سرپرست پست استان یزد تصریح کرد : تا کنون مرجعي از سوي شركتهاي طرف قرادادها از استان برای رسیدگی به شکایات تعيين نشده است و در حال حاضر واحد خريد اينترنتي پست استان يزد رأسا برای پيگيري و انعكاس شكايت مشتريان اقدام مي کند.
وی رضایتمندی مشتریان اینترنتی را نا مطلوب دانست و افزود : ارسال كالاهاي خريداري شده متناسب با كيفيت و قيمت تبليغ شده خوب نبوده است و لازم است از حقوق خريداران فضاي مجازي دفاع شود.
این مقام مسؤول در اداره پست استان یزد از بهبود وضعیت خرید اینترنتی در استان نسبت به سال های گذشته خبر داد و اظهار امیدواری کرد : در آینده خرید و فروش اینترنتی در استان یزد از رشد خوبی برخوردار شود.
دهقان دولتی افزود : بيشترين خريد هاي اينترنتي ازكلان شهرها و شهرهاي بزرگی مانند تهران، مشهد واصفهان كه دارای فروشگاههاي اينتنرنتي بيشتري هستند بوده است.
***
*مزایای خرید اینترنتی
1-استقبال مشتریان برای خرید اینترنتی با توجه به تنوع کالا، رقابتی بودن بازار و تبلیغات جذاب روبه رشد است.
2-صرفه جویی در وقت و امكان انجام خريد دروقت آزاد در24 ساعت شبانه روز و درهر مكان را ازمزایای خریداینترنتی است.
3- خطر جابجایی پول و فرسودگی آن در خرید اینترنتی کاهش می یابد.
*معایب خرید اینترنتی:
1-امکان دستبرد هکرها به حساب مشتریان خرید اینترنتی و شبیه سازی صفحه خرید وجود دارد.
2-قالب کردن جنس قلابی به جای جنسی که در فروش اینترنتی تبلیغ می شود.
3-دلواپسی مشتریان پس از پرداخت هزینه و تأخیر در تحویل کالا وجود دارد.
*هشدارها و راهکارها
1- از رایانه شخصی خود برای خرید اینترنتی استفاده کنید.
2-سعی کنید در کافی نت ها و یا محل کار خرید اینترنتی انجام ندهید.
3- قبل از وارد کردن رمز کارت از اصل بودن صفحه خرید مطمئن شوید.
4- برای خرید از فروشگاههای معتبر خرید اینترنتی استفاده کنید.
5- اختصاص یکی از کارت های اعتباری خود با مبالغ کم به خرید اینترنتی و خالی کردن آن پس از خرید بهترین روش برای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی است.