ارتباط با صنعت؛ مهمترین مسأله کنونی دانشگاه ها/روحیه تحقیق و مهارت افزایی باید در دانشجویان ایجاد شود
اشاره؛ دکتر غضنفر میرجلیلی، عضو هیأت علمی بازنشسته دانشکده فیزیک دانشگاه یزد با سوابق بلند مدت علمی و اجرایی در عرصه های دانشگاهی و صنعتی، مسأله مهم کنونی در دانشگاه ها را مسأله ارتباط با صنعت می داند.
تحصیلات و فعالیت های علمی و اجرایی
وی پس از پایان تحصیلات در دبیرستان امیرکبیر یزد لیسانس فیزیک را در دانشگاه فردوسی مشهد و مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه تهران و دکترای رشته¬ی فیزیک را در دانشگاه اسکس انگلستان دریافت کرد.
سال 1364 وارد ایران شد و به مدت 8 سال کارشناس ارشد انرژی اتمی بود سپس به یزد منتقل و همزمان با تاسیس گروه فیزیک دانشگاه یزد در این گروه مشغول فعالیت شد و آزمایشگاه های فیزیک و علوم پایه را راه اندازی کرد.
بعد از آن مسؤولیت هایی همچون مدیر گروه فیزیک دانشگاه یزد، معاون پژوهشی مجتمع علوم پایه، سرپرست مجتمع علوم پایه و معاونت اداری و مالی دانشگاه یزد به وی واگذار شد.
به مدت سه سال نیز به عنوان مسئول مرکز پرتوفرایند فعالیت کرد و در حال حاضر علاوه بر تدریس چند درس در دانشگاه یزد و موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) در سمت های قائم مقام رئیس و معاون آموزش و پژوهش موسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، عضو اتاق ایران،عضو انجمن مدیران صنایع استان، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان یزد و...مشغول فعالیت است ضمن اینکه 30 سال سابقه حضور در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و همزمان در صنعت را دارد.
سوابق پژوهشی؛
وی تاکنون 46 مقاله در مجلات خارجی و داخلی همچنین کنفرانس های بین المللی و ملی به چاپ رسانده است و در سال 87 هم از دانشگاه یزد بازنشسته شد.
ارتباط با صنعت؛ مهمترین مسأله کنونی دانشگاه ها
غضنفر میرجلیلی یکی از مسائل مهم کنونی مسئله تعامل صنعت و دانشگاه دانست و اظهار داشت: با وجود 3هزار و 400 کارخانه در استان و بیش از هزار عضو هیات علمی و قریب 100هزار دانشجو در استان تعامل بین دانشگاه و صنعت تعامل سازنده ای نیست و می توان گفت تحقیقات و مطالعاتی که در دانشگاه انجام می شود ارتباطی با مشکلات موجود در صنعت ندارد به عبارتی صنایع ما از ماشین آلات و تکنیک هایی استفاده می کنند که آن را از فروشنده خارجی دریافت کرده اند و جای R&D در صنایع خالی است.
وی افزود: ابزار صنعت اغلب به صورت کاملا آماده به کار وارد کشور می شوند و با دانش بومی بنیان نهاده نشده اند از این رو در تولید داخل به جز در مواردی که مواد اولیه وجود ندارد و یا از کشورهای دیگر غیر قابل خرید است مانند کاشی و سرامیک و سیمان و برخی محصولات کشاورزی، رقابت پذیری اندک است لذا تعامل صنعت و دانشگاه برای ایجاد نوآوری در عرضه محصولات تولیدی داخل ضروری است.
راه اندازی یک کلینیک؛ راه حلی برای این مسأله
این پیشکسوت علمی یزد ادامه داد: اگر روزی در هر کارخانه یک یا چند عضو هیات علمی دانشگاه با تخصص مرتبط حضور داشته باشند و صنایع به دانشگاهیان اعتماد کنند این تعامل برقرار خواهد شد همچنین ایجاد کلینیک کسب و کار راه حل مناسبی است به طوری که صنایع و جامعه با هم اندیشی با دانشگاهیان در این کلینیک به رفع مشکلات در زمینه صنعت بپردازند و این کلینیک ها دانش روز صنایع و جامعه را به متقاضی ارائه کنند تا ما هم از قافله علم و دانش روز عقب نمانیم؛ این روش هم اکنون در برخی کشور های رو به رشد در حال انجام است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه نظر ریاست جدید دانشگاه یزد در این خصوص مثبت است تصریح کرد: ایشان هم برای راه اندازی این کلینیک در دانشگاه اظهارعلاقه مندی کردند و با مشورت هایی که با اتاق ایران انجام شده است امیدواریم به زودی شاهد ایجاد این کلینیک و حضور دانشگاهیان و اصحاب صنایع در آن باشیم.
کیفیت آموزش فیزیک نیازمند بازنگری در سرفصل ها
فیزیکدان پیشکسوت دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: رشته فیزیک یکی از رشته های پایه و بنیادی است به طوری که دانشجویان فیزیک با توجه به تنوع درسی می توانند در اغلب صنایع مشغول به کار شوند، در بدو ورود دانشگاه نیز باید مهارت لازم به آنها آموزش داده شود لذا با بازنگری در سر فصل درس فیزیک دانشگاه ها می توان از ظرفیت دانش آموختگان این رشته به طور بهینه استفاده شود.
وی با بیان اینکه در دانشگاه های کشورهای پیشرفته رشته ها از ابتدا تخصصی می شوند اذعان داشت: هر دانشگاه در یک رشته خاص سرآمد است که این روند باید در دانشگاه های ما به خصوص دانشگاه یزد اجرا شود تا کارایی بیشتری در دانش آموختگان این رشته شاهد باشیم.
روحیه تحقیق و مهارت افزایی باید در دانشجویان ایجاد شود
دکتر میرجلیلی بیان کرد: شکل آموزش فیزیک در دانشگاه ها فعلا تفاوت چندانی با دوره دبیرستان ندارد به طوری که دانشجویان اغلب دانش آموز هستند تا دانشجو و این موضوع تغییر نگرش در ارزشیابی را می طلبد و باید ارزشیابی بر تحقیق و پژوهش و مهارت استوار شود و در معنی واقعی کلمه دانشجو پرورش دهیم نه دانش آموز و برای این کار باید از ابتدای ورود به دانشگاه روحیه تحقیق در دانشجو تقویت شود به طوری که آنها علاوه بر کتب درسی توان یافتن مطالب تخصصی از اینترنت و کتب غیردرسی و مجلات را داشته باشند و اساتید هم از دانشجویان این گونه عملکرد را طلب کنند البته منظور این نیست که دانشجو از بدو ورود به دانشگاه راهی آزمایشگاه های علمی تخصصی شود بلکه منظور جهت دادن ذهن دانشجو برای انجام تحقیق است که اینجانب تا کنون سعی کردم این مدل را در کلاس های درس خود پیاده کنم.
وی همچنین افزود: دانشجویان باید بدانند توسعه مهارتی در یافتن شغل حرف اول را می زند و برای موفقیت در تحصیل و شغل باید روحیه تحقیق و مهارت را در خود تقویت کنند.
این مدرس دانشگاه گفت: این درست است که تحصیلکرده در جامعه زیاد است ولی شغل کم و انگیزه ها ضعیف شده است ولی اتفاقا همین موضوع می تواند به پیشرفت بیشتر علمی کمک کند که فرد به این فکر بیافتد به سراغ مهارت برود و شاید این بهترین فکر در دوران کنونی باشد.
فیزیکدان پیشکسوت دانشگاه یزد تدریس را آرامش بخش ترین ساعات خود هنوان کرد و اظهار داشت: مدیریت را یک دانش می دانم که در جامعه امروز شجاعت و مردانگی و پیگیری می طلبد و فیزیک از نظر من یک علم همه فن حریف است.
یک خاطره به یادماندنی از دوران تدریس
وی تصریح کرد: دادن حس اعتماد بنفس به دانشجو مهمترین کار استاد است و در کلمات قصار مولا علی (ع) هم آمده است بزرگترین سرمایه اعتماد بنفس است . دانشجویی داشتم که با وجود صرف وقت زیاد برای مطالعه دروس خود در تحصیل موفق نبود و در شرف اخراج به دلیل مشروطی بود، او به دلیل نداشتن اعتماد بنفس انگیزه کافی برای درس خواندن نداشت و زمان امتحان استرس کارایی او برای ارائه امتحان را ضعیف می کرد، در یک ترم دو درس با من داشت، سعی کردم به او این اطمینان را بدهم که می تواند و توانایی قبول شدن در آن دروس را دارد، با او صحبت کردم و هر دو درس را با همان نمره ای که برایش پیش بینی کردم قبول شد، او هم اکنون یکی از دبیران موفق فیزیک در تهران است.
Related Assets:
- افتخارآفرینی دانش آموختگان معدن ومتالورژی دانشگاه یزد در کنکور ارشد
- منابع جدید الکترونیک در دسترس کاربران دانشگاه یزد قرارگرفت
- حقوق 5 میلیونی برای دانشجویان رتبه زیر 100 دانشگاه یزد
- مشارکت بیش از 6 هزار دانشجو در انتخابات انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه یزد
- جشن دانشجویان دانشگاه یزد درحمایت از کودکان سرطانی
- سه رشته جدید در دانشگاه یزد ایجاد می شود
- طرح ضیافت اندیشه دانشگاههای یزد از فردا آغاز میشود