استفاده هوشمندانه و تخصصی از انواع رسانهها، باید اولویت حامیان جبهه مقاومت باشد
حسن شمشادی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: اساسا چیزی که نمیشود از آن چشمپوشی کرد این است که الان خیلی سال است که عصر رسانه و عصر ارتباطات و فضای مجازی و عصر تأثیرگذاری بر اذهان و افکار عمومی از طریق رسانه است که البته خیلی وقت است شروع شده و الان به نوعی به اوج خودش رسیده و در حال پیشرفت نهایی خودش است و همچنان هم در حال گسترش است.
وی افزود: کسی در هر عرصهای که بخواهد در افکار عمومی دنیا تأثیرگذار باشد طبیعتا باید از ابزار رسانه به اشکال مختلفش استفاده کند و جبهه مقاومت و جهان اسلام هم نمیتواند از این مسئله مستثنا باشد.
خبرنگار سابق صدا و سیما در سوریه اظهار داشت: برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی در سراسر دنیا در خصوص آن چیزی که ما به نام اسلام حقیقی یا گفتمان مقاومت و یا جبهه مقاومت ازش یاد میکنیم طبیعتا باید از همه ابزار رسانهای که در اختیار داریم و موجود است و در حال حاضر در دنیا از آن استفاده میشود استفاده کنیم و با تکنیکها و تاکتیکهای خاص امروز رسانه در این عرصه حضور جدی داشته باشیم و بتوانیم گفتمانمان را به دنیا معرفی کنیم.
فعالیت امپراطوری رسانهای عربی، عبری، غربی در برابر جبهه مقاومت
شمشادی ادامه داد: در این راه در سالهای گذشته اقداماتی صورت گرفته و کارهایی شده است که نمیتوان نادیده گرفت اما ما همچنان در این زمینه ضعیف هستیم و عملکردمان آنگونه باید و شاید نبوده است.
وی اضافه کرد: یک علتش این است که ما در برابر یک امپراطوری بزرگ رسانهای عربی، عبری، غربی هستیم و این امپراطوری، رسانههای بسیار قدرتمند و تأثیرگذاری دارد و صاحبان زر و زور و تزویر در آنجا سرمایهگذاری کردهاند و تفکر خودشان را که تفکر غربی و صهیونیستی و امپریالیستی است را با مؤلفههای خاص خودشان به دنیا نشان میدهند و منتشر میکنند و افکار عمومی دنیا را تحت تأثیر قرار میدهند.
خبرنگار صدا و سیما ادامه داد: اما علاوه بر این موارد، واقعیت دیگر هم این است که از همین ابزاری که خود دشمنان گفتمان مقاومت دارند استفاده میکنند ما هم میتوانیم استفاده کنیم.
شمشادی خاطرنشان کرد: این ابزار ممکن است شبکههای ماهوارهای، شبکههای تلویزیونی محلی و یا شبکههای رادیویی باشد؛ علاوه بر این، بحث بستر اینترنت و فضای مجازی و پیامرسانها و اپلیکیشنها و برنامههایی که برای اطلاعرسانی و ارتباطگیری با مخاطبان در سراسر دنیا وجود دارد، هم باید مورد توجه کسانی که معتقد به گفتمان مقاومت اسلامی و گفتمان جبهه مقاومت هستند، باشد و مورد استفاده و تأکید قرار بگیرد.
لزوم حضور هوشمندانه و مؤثر در عرصه رسانهای جبهه مقاومت
وی تأکید کرد: در این مسیر کسانی که معتقد به این گفتمان هستند باید آموزش ببینند و هوشمندانه در این عرصه حضور پیدا کنند و فعال و تأثیرگذار باشند و از تکنیکهای خاص اقناع بر مخاطبان با زبانهای مختلف و با فرهنگهای مختلف استفاده کنند و بتوانند حرفشان را به سراسر دنیا منتقل کنند تا انشاالله شاهد پیشرفت بیشتری در این عرصه باشیم.
کارشناس رسانه عنوان کرد: از زمانی که واژه آتش به اختیار بیشتر مورد توجه قرار گرفت، رسانههای انقلابی سعی کردند در این عرصه حضور جدیتری داشته باشند اما این حضور جدیتر به واسطه ضعفهایی که در خود فعالین این رسانه از نظر حرفهای و تخصصی وجود دارد، باعث شده که آنگونه که باید و شاید نتوانند تأثیرگذار باشند.
شمشادی بیان کرد: در بین جوانان افرادی علاقه مند و معتقد هستند که اعتقاد قلبی به این گفتمان دارند و اعتقاد به استفاده از رسانه در اشکال مختلفش برای گفتمانسازی و ترویج فرهنگ گفتمان مقاومت دارند اما اینها را باید کنار آن بگذاریم که این افراد باید آموزش ببینند و باید تخصصی بهشان نگاه کرد و باید از جزیرهای بودن دورشان کرد تا بصورت متحد و یکپارچه بتوانند عملیاتی را انجام بدهند که انشاالله تاثیرگذاری شان بیشتر باشد.
وی در پاسخ به این سئوال که راهکار وحدت و انسجام بیشتر بین کشورهای محور مقاومت در عرصه رسانهای چیست، اظهار داشت: راهکار این است که از نقاط اختلافی بپرهیزیم و بر روی نقاطی که در آن اشتراک داریم تأکید کنیم؛ نباید عرب و عجم و شعه و سنی کنیم، بلکه باید با همان نگاه جذب حداکثری و دفع حداقلی که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند پیش برویم؛ افزون بر این هرکس در این عرصه کار میکند باید خودمحوری را کنار بگذارد و اینگونه فکر نکند که فقط خودش است که درست دارد کار میکند و مثلا دیگر کسانی که در جبهه انقلابی دارند کار میکنند اشتباه میکنند؛ همچنین باید از مشاوره و همفکری یکدیگر استفاده کنیم و با همافزایی و شبکهسازی پیش برویم.
انتهای پیام/