اصل حکومت اسلامی هیچ گاه با رأی مردم تغییر نمی کند/ تفسیر مغرضانه از نهج البلاغه مردود است
به گزارش یزدرسا، در پی طرح برخی شبهات پیرامون «مشروعیت» و «مقبولیت» و تصدی ولایت و حاکمیت مبتنی بر آراء مردم با استناد به کلمات امیرالمؤمنین(ع)در سخنان اخیر حسن روحانی با واکنشعلما، روحانیون و نخبگان جامعه نسبت به طرح اینگونه مسائل تفرقه افکنانه روبرو شد که گرچه نقش و جایگاه مردم در استقرار و استمرار حکومت اسلامی برکسی پوشیده نیست ولی جایگاه رفیع امامت، ولایت و رهبری امت اسلامی، منشاء مشروعیت نظام اسلامی است و امروز در ولایت فقیه تجلی یافته و مردم سالاری دینی را به ارمغان آورده است.
دکترمحمد حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک وزارت امور خارجه و عضو انجمن علمی علوم راهبری در گفتگو با خبرنگار صبح تفت در واکنش به سخنان اخیر رییس جمهور در خصوص نقش مردم در حکومت اسلامی اظهار کرد: حسن روحانی هفته گذشته در ضیافت افطار اساتید دانشگاه با استناد به نهج البلاغه مدعی شد که «امیرالمؤمنین مبانی حکومت و مبنای ولایت را نظر مردم و انتخاب مردم می دانست » و نیز با استناد به خطبه 92 نهج البلاغه که «لِمَن وَلَّیتُموا اَمرَکُم» ادامه داد: علی (ع) گفت: هرکسی که شماها بروید و برگزینید او را به عنوان ولی خودتان و به عنوان رهبر جامعه من هم اطاعت می کنم، من هم می شنوم و حکم او را اجرا می کنم».
وی در پاسخ به شبهه مطرح شده فوق از سوی رییس جمهور بیان کرد: خطبه 92 نهج البلاغه بعد از قتل عثمان (خلیفه سوم) و در زمان تقاضای انصار و مهاجرین برای خلافت علی (ع) ایراد شده است و این در حالی است که امام علی (ع) مطابق با این خطبه فرمودند: «مرا رها كنيد و به سراغ ديگري برويد كه ما به كاري روي آورده ايم كه داراي رنگ هاي گوناگون است. دلها بر آن قرار نمي گيرد و عقل ها برآن پايدار نمي ماند. به راستي كه همه جا را ابر فتنه پر كرده و راه راست ناشناخته مانده است. بدانيد اگر من درخواست شما را پذيرا باشم با شما آن گونه كه خود مي دانم رفتار خواهم كرد و به حرف ملامت گرها و اين و آن گوش نمي دهم و اگر دست از من برداريد من همانند يكي از شما خواهم بود و در ميان كساني كه ولايت امور را به او مي سپاريد من شنواتر و فرمانبردارتر مي باشم و من اگر وزير شما باشم بهتر است از آنكه امير شما باشم.»
*عملکرد رهبر انقلاب پس از ارتحال امام(ره) مطابق با عملکرد امام علی(ع)
مدیر تأسیس انجمن نخبگان جهان اسلام، تصریح کرد: نظرات مختلفی این روزها در این رابطه ایراد شده است ولی عملکرد رهبر معظم انقلاب در مجلس خبرگان رهبری پس از ارتحال امام (ره) درست مطابق با عملکرد امام علی (ع) بوده است.
قدیری ابیانه ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری پس از درگذشت حضرت امام خمینی (ره) خواستار رهبری حضرت آیت الله خامنهای شد ولی ایشان استنکاف کردند و خواستار انتخاب فرد دیگری برای رهبریت نظام شدند و تصریح کردند« اگر مجلس خبرگان رهبری فرد دیگری را انتخاب کنند معظمله نیز مثل دیگران از ایشان حمایت و از فرامینشان اطاعت خواهند کرد، چون اطاعت از ولی فقیه وظیفه همگان است».
وی افزود: امام علی (ع) در نهج البلاغه تأکید فرموهاند که: "اگر من درخواست شما را پذيرا شوم با شما آن گونه كه خود مي دانم رفتار خواهم كرد و به حرف ملامتگرها و اين و آن گوش نمي دهم."
* انتخاب مردم درباره رأس هرم حکومت اسلامی است نه اصل آن
قدیری ابیانه اضافه کرد: مقام معظم رهبری هم که توسط اعضای مجلس خبرگان رهبری که حکم معادل مهاجرین و انصار و منتخب مردم و وظیفه عزل و نصب ولی فقیه را دارا هستند معظم له را به عنوان ولی امر انتخاب کردند و مطابق با فرمایش امام علی (ع) وقتی که به رهبری انتخاب شد مجازند که "با افراد تحت حکومت خود آنگونه رفتار کنند که خود تشخیص میدهند و به حرف ملامتگرها و این و آن گوش ندهند".
وی تأکید کرد: نه در زمان تعیین خلفا و نه در زمان جانشینی حضرت امام خمینی (ره) موضوع انتخاب این نبوده که آیا حکومت اسلامی باشد یا نه، بلکه موضوع انتخاب این بوده که چه کسی در رأس حکومت مستقر اسلامی قرار بگیرد.
*رأی گیری اصل حکومت اسلامی یک تفسیر مغرضانه از نهج البلاغه است
کارشناس عالی استراتژیک با ابراز گلایه از برداشت نادرست از نهج البلاغه اذعان کرد: برخی ها استنکاف امام علی (ع) در پذیرش خلافت را به این معنی تفسیر می کنند که گویی تشکیل اصل حکومت اسلامی و یا ادامه آن هم به رأی گذاشته شده است که تفسیری مغرضانه و غلط است و گرچه در جمهوری اسلامی مردم در رفراندوم جمهوری اسلامی به برقراری حکومت جمهوری اسلامی هم رأی دادند ولی نمی توان برداشت نادرست از آن در خصوص اصل حکومت اسلامی کرد.
قدیری ابیانه با استناد به نظر امام خمینی(ره) در كتاب البیع (صفحه 35)در باب شؤون و اختیارات ولی فقیه می فرمایند «كلیه امور مربوط به حكومت و سیاست كه برای پیامبر و ائمه (ع) مقرر شده، در مورد فقیه عادل نیز مقرر است و عقلاً نمی توان فرقی میان این دو قائل شد.» و در کتاب ولایت فقیه هم این توهم را که حوزه اختیارات رسول اکرم(ص) بیش تر از حضرت علی(ع) و یا اختیارات حکومتی علی(ع) بیش تر از ولی فقیه بوده است مردود می شمارند و تأکید میکنند « البته فضایل حضرت رسول اکرم(ص) بیش از همه عالم است و بعد از ایشان، فضائل حضرت امیر(ع) از همه بیش تر است؛ لکن زیادی فضائل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهد".
انتهای خبر/ م*
Related Assets:
- حضور مردم در صحنههای مختلف حلال مشکلات بوده است/ در حکومت اسلامی مردم اصل هستند
- آیتالله مصباح در نظام دوقطبی جهان، تبیین تئوریک حکومت اسلامی را رقم زد
- روحانی به دنبال جلب نظر است/ علی(ع) همیشه امام جامعه بود
- ایجاد شبهه زیبنده رییس جمهور نظام اسلامی نیست/تعیین ولیّ و حاکمیت بر مردم به دست خداوند است
- نامگذاری روز قدس باعث اتحاد جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی شد/ سپاه یکی از گزینه های نظامی ایران را رو کرد
- ولایت فقیه و پیشینهای بیش از هزار سال
- رحلت امام(ره) تلخترین خبر در زمان اسارت/ اگر مدافعان حرم نبودند باید در ایران با داعش میجنگیدیم