اصلاحطلبان نباید من و ناطقنوری را مصادره کنند/ رفتار آمریکا نشاندهنده دشمنی با ایران است
به گزارش یزد رسا؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز سهشنبه همزمان با سالروز شهادت آیتالله مدرس و روز مجلس در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات آنان پاسخ گفت.
وی در ابتدای سخنان خود در بیان شمای کلی از عملکرد مجلس نهم گفت: تلاشهای نمایندگان چه در بعد تقنینی چه بعد نظارتی در یک پروسه طولانی صورت میگیرد که شاید بیان آن در زمان کوتاه فعلی امکانپذیر نباشد.
وی با اشاره به وظایف نظارتی نمایندگان اظهار داشت: بخشهای نظارتی مربوط به وکلای ملت و حضور آنها در مجامع مختلف یک پروسه طولانی است. البته حضور نمایندگان و عملکرد آنها در شوراهای مختلف مغفول مانده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل نود مجلس و دیوان محاسبات را از بازوهای نظارتی پارلمان عنوان کرد و اظهار داشت: البته بحث سوالات از وزرا و همچنین استیضاحها نیز که از موضوعات پر سر و صدا محسوب میشود از جمله ابزارهای نظارتی نمایندگان است.
لاریجانی با اشاره به وظایف تقنینی مجلس و با بیان اینکه تاکنون حدود 600 طرح و لایحه در مجلس داشتهایم تصریح کرد: این طرحها و لوایح به مجلس ارائه و بررسی شد.
«بخشی از طرحها و لوایح مصوب شده در مجلس مربوط به قوانین مادر است، برخی هم بعد اقتصادی دارد مانند قانون بودجه که هر ساله در مجلس تصویب میشود.»
رئیس مجلس شورای اسلامی به طرحها و لوایح موجود در پارلمان اشاره کرد و گفت: امروز برخی از طرحها و لوایح در کمیسیونها وجود دارد که باید تدبیری اتخاذ کنیم که در این دوره مجلس به پایان برسد.
وی طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را یکی از طرحهای مهم در مجلس عنوان کرد و افزود: این طرح اقدام جدیدی است که کار آن تمام شده و از کمیسیون مشترک نیز بیرون آمده است؛ قانون هوای پاک نیز که در کمیسیون کشاورزی کارش تمام شده از دیگر موارد مهم در مجلس است.
لاریجانی ابراز امیدواری کرد که طرحهای مهم و لوایح فوری موجود در مجلس تا چند ماه آینده به تصویب برسد.
وی با اشاره به هفته تعطیلی مجلس در ایام اربعین اظهار داشت: بعد از اربعین بودجه به مجلس میرسد که ما باید زمانی را به آن اختصاص دهیم، تصویب بودجه قابل انتقال به مجلس آینده نیست و باید در همین مجلس نهایی شود.
وی در همین زمینه گفت: در هیاترئیسه بحثهایی پیرامون طرحها و لوایح موجود در مجلس داشتیم و قرار شد طرحها و لوایح در چند ماه آینده به سرانجام برسد و در امر این مجلس نهایی شود.
لاریجانی در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از مطابقت ویژگی نمایندگان مجلس نهم با خصوصیات شهید مدرس و اینکه آیا مجلس نهم در راس امور بود یا نه، گفت: یکی از خصوصیات شهید مدرس نگاه او به مسائل از دریچه ملی یعنی همان نگاه کلان بود که این برای همه نمایندگان یک صفت ممتاز خواهد بود. چراکه نمایندگان نماینده کل ملت هستند و هر چه افق دیدشان بلندتر باشد به ویژگیهای شهید مدرس نزدیکتر خواهند بود.
وی با اشاره به استقلال شخصیت و شجاعت شهید مدرس در پیشبرد فکر خود این روحیه را برای مجلس امروز روحیهای ضروری وممتاز برشمرد و اظهار داشت: یکی دیگر از خصوصیات مهم شهید مدرس تقرب او به حقیقت بود، همچنین او نگاه ویژهای به مشکلات اقتصادی کشور داشت و بعضی مشکلات امروز جامعه ما همان مسائل دوران مدرس است. از جمله اینکه او معتقد بود باید امور اقتصادی کشور را به مردم بسپاریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی به نگاه واقعبینانه مدرس و عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: نظریه او با هدف عبور ایران از قدرتهای بزرگ در آن مقطع بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در راس امور بودن مجلس چیزی نیست که بر حسب شرایط تغییر کند چرا که وقتی طبق قانون مجلس ریلگذار کشور است نهاد دیگری نمیتواند جای او را بگیرد. به علاوه اینکه مجلس بر کار قوای دیگر نیز نظارت میکند و این جایگاه با تغییر دولتها تغییر نمیکند اما میتواند با رفتار نمایندگان تقویت شود.
لاریجانی به مسئله هستهای اشاره کرد و نگاه مجلس را در قبال آن یک نگاه ملی خواند و گفت: مجلس شجاعانه با این موضوع برخورد کرد و کشور را از آن عبور داد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از علت ممانعت هیأت رئیسه مجلس برای دسترسی آزاد به آمار سفرهای خارجی نمایندگان مجلس پرسیده بود، اظهار داشت: هیأت رئیسه با این موضوع مخالفت نکرده و من به هیچ عنوان خاطرم نمیآید در هیأت رئیسه صحبتی شده باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:البته نمایندگان مجلس هم سفرهای چندانی به خارج از کشور ندارند و حتی ما از آنها خواستهایم که همراه وزرا به سفرهای خارجی نروند مگر آنکه به آنها ماموریت داده شود و یا اینکه در قالب گروههای دوستی پارلمانی به مسافرت خارج بروند.
وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید چرا پس از 3 دهه هنوز به مدیریت واحد فرهنگی در کشور نرسیده و شاهد اختلافاتی در نهادهای حاکمیت از جمله موضوع برگزاری کنسرتها در دانشگاهها هستیم، گفت: بعضی کمبودهای ما در عرصه فرهنگی به واسطه محدودیت منابع کشور است که موجب بروز کاستیها در عرصههای گوناگون میشود.
لاریجانی از مسئله رونق اقتصادی به عنوان موضوع اصلی کشور یاد کرد و گفت: اگرچه معتقد نیستیم که همه چالشهای امروز کشور اقتصادی است اما در این 30 سال در حوزه فرهنگی مدیران خوبی داشتهایم و عمده مشکلات ما ناشی از پشتوانههای بودجهای بوده است.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات رئیسجمهور که امکان از سرگیری روابط ایران و آمریکا را مشروط به تصحیح رفتار آمریکا عنوان کرده بود، خاطرنشان کرد: اگر آمریکاییها رفتار و دشمنی خود نسبت به ایران را عوض کنند، رویکرد ایران نسبت به آنها تغییر میکند و این را رهبر معظم انقلاب هم سالها پیش عنوان کردند اما تا زمانی که رفتار دولت آمریکا از این نوع باشد همان رویکردی که مقام معظم رهبری مشخص کردهاند ساری و جاری خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری که با استناد به مقالات و مطالب مطبوعات عربی درباره کمرنگ شدن همکاریهای ایران و فلسطین سؤال کرد،گفت:حمایت ایران از فلسطین موضوعی تاکتیکی نبوده و اگر چنین تلقی در برخی رسانهها وجود دارد، درست نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی آنطور که باید و شاید کالبدشکافی نشده و مشکل کار در کجاست و وظیفه مجلس در این بین چیست؟ عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی یک روحی دارد که باید به آن توجه کرد. روح آن در این است که رونق تولید به وجود آید بنابراین باید ببینیم در این مصوبات مجلس به این موضوع پرداخته شده است یا خیر.
لاریجانی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد: هم در بعد نظارت و هم تقنین به این موضوع پرداخته شده است و قوانینی که ما برای تسهیل فضای کسب و کار داشتیم مربوط به اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یک عناصر مقاومی دارد.
لاریجانی یکی از عناصر مقاوم اقتصاد مقاومتی را سهل کردن فضا برای سرمایهگذاری خواند و گفت که قانونی که برای رفع رکود داده شد در جهت اقتصاد مقاومتی است یا در قانون بودجه بعضی از بندهایی که در آن وجود دارد نشانگر همین توجه به اقتصاد مقاومتی است لذا باید یک برداشت درستی از اقتصاد مقاومتی داشت که میخواهیم دراین اقتصاد مقاومتی چه کنیم.
وی یکی از این مولفهها را مردمی شدن اقتصاد و رونق تولید دانست و ادامه داد: نظارتهایی که در زمینه اصل 44 در مجلس در حال انجام است و اصرار داریم که این اشکالاتی که در اصل 44 وجود دارد رفع شده و یک فضای رقابتی در کشور به وجود آید در جهت اقتصاد مقاومتی است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: باید برداشتمان را از اقتصاد مقاومتی خوب توضیح دهیم سپس مولفههای آن را بشناسیم و ببینیم که چگونه میشود آن را جلو برد. من فکر میکنم در مجلس هم در بعد نظارت و تقنین به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه خوبی شده است. نمیگویم کامل توجه شده است ولی اگر لایحهای دولت داشته باشد ما حتما آن را در اولویت بررسی میکنیم و تا جایی که فهم میکردیم روی آن تمرکز کردیم.
وی به سوال دیگری مبنی براینکه مجلس نهم در بعد نظارتی موفق بوده پاسخ داد: حتما مسائلی هست که میتواند در زمانهای دیگر انجام شود. ما این را نفی نمیکنیم اما در حدی که ممکن بوده چه در صحن کمیسیونها و چه در صحن مجلس هم در بحث تقنین و هم نظارت توجه شده. باید ببینیم که چه چیزی مورد توجه شما بوده که به آن پاسخ دهیم چون نظارت در مجلس یک روندی دارد مثلا نمایندگان در همه شوراهای اداری استانها حضور دارند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در آنجا نمایندگان نظارت خود را انجام میدهند و اگر چیزی خلاف قانون رخ دهد تذکر میدهند یعنی بخشهای مختلف در شوراهای مختلف از طرف مجلس نظارت وجود دارد اما ممکن است برخی امور علاج نشود و به مسئله سوال و استیضاح برسد و بقیه امور با تذکرات حل میشود.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم حق دارند که بدانند مصوبات تصویبشده در مجلس چه بوده و چه تصمیماتی گرفته شده، همچنین عدم توازن بین میزان استخدامیها و نیازهای مردم گفت: مواردی که مجلس تصویب میکند مسائل پنهانی نیست و در رسانهها پخش و منعکس میشود.بنابراین چیزی نیست که در اتاق بسته تصمیمگیری شود ولی درباره جرم سیاسی از جمله مواردی بود که ما به آن تاکید داشتیم که انجام شود و دولت در مورد آن لایحه نداده بود بلکه طرح بود. فکر نمیکنم یک سال و نیم در نوبت باشد بلکه چند ماهی است در نوبت است.
قبول دارم یک ترافیکی در این زمینه وجود دارد و ما در این چند ماه آخر باید تمهیداتی داشته باشیم که کمیسیونها زحماتی که کشیدند تصمیمات آنها از مجلس عبور کند و این نیز از موضوعاتی است که مجلس در نظر دارد و قطعا از آن عبور میکند.
لاریجانی در ادامه گفت: ما وقتی قانونی تصویب میکنیم این باید در جامعه اجرا شود و پس از یک دوره زمانی دو سه ساله نتیجه آن را ارزیابی کنیم به محض اینکه لایحه طرحی تصویب شد که بلافاصله قابل ارزیابی نیست یعنی باید آییننامه تصویب شود و اجرا شود و پس از مدتی خروجی آن را بگیریم. بعضی از موارد هست که براساس نظرسنجیها ما توانستیم نتایج آن را بگیریم ولی این مواردی که نام بردید تازه تصویب شده است.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدام مجلس در جهت رفع آلودگی و ترافیک شهر تهران گفت: یکی از طرحهایی که در اینباره در مجلس مورد بررسی قر ار گرفت طرح هوای پاک است و باید گفت که آلودگی شهر تهران امروز به یک معضل تبدیل شده و دستگاهها مسئولیت آن را به گردن هم میاندازند.
وی افزود: یکی از طرحهایی که ما اصرار داریم هرچه زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد باید از طریق اصل 85 آن را حل کنیم، طرح هوای پاک است اما این یک طرح است و حتماً باید برای آن سرمایهگذاری شود و حل مشکل آلودگی هوای تهران حتماً امکانپذیر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی 90 درصد بودجه کشور صرف امور جاری میشود فضای تنفسی برای کار عمرانی کاهش پیدا میکند. ما باید بپذیریم که سیستم اداری ما نیازمند یک تغیر ماهوی است و دولت باید سیاست چابکسازی را در سیستم اداری پیاده کند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: امیدوارم در شرایط آتی که موضوع هستهای حرکت رو به جلویی داشته باشد دست دولت در خصوص تأمین منابع برای این بخش باز باشد تا بهتر بتوانیم در جهت رفع آلودگی هوا گام برداریم.
وی با اشاره به صحبتهای اخیر آمانو در اینباره که نمیتوان به طور قطع در مورد پرونده هستهای صحبت کرد و گزارش آژانس در آینده سیاه یا سفید نخواهد بود، افزود: اظهارات آقای آمانو چیز عجیبی نیست و در مورد خیلی از کشورها این عبارت را به کار میبرد و این به این خاطر است که بسیاری کشورها پروتکل الحاقی را اجرا نمیکنند، آقای آمانو این عبارت را به کار میبرد که اطمینانی ندارد و این عبارت رئیس آژانس بینالمللی انرژی اتمی عبارت نگرانکنندهای نیست و معمولاً در این زمینه استفاده میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه وی عنوان کرده که گزارش آژانس در آینده سیاه و سفید نخواهد بود باید بگویم که اینگونه عبارات مورد توجه ما نیست و مهم نظر شورای حکام است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی گزارش آمانو و شورای حکام با هم بده بستان دارند ولی نتیجه نهایی باید توسط شورای حکام ارائه شود و اینکه گزارش خاکستری باشد یا سیاه و سفید مسائل تاکتیکی کار است.
وی افزود: مسئله ما این بود که ادعاهایی راجع به فناوری هستهای ایران توسط برخی از کشورها مطرح شده بود که اسناد قطعی در مورد آنها وجود نداشت و ایران بر حسب مباحثی که در آژانس مطرح بود پاسخهایی را ارائه کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در مذاکرات هستهای به این نتیجه رسیدیم که این موضوع باید حل شود تا بقیه راه طی شود و این جزء تعهدات طرف مقابل بوده و ما امیدواریم که شورای حکام و 1+5 به وظیفه خود عمل کنند تا راه برای ادامه مسیر باز شود.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد خلأهای قانونی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: من فکر نمیکنم که مشکل برخورد با مفاسد اقتصادی به خلأ قانونی بازگردد که اگر نقصی در قانون وجود داشت مفسده پیدا نمیشد و وقتی محکمه حکمی را صادر میکند بر اساس قانون است پس قانون وجود دارد که فساد به وجود آمده را بر اساس قانون مورد رسیدگی قرار میدهند.
وی افزود: اگر کسی معتقد است که کمبودی وجود دارد باید بگوید که این کمبود در کجاست چرا که ما نباید انباشتی از قانون درست کنیم که خود این باعث بروز مشکلاتی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:یکی از طرحهای مهمی که در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس مطرح است طرح سازمان مبارزه با فساد است که در بررسیهای انجام شده مشخص شد که پراکندگی مبارزه با فساد خود مشکل ایجاد میکند. و باید محکمههای به طور خاص برای این بخش وجود داشته باشد و به طور تخصصی پروندههای مفاسد اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر در موضوعات اقتصادی یک روند تخصصی وجود نداشته باشد نا امنی در حوزه اقتصاد را به وجود میآورد که این خود آسیب زیادی به رونق تولید خواهد زد.
وی با اشاره به تعامل دهم و یازدهم با مجلس افزود: مجلس ضمن اینکه رفتار برادرانه را با سایر قوا توصیه میکند وجه مستقل بودن مجلس باید حفظ شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روند کار دولت فعلی را در رعایت قانون بهتر از دولت قبل میبینیم و مصوبات هیأت دولت که باید برای رئیس مجلس ارسال شود که آیا از نظر انطباق قانون درست بوده یا نه دولت فعلی از این جهت نمره بهتری نسبت به دولت قبل دارد و موارد کمی در دولت فعلی بوده که مصوبهای خلاف قانون داشته باشد که این مصوبات از سوی مجلس لغو شده است اما در کل رعایت قانون بهتر شده است.
لاریجانی در پاسخ به این سوال خبرنگاری که نقش نظارتی مجلس در اجرای برجام چگونه است؟ گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس نظارت بر اجرای برجام را انجام میدهد همچنین هر سه ماه نیز وزیر امور خارجه از روند اجرایی برجام به کمیسیون امنیت ملی گزارش خواهد داد و کمیسیون امنیت ملی هم هر 6 ماه گزارش خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه میکند.
وی افزود: البته گفتوگو میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی پیرامون این موضوع وجود دارد و ادامه خواهد داشت.
رئیس قوه مقننه درباره تدابیر اندیشیده شده برای حضور زائران در عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی تصریح کرد: با توجه به بازدیدی که اخیرا از مناطق مرزی داشتیم امسال ساماندهی بسیار مناسبی در خروج افراد از مرزها صورت گرفت که حتما باید پاسپورت و ویزا به همراه داشته باشد.
لاریجانی اضافه کرد: البته گزارشی در رابطه با تجمع عدهای برای خروج از مرز بدون پروسه قانونی به بنده داده شد که اعلام کردند به این افراد تذکر دادند و کنترلهای شدیدتری صورت گرفته است و دوستان عراقی ما هم باید بدانند که ما نسبت به خروج افراد به صورت قانونی بسیار تاکید داریم و تمام تلاش وسعیمان این است که این موضوع دچار مشکل نشود.
لاریجانی در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چه جریاناتی در خصوص انتخابات با شما گفتوگو داشتند، اظهارداشت: من هم این مطلبی که شما گفتید در رسانهها شنیدم و چیزی بیشتر از این نبوده و فکر میکنم هنوز مسائل انتخابات در کشور ما شکل عملیاتی به خود نگرفته است و بیشتر در حد یک سری نشستهای سنتی است در شهرها انجام میدهند.
لاریجانی در ادامه مطرح کرد: به این نکته باید توجه کرد که ساختار انتخابات مجلس در کشور ما بیشتر نماینده محور است تا احزاب محور و مثل انتخابات ریاست جمهوری نیست و خود نمایندهها باید بیشتر حضور داشته باشند نمیگویم این خیلی خوب است ولی وضع فعلی همین است.
وی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: هنوز تشکلها و جریانهای حزبی در این قضیه فعال نشده اند دلیل دارد هم نتوانستهاند با هم وحدتی داشته باشند یا سازوکارهای آنها هنوز به نتیجه نرسیده است و یا مباحث دیگری که لزومی به اشاره آنها وجود ندارد لذا این مسئله هنوز به صورت کلان شکل نگرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دیدار چهار جانبه لاریجانی مقتدایی و ناطق نوری گفت که البته ما جلسهای داشتیم و این چیزی که در رسانهها منعکس شد خلاف نیست. جلسهای ما داشتیم با موضوعی پیرامون اینکه ما چطور میتوانیم در پروسهای که در انتخابات است تلاش کنیم که افراد کارآمد و با همان نگاهی که عرض کردم و آن داشتن افق ملی در مجلس حضور داشته باشند و در این زمینه بحث کردیم و در واقع یک همفکری در این زمینه داریم.
وی در همین رابطه اضافه کرد: اگر ما به شرایط کشور نگاه کنیم که باعث عزت ملت ایران خواهد شد این است که ما ظرفیتهای جمهوری اسلامی را در بعدهای مختلف بتوانیم بارور کنیم و اگر خللی در مسائل وجود دارد بتوانیم آنها را برطرف کنیم ارزیابی ما این است که در مسائل بین المللی و منطقهای داهیانه عمل کرده است چه در مسائل منطقهای و چه دیگر مسائل.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: ما در مسائل اقتصادی مشکلات داریم بنابراین ثقل توجه ما در این مجموعه این است که افراد کارآمدی بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند که به این موضوع مهم بپردازند و این نقش را مرتفع کنند. لذا تمهیداتی در این زمینه در حال فکر است.
وی ادامه داد: البته این تبلیغات انتخاباتی فقط برای اصلاح طلبان نبود و برای دیگر جریانات نیز وجود داشته است و این را میدانیم. کلا این گونه رفتارها نادرست است و وزیر کشور هم مامور شده است که این مشکل را رسیدگی کند.
دانا
انتهای پبام/
Related Assets:
- برای دولت فرق نمیکند درمجلس آینده عارف رئیس باشدیا لاریجانی
- ایجاد کنسولگری عراق در ایلام اولویتی اساسی است/وزارت خارجه لغو روادید اربعین را پیگیری کند
- فرش قرمز اصلاحطلبان که«درّ غلتان»را از لاریجانی می گیرد
- فیلم/شیب ملایم بلیط قطار/مصلحت های بر جای مانده/ناطق زبردست بی زحمت یه دوره فشرده آموزشی بزارید!
- کاندیدای مجلس نمیشوم/پسرم از احمدینژاد شکایت کرد ولی به جایی نرسید/به این زودی متوجه نمی شوید طرفدار کدام جناحم
- دولت با عدمارائه بودجه ۹۵ در زمان مقرر تخلف کرده است
- لاریجانی پیوستنش به ائتلاف اصولگرایان را تایید کرد