اصلی ترین وظیفه روابط عمومی ،تقویت و تحکیم روابط بین آحاد مردم است/سوم خرداد نماد اقتدار، ایثار و مقاومت
به گزارش یزدرسا، « سید محمد میرمحمدی» در گردهمایی تخصصی مدیران و کارشناسان روابط عمومی استان یزد که به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی و بزرگداشت مقام زنده یاد استاد دکتر معتمدنژاد، درسالن شهید منتظر قائم استانداری برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به میهمانان و حاضرین، سوم خرداد و حماسه آزادی خرمشهر را گرامی داشت و آنرانماد اقتدار، ایثار و مقاومت دلاورمردان سلحشور، ایثارگر وجهادگر کشورمان دانست که نشان دادند خاک ایران هرگز نمیتواند عرصه تجاوز دشمن باشد و یکی از افتخارات بزرگ ملت ما را همین دلاورمردیها و رشادتهایی ذکر کرد که در تاریخ ایران به نام سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر رقم خورده است.
وی سپس با تشکر از همه دست اندرکاران برپایی این گردهمایی، هفته ارتباطات و روابط عمومی را به همه دست اندرکاران روابط عمومی و ارتباطات سراسر استان تبریک گفت و افزود: بحث ارتباطات، موضوع جدیدی نیست، چرا که ارتباطات با هستی شکل گرفت و روابط اجتماعی، با زندگی اجتماعی انسانها شروع شد و نمی توانید هیچ چیز را در دنیا بی ارتباط با هم بیابید زیرا همه چیز با هم مرتبط است، منتهی در فرایند شکل گیری ارتباطات الهی ، هر چیز در جای خود قرار دارد و همدیگر را تکمیل می کند.
رییس شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد، با بیان این نکته که روابط اجتماعی ما هنوز به آن درجه از نظم و ترتیب برای ساخت یک زندگی و اجتماع تکاملی نرسیده گفت: اگر به این نقطه رسیده بودیم، همه مسائل فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و مباحث مربوط به زندگی انسان، روال مطلوب خود را داشت و در سیر کمالات و فضائل الهی قرار می گرفت.
وی ادامه داد: بنابراین در می یابیم که ارتباطات، یک حوزه بسیار وسیع است و روابط عمومی حوزه محدودتری را در بر میگیرد چرا که امروزه بحث ارتباطات، آنقدر وسعت و سرعت یافته که مباحث مربوط به حوزه روابط عمومی در درون آن تعریف می شود.
میرمحمدی در ادامه با اشاره به سرعت انتشار اخبار و اطلاعات در جامعه گفت: امروز لحظه به لحظه، خبر منعکس می شود و در سراسر دنیا ، فاصله معنایی ندارد و تکنیک های ارتباطی به صورتیست که هر اتفاقی رخ دهد، دورترین نقاط دنیا میتوانند در یک لحظه از آن مطلع شوند ولی متاسفانه ما هنوز آمادگی های لازم را در این خصوص کسب نکرده ایم و هنوز نتوانسته ایم با بهره گیری از تکنیکهای ارتباطی روز دنیا، مسائل فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی ، اعتقادی خود را به سایر ملل به صورت مطلوب منعکس کرده و به اطلاع آنها برسانیم.
وی با اشاره به مباحث مربوط به شیوه مقابله با تهاجم فرهنگی افزود: بر مبنای برخی اندیشه هایی که ریشه در گذشته دارند، در بحث مقابله با تهاجم فرهنگی، همچنان بر منع و ممنوعیت تکیه می کنیم و کمتر تدابیر دیگری را در این خصوص به کار می گیریم، در صورتیکه هر کجا در برابر مباحث مختلف، حمله جایگزین دفاع شود ، در قیاس با دفاع کننده، توفیق بیشتری نصیب حمله کننده می گردد و باید گفت که ما هنوز در بحث اطلاعات و ارتباطات به موضع هجومی نرسیده ایم و به همین علت است که به عنوان مثال، ماهواره را به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی مضر میدانیم و یا سیستمها و وسایل ارتباطی که امروز در جیب تک تک بچه های ما نیز یافت می شود را زیانبار توصیف میکنیم.
استاندار یزد با اشاره به پیشرفت تکنولوژی تلفن های همراه، این وسایل را بهترین وسیله ارتباطی سمعی و بصری در اختیار اقشار مختلف مردم دانست و با طرح این سوالات که " چگونه میخواهیم خود را از هجمه فرهنگی مصون بداریم؟ و چگونه میخواهیم از فضا سازی های موجود که در اثر این ارتباطات و اطلاع رسانی ها به وجود می آید در امان باشیم و نسل آینده را از این بلا به دور بداریم؟ و آیا اصلا ما باید به این موارد به عنوان بلا نگاه کنیم یا به عنوان فرصت؟ " گفت: اگر به گسترش روز افزون وسایل ارتباطی به عنوان بلا بنگربم، باید در مواجهه با آنها موضوع انفعالی به خود بگیریم و اگر به عنوان فرصت به آنها نگاه کنیم، موضع ما هجومی خواهد بود و این در حالیست که میخواهیم به سمت فرصت برویم و از آن استفاده کنیم. بنابراین نگاه ها متفاوت است و ما باید نگاهمان را به این مسائل تغییر دهیم.
وی در ادامه ضمن طرح این سوال که " آیا تغییر نگاه، تغییر اعتقاد در بر خواهد داشت؟" گفت: داشتن ایمان و اعتقاد، یک بحث است و نوع نگاه به مسائل، موضوع دیگریست، منتهی ما منبعث از ایمان و اعتقادمان به مسائل نگاه میکنیم ولی نگاه ما به تناسب شرایط زمانه تغییر خواهد کرد و باید هم تغییر کند و گرنه ایمانمان نیز لطمه خواهد دید و آنقدر مورد هجمه اطلاعات مختلف قرا می گیریم که ذهنمان آشفته می شود، در صورتیکه اگر این مسائل را به عنوان فرصت تلقی کنیم، میتوانیم این فرصتها را مدیریت کرده و آنگاه این ما هستیم که بر اوضاع تسلط می یابیم ، اما اگر مدیریت شویم، دیگران بر ما مسلط خواهند بود. بنابراین امروزه بحث ارتباطات بسیار متفاوت با گذشته دنبال می شود و باید بدانیم که تا به تجهیزات روز مجهز نشویم، نمیتوانیم در رابطه با ارتباطات نقش خود را به درستی ایفاء کنیم.
عالی ترین مقام اجرایی استان ، روابط عمومی ها را یکی از عناصر موثر در انعکاس اوضاع درونی سازمان به مردم از یک سو و انعکاس مطالبات و خواستها و شرایط بیرونی به درون سازمان از سوی دیگر دانست و خاطر نشان ساخت: روابط عمومی ها باید محیط درونی و بیرونی سازمان را از نظر اطلاعاتی به موقع تغذیه کنند و بازتاب این اتفاق را در اتخاذ روشهای سازمان لحاظ کرده تا بتوانند حیاطشان را روز به روز تداوم بخشند.
وی با اشاره به تخصصی شدن روز به روز امور در دنیا، تعمیم این موضوع به مبحث روابط عمومی ها را کارساز دانست و تخصصی شدن امور مربوط به روابط عمومی در حوزه های مختلف را موجب تمرکز بر روی مباحث خاص و شناخت دقیق پدیده ها به منظور آسیب شناسی هر چه بهتر و مقابله با اشکالات ذکر کرد و ادامه داد: روابط عمومی بایستی به منزله آیینه ای باشد که بتواند همه زوایای کار سازمان را به مردم منعکس نموده و شفاف سازی امور را به عهده گیرد و از سوی دیگر نظرات مردمی، نقدهای موجود و اعتراضات و افکار و ایده های مختلف و مطالبات را به سازمان منتقل کند.
میرمحمدی سپس در خصوص انتقال اطلاعات از سازمان به مردم از سوی روابط عمومی ها، خاطر نشان ساخت که بایستی آنچه در حیطه وظایف سازمان قرار می گیرد به مردم منتقل شود و نحوه این انتقال اخبار نیز باید به گونه ای باشد تا روابط عمومی بر اساس اهداف سازمان، فضا سازی لازم را در ارتباط با افکار عمومی جامعه انجام دهد چرا که هر سازمان، اهداف و وظایفی دارد و برای اینکه بتواند اهداف خود را محقق نموده و وظایف و ماموریتهایش را به درستی اجرا کند، باید زمینه های پذیرش آن در بین مردم را فراهم نموده و زیرساختهای مورد نیاز را ایجاد نماید که این زمینه سازیها، از وظایف روابط عمومی هاست.
وی افزود: روابط عمومی ها بسترهای لازم برای اجرای برنامه ها و انجام وظایف و ماموریتهای سازمان را فراهم میکنند و این امر به معنی آماده نمودن افکارعمومی برای انجام طرح های سازمان است و این واحد میتواند با طرح مسائل و موضوعات گوناگون و مرتبط ، مردم را علاقه مند به مشارکت در این زمینه نموده و به آنها آرامش خاطر دهد و دغدغه را از آنها دور کند و به این ترتیب زمینه انجام کار را فراهم نماید تا انجام آن کار با سهولت صورت پذیرفته و موانع کنار گذاشته شده و همکاری مردم در این رابطه بیشتر شود.
استاندار یزد در بیان دیگر ویژگیهای روابط عمومی عنوان داشت: روابط عمومی باید از یک سو نیازها و مسائل مورد نظر مردم را به سازمان مربوطه منتقل نماید تا سازمان متوجه این مسائل باشد و بداند که محیط بیرونی چنین وضعیتی را دارد و از طرف دیگر اهداف و چشم انداز سازمان را به بیرون منتقل کند تا فضاسازی لازم را در این خصوص انجام دهد و همچنین سازمان را کمک نماید تا در بکارگیری افراد و ارائه وظایف و نقشهای سازمانی کارایی بهتری داشته باشد و در واقع روابط عمومی ها نه تنها واحد امینی برای دولت و مردم هستند بلکه بسترساز تحقق اهداف دولت و رفع نیازها و مشکلات مردم نیز می باشند.
میرمحمدی سپس یکی از آفات روابط عمومی ها را ، توجیه گری و دفاع صرف از سازمان در برابر مردم دانست و گفت: روابط عمومی نباید هرگز به عنوان مدافع سازمان در قبال مردم موضع گیری کند بلکه باید مواضع سازمان را روشن تر بیان نموده و تبیین نماید و ضمن شفاف سازی ، ایرادات و اشکالات ذهن مردم را در رابطه با یک موضوع خاص برطرف کند، بنابراین نحوه انعکاس مسائل و موضع گیریهای روابط عمومی هرگز نباید رنگی از تقابل با مردم به خود بگیرد بلکه روابط عمومی همواره باید جلوه مردمی خود را حفظ کرده تا مردم احساس کنند که روابط عمومی در کنار آنهاست و یکی از عناصر مهم در خدمت به مردم تلقی می شود و در این صورت است که روابط عمومی ها میتوانند به رشد و بالندگی برسند.
وی با بیان این موضوع که "روابط عمومی باید زاینده و بالنده باشد و با تولید اخبار و اطلاعات، فضا را مهیا نموده و توجهات را به ایده ها و عملکرد خود معطوف نماید " خاطر نشان ساخت: روابط عمومی باید بتواند در تنویر افکار عمومی نقش موثری ایفا کند و در زمنیه های فرهنگی ضعف های موجود را مرتفع نماید و در تنشهای سیاسی نیز با فرهنگ سیاسی خاص خود به میدان آمده و بتواند فواصل موجود را در جهت ایجاد اتحاد کمرنگ کند و ارتباطات را تقویت نماید چرا که اصلی ترین وظیفه روابط عمومی ، تقویت و تحکیم روابط بین آحاد مردم است و اگر به این صورت عمل شود جامعه به آرامش دست خواهد یافت.
استاندار یزد در پایان این گردهمایی، یاد و خاطره استاد دکتر معتمدنژاد – پدر علم ارتباطات و روابط عمومی ایران – را گرامی داشت و برای همه دست اندرکران عرصه وسیع و تخصصی روابط عمومی، آرزوی توفیق و سربلندی نمود.
منبع: روابط عمومی استانداری یزد
Related Assets:
- رسانه ها باید حرف خود را بزنند و از اين مسير هیچ اشکالی به وجود نخواهد آمد/روابط عمومی ها فرهنگ سازان جامعه
- هنر انسان بهره برداری از ویژگیهای معصومین(س) در راه انسان سازی است
- خشکسالی های متوالی و کاهش میزان سطح سفره های آب زیر زمینی دو مشکل عمده تامین آب شرب استان یزد است
- عدم موفقیت در احداث نمایشگاه بین المللی یزدنشان از ضعف مدیران صنعتی و صنعتگران استان دارد
- با اتباع بیگانه غیر مجاز با جدیت برخورد می شود
- برنامه ریزی برای اوقات فراغت باید بر اساس نیازو ظرفیت دانش آموزان باشد
- بازدید استاندار یزد از دو واحد خدمات شهری
- بانوان ایرانی از نظر عفت و پاکدامنی الگو هستند
- پيام استاندار يزددرآستانه سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) و یوم الله 15 خرداد
- برنامه محوری وزارت ورزش، تقویت روابط عمومی ها است