افزایش دوباره قیمت خودرو به بهانه آپشنهای جدید!
به گزارش یزدرسا به نقل از وطن امروز، تدقیق در این شروط، بیانگر آن است که بازار خودرو با اجرای آنها باید به آرامش برسد. جز افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی تولید برای دو خودروساز بزرگ، ۴ شرط دیگر در مرحله فروش خود را نشان میدهد که گروه صنعتی ایرانخودرو در ابتدای راه و در فروش نقدی با تحویل فوری خود به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع)، این ۴ شرط را نادیده گرفت.
این ۴ شرط میگوید که به منظور اطمینان از فروش خودروها به مصرفکننده نهایی باید۲۰ درصد از کل فروش، نقدی باشد و نقش نمایندگیها در فرآیند فروش باید به حداقل برسد. دیگر اینکه شورای رقابت قید کرده واگذاری یک دستگاه خودرو به ازای هر کدملی در فروش نقدی باید ملاک عملکرد خودروسازان باشد.
علاوهبر این خودروساز باید شفاف شدن انواع طرحهای فروش با بیان ارقام دقیق و سود مشارکت، سود انصراف، جریمه دیرکرد و زمان تحویل خودرو را نیز قید کرده و درباره اطمینان از عملکرد صحیح سایت فروش اینترنتی در زمان فروش نظارتهایی را اعمال کند.
و در شرط چهارم نیز خودروسازان باید با افزایش عرضه خودرو و رفع مشکلات موجود در فرآیند فروش نسبت به شکاف عرضه و تقاضا اقدام کنند.
آنچه یکشنبه گذشته در ثبتنام اینترنتی فروش خودروهای شرکت ایرانخودرو روی داد نشان میدهد که خودروسازان تلاش دارند تا به نوعی بگویند که شروط شورای رقابت را اجرا کرده و از سوی دیگر قیمتهای جدید اعلام شده از سوی این شورا را نیز با چنین فروشهایی برای مشتریان به تثبیت برسانند.
اما مراجعهکنندگانی که از ساعت ۱۰ صبح روز ۲۲ تیر به پایگاه اینترنتی شرکت ایران خودرو مراجعه کردند حتی موفق به باز کردن این سایت هم نشدند، چه رسد به اینکه بتوانند خودروی درخواستی خود را ثبتنام کنند. از سوی دیگر متقاضیانی هم که توانستند به سایت ورود کنند نتوانستند به مرحله پایانی راه یافته و با واریز مبلغ پیشپرداخت، درخواست خود را نهایی و ثبت کنند. بهعنوان نمونه متقاضیان خودروی پژو پارس فقط تا مرحله سوم ثبتنام را کامل کرده و پس از ورود به مرحله چهارم، سایت از دسترس خارج شده و دوباره آنها را به مرحله سوم بازمیگرداند. این موضوع سبب شد تا آنها در نهایت نتوانند موفق به ثبت درخواست خودروی موردنظر خود شوند.
گروه صنعتی ایران خودرو در این مرحله از فروش نقدی با تحویل فوری خود، خودروهای خانواده پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، سمند، پژو پارس، رانا و تندر۹۰ را با موعد تحویل۳۰ روزه عرضه کرد. اما پرسش این است که این خودروها نصیب چه کسانی شد؟ در حالیکه عموم مردم نتوانستند به پایگاه اینترنتی ikco.com یا ikco.iranecar.com مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.
نکته مهم دیگر اینکه قیمتهای اعلامی از سوی ایرانخودرو برای فروش نقدی در برخی خودروها با مصوبه شورای رقابت تفاوت دارد. ایرانخودرو در این دوره از فروش نقدی قیمتهای حساب شده شورای رقابت را لحاظ کرده در حالی که بنا به گفته نمایندگان کمیسیون صنایع قیمتهای جدید شورای رقابت فاقد وجاهت قانونی بوده و نباید اجرا شود. نکته قابلتوجه در قیمتهای جدید اینکه قراردادن استانداردهایی به اسم آپشنهای اختیاری در خودروها در حالی از سوی شرکتهای خودروساز انجام شده که به اعتقاد بسیاری از منتقدان به قیمتهای جدید شورای رقابت افزایش قیمت به اسم آپشنهای اختیاری درست نبوده و خودروسازان باید در ازای دریافت مبالغ از مصرفکنندگان استانداردهای لازم را در تولید خودروها لحاظ کنند.
حال با مقایسه قیمتهای جدید ایران خودرو با قیمتهای مصوب شورای رقابت میتوان به این تفاوتها با نام نصب آپشنهای مختلف پی برد.
گفتنی است ایران خودرو تا پایان امسال به تولید پیکانوانت خاتمه داده و خطوط تولید محصولات دیگری را جایگزین آن خواهد کرد. علاوه بر پیکان وانت، ایرانخودرو خطوط تولید پژو۴۰۵ را تا پایان سال ۹۵ متوقف خواهد کرد تا خطوط تولید این خودرو را به محصولات جدیدتری اختصاص دهد.
خودروی جدید ایرانخودرو با نام «دنا» یکی از محصولاتی است که جایگزین خواهد شد. به گزارش تسنیم، با حذف وانتپیکان از خطوط تولید ایرانخودرو مشتریان خرید خودروهای تجاری کمتر از ۲۰ میلیون تومان فقط با یک گزینه پراید ۱۵۱ روبهرو خواهند شد.
Related Assets:
- شورای رقابت غیرمنطقی بودن قیمتهای جدید خودرو را پذیرفت
- افزایش قیمت خودرو خیلی عجیب و غریب است/مردم به صنعت خودروسازی بدبین هستند
- تصویب کلیات طرح افزایش بارداری
- آیا طرح افزایش نرخ باروری عقیم میشود؟
- ۳۱۲ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده شد
- گزارش تفحص از خودروسازی بیانگر امکان کاهش قیمت به زیر قیمتهای قبلی است
- جزئیات طرح مجلس برای افزایش جمعیت
- توهین وزیر به رئیس جمهور برای توجیه گرانی قیمت خودرو!
- حمایت نعمتزاده از قیمت جدید خودروها/ اطلاعات نادرست به رئیسجمهور داده بودند
- سوددهی معجزه آسای رنو و پژو با رفع بخشی از تحریمهای ایران