ID : 20145841
استاد حوزه و مولف کتاب گزیده الغدیر مطرح کرد

انتشار یک میلیون نسخه کتاب حول کتاب ارزشمند الغدیر/ برکت مباحثه با یک وهابی!


مولف کتاب گزیده الغدیر گفت: در طول این چهل- پنجاه سالی که الغدیر منتشر و مورد توجه شیعه و سنی هم واقع شده باز هم مهجور مانده است. خب چون هم حجیم بود و هم به زبان عربی نگارش یافته بود. لذا این منبع غنی به کتابخانه ها و بعضی از سخنرانی ها منحصر شده بود.

به گزارش یزد رسا به نقل از عصر فرهنگ، الغدیر نام کتابی‌ست به قلم علامه امینی در اثبات ولایت بلافصل حضرت علی (ع) بعد از پیامبر و اثبات مذهب شیعه. علامه امینی برای تالیف کتاب گرانقدر الغدیر - که به حق کتابی وزین است و در اعتلای مکتب تشیع سهم بسیار و در اثبات حقانیت مولی الموحدین علی علیه السلام تاثیر بسزایی داشته است - زحمات بسیاری را متحمل شد.
علامه امینی مجموعه 11 جلدی الغدیر را با مطالعه ده‌ها هزار جلد کتاب و مسافرت به کشورهای مختلف مانند هند، ترکیه، سوریه و عراق به رشته تحریر درآورد.
اکنون حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن شفیعی شاهرودی، استاد حوزه و  مدیر موسسه میراث نبوت  بعد از گذشت حدود نیم قرن از انتشار این کتاب حرکت جدیدی برای گسترش معارف اهل بیت و آشنایی عموم جامعه با این کتاب گرانسنگ انجام داده است. آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفتگوی عصر فرهنگ با وی است.

لطفاً در مورد کتاب الغدیر و علامه امینی مولف این کتاب توضیح  بفرمائید.   
علامه امینی الغدیر را در یازده جلد به زبان عربی نوشتند و اکنون 45 سال است که علامه از دنیا رفته است. خود ایشان فرمود که من برای تدوین الغدیر 50 سال زحمت کشیدم. زمانی که علامه از دنیا رفته است حدوداً 70 سال سن داشته است. لذا معلوم می شود ایشان از سن 20 سالگی تا اوخر عمر با برکتشان مطالعه، فیش برداری و تدوین الغدیر را انجام می داده اند.
لذا بد نیست بدانیم تدوین الغدیر چه زمانی آغاز شده و چه امکاناتی در آن زمان بوده است. برای این کار باید برگردیم  به 100 سال قبل یعنی از 100 سال قبل تا 50 سال قبل را ببینیم . باید ببینیم چه امکاناتی در آن زمان بوده است و این همه تحقیق و پژوهش چگونه اتفاق افتاده است. خب می دانیم در آن زمان نه امکانات امروزی بوده و نه نرم افزارهای کنونی که وقتی بخواهیم یک روایت و حکایتی پیدا کنیم در آنی جست و جو  میسر باشد. لذا ایشان آن زمان چند مشکل برای دسترسی به منابع داشته است. یکی اینکه بعضی از نسخه های کتابی که علامه به دنبالش بود نه تنها چاپ نشده بود بلکه نسخه منحصر به فرد بود و فقط در بعضی از کتابخانه ها موجود بود. لذا ایشان مجبور بوده برای به دست آوردن یک نسخه به کتابخانه های ایران، عراق، سوریه، هندوستان و ترکیه سفر کند. تازه وقتی به آن کتاب دست پیدا می کرد مجبور می شد بعضا یک نسخه را با دست خود بنویسد. چون اجازه خارج کردن کتاب را نداشت.
برخی کتاب ها هم که چاپ شده بودند چاپ سنگی بودند. یعنی بدون مقدمه، فهرست و پاورقی، لذا کتاب را با زحمت به دست می آوردند، مطالعه و فیش برداری می کردند. از خود ایشان نقل می شود که می گویند من ده هزار جلد کتاب از اول تا آخر مطالعه کرده ام. به همین خاطر هم الغدیر تبدیل به یک منبع غنی برای شیعه در حوزه امامت و ولایت شده است.
روش ایشان در تدوین الغدیر روش جدل است. یعنی قانع کردن طرف مقابل بحث با مقدماتی که خود او قبول دارد. لذا بنای علامه  بر این است که مطالبی که در الغدیر هست مستند به کتب اهل سنت باشد.

هدف شما از تالیف کتاب گزیده الغدیر چه بوده است؟
ببینید، این منبع غنی برای شیعه فراهم شده است. لکن در طول این چهل- پنجاه سالی که الغدیر منتشر و مورد توجه شیعه و سنی هم واقع شده باز هم مهجور مانده است. خب چون هم حجیم بود و هم به زبان عربی نگارش یافته بود. لذا این منبع غنی به کتابخانه ها و بعضی از سخنرانی ها منحصر شده بود. به همین خاطر هم ما کار علمی  روی الغدیر را شروع کردیم تا در دسترس توده مردم باشد.

برای رسیدن به این هدف چه اقداماتی صورت گرفت؟
ابتدا در سال 85 الغدیر عربی را در یک جلد خلاصه کردیم. این کتاب 1504 صفحه شد یعنی تقریبا هر 100 صفحه خلاصه یک جلد الغدیر . این کتاب در ده هزار نسخه منتشر شد. در سال 86 ترجمه به فارسی را چاپ کردیم. که تا الان هفده بار هر کدام پنج هزار نسخه تجدید چاپ شده است.

می دانیم در کنار این کتاب یک دوره 27 جلدی سلسله موضوعات الغدیر نیز منتشر شده است.
بله؛ یکی از مراجع به ما گفت کتاب برگزیده الغدیر حجیم است، هر چند برای منبری ها و محققان خوب است اما اگر بتوان کتاب هایی گردآوری کرد که برای جوان ها به صورت موضوع بندی منتشر شود خیلی بهتر است.
همانطور که می دانید الغدیر خیلی از مطالبش در خلال اشعار پراکنده شده است.

چرا؟
چون مرحوم علامه مطالبش را در شرح اشعار ذکر کرده است. یعنی شعر شعرای غدیر را از قرن اول تا دوازدهم هجری آورده و در خلال شرح اشعار مناقب امیرالمومنین(ع) و البته صفات دشمنان و غاصبان ولایت را آورده است. لذا اگر مثلاً مناقب حضرت زهرا(س) را بخواهید بدانید باید کل  یازده جلد را  ورق بزنید و بگردید.
برای حل این مشکل دو کار انجام دادیم. در انتهای همان کتاب گزیده الغدیر فهرست موضوعی قرار دادیم که افراد می توانند با آن به موضوعات دست پیدا کند و از طرف دیگر همان موضوعات را در قالب کتابی منتشر کردیم . که باز هم ابتدا کتاب عربی منتشر شد و اسمش را گذاشتیم سلسله موضوعات الغدیر که شد 27 جلد کتاب.

استقبال از این سلسله موضوعات چطور بود؟
بعضی از این کتاب ها موضوعات عمومی دارد و می تواند برای مناسبت های مختلف و مسابقات مناسبتی استفاده شود. مثلا کتاب شماره 4 علی (ع) در قرآن است که  30 آیه ای که در قرآن در مورد امیرالمومنین است و در کتب اهل سنت و الغدیر آمده است را جمع آوری کرده و به یک کتاب کوچک تبدیل کرده است. یا کتاب شماره 8 به نام صدیقه طاهره(س) برای ایام فاطمیه مناسب است. یا مثلاً کتاب شماره 11 در مورد حضرت ابوطالب است و چون 26 رجب وفات ایشان است می تواند برای مسابقه های کتاب خوانی مورد استفاده قرار گیرد.
همچنان که امسال قرار است با همکاری بنیاد امامت و حوزه های علمیه این  مسابقه کتابخوانی برگزار شود.

برگزاری چنین مسابقاتی تا چه حد می تواند در نشر معارف اهل بیت عصمت و طهارت موثر باشد ؟
افراد و موسسات می توانند به این شیوه جوان تر ها را ترغیب به مطالعه این مفاهیم ارزشمند کنند.ما هم این کتاب ها را به نازل ترین قیمت یعنی تقریباً قیمت تمام شده چاپ می کنیم و در اختیارشان می گذاریم.
خود موسسه میراث نبوت در قم مسابقه برگزار می کند. ما دو مسابقه گذاشتیم در این چند سال یکی مسابقه در مورد حضرت ابوطالب به نام مسابقه تنها یاور حدود ده هزار نفر شرکت کننده داشت. داستان غدیر را هم برگزار کردیم آن هم 20 هزار نفر شرکت کردند. لذا می بینیم استقبال خوبی از اینگونه حرکات صورت می گیرد.

فکر چنین فعالیتی چگونه در ذهن شما ایجاد شد؟
بنده سال 83 برای اولین بار به مدینه مشرف شدم. قبل از آن با الغدیر آشنایی اجمالی داشتم. البته مفصل مطالعه نکرده بودم . بعضی از اشعاری که در الغدیر آمده بود خوانده بودم و در مناسبت ها و یا جلسات درس تبرکا می خواندم. به هر ترتیب در قبرستان بقیع یک افغانی وهابی ایستاده بود و مطالب خلاف واقعی بیان می کرد. با وی شروع به بحث کردم. فارسی هم صحبت می کرد. مردم زیادی هم جمع شدند. خلاصه یک سری مطالب رد و بدل شد. بالاخره در خلال بحث گفت: فلان مطلب را از کدام منبع ذکر میکنی؟ گفتم از کتاب سیوطی که عالم اهل سنت است. گفت: من این کتاب را قبول ندارم شما از صحاح مثال بزن. چون ترفندشان همین است. خلاصه بحث تمام شد. اما هنوز در بقیع بودم که به خودم گفتم کاش یک کتاب جمع و جور از منایع این ها بود که انسان می توانست با خود ببرد و در سفر هم راحت می توانست استفاده کند. همان جا به ذهنم رسید که کاش این کتاب الغدیر باشد. به مجرد این که برگشتم الغدیر را شروع به مطالعه و نمایه زنی و خلاصه برداری کردم. همان زمان به فکر افتادم موسسه ای درست شود که این آثار را منتشر کند. لذا تفال زدیم به زیارت جامعه کبیره این فراز امد که «میراث نبوه عندکم» لذا اسم موسسه را گذاشتیم میراث نبوت.خلاصه آن وهابی نیم ساعت با ما بحث کرد نتیجه این شد که اکنون آمار گرفتیم در این چند سال حدود یک میلیون کتاب از این مجموعه منتشر شده است.

سفر تبلیغی به یزد چطور بود؟
ما غیر از چاپ کتاب دو سه سال است که شروع کرده ایم به آموزش کتاب تا شوق مطالعه را در مخاطبان ایجاد کنیم. مثلاً بعضی از مطالب ناب و طراز استفاده می شود تا انگیزه برای مخاطبان شکل بگیرد. تا قبل از این طلاب و علاقه مندان از کتاب بهره مند بوده اند، الان با این جلسات آموزشی به دنبال این هستیم که زمینه استفاده تمام اقشار را فراهم کنیم. در آموزش مقدماتی در دو جلسه دو ساعته سر فصل ها را بیان می کنیم. آشنایی اجمالی با خود علامه امینی و زحمات ایشان، محتوای الغدیر به صورت ترتیبی و موضوعی، اهمیت موضوع امامت و ولایت و تفاوت دیدگاه و شیعه سنی در این باره از جمله این موضوعات است.
بنده تا به حال برای کارهای تبلیغی به یزد نیامده بودم. استان های مختلف رفته بودیم اما اینجا استقبال بهتر بود. بالاخره یزد دارالمومنین است. شاید نشر معارف و مفاهیم بلند کتاب الغدیر از  از یک نهاد و ارگان بر نیاید. اما باید حوزه علمیه یزد ، بنیاد امامت، بنیاد غدیر، سازمان تبلیغات و  ارشاد یزد پای کار بیایند چرا که بستر فراهم است.
انتهای پیام/س*
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.