بدعهدی مهاراجه ها داد مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان را در آورد
به گزارش یزدرسا به نقل از عصرهامون، «توسعه بندر چابهار با هندی ها»، «خیز هند برای سرمایه گذاری در بندر چابهار» و «سرمایه گذاری هندیها در طرح های توسعه بندر چابهار» این تیترها در کنار مصاحبه های بسیاری از مسئولین نشان از عزم جدی هندها برای ورود جدی به منطقه آزاد چابهار داشت.
اردیبهشت ماه امسال بود که ایران و هند تفاهمنامه همکاری برای توسعه بندر چابهار امضا کردند این تفاهمنامه را وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر کشتیرانی ، حمل و نقل جاده ای و بزرگراه های جمهوری هند امضا کردند.
آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: دولت جدید هند مصمم شده است سرمایه گذاری بزرگی را در تجهیز و توسعه بندر چابهار انجام دهد.
در این تفاهمنامه طرف هندی با 85 میلیون دلار سرمایه گذاری برای تجهیز فاز یک بندر چابهار موافقت کرد و بر اساس بخش دیگری از این تفاهمنامه ، طرف هندی برای سرمایه گذاری 110 میلیون دلاری در توسعه سایر فازهای بندر چابهار نیز اعلام آمادگی کرده است.
اکبر ترکارن مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور که به دنبال حضور پر رنگ هندی ها در چابهار بود نیز در جمع کارکنان نهادهای ایرانی در سفارت ایران در دهلی نو، گفت: ایران تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری کشورهای مختلف به ویژه هند در چابهار فراهم کرده است.
وی با اشاره به تمایل تعدادی از شرکت های هندی برای احداث کارخانه کود شیمیایی،افزود: نیاز سالانه 9 میلیون تن کود شیمیایی در ایران، بازار خوبی برای این کارخانه ها است.
دبیرشورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشور، برگزاری هفتمین اجلاس تجاری در 'گجرات' را بسیار موفق ارزیابی کرد و اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری شرکت های خارجی در این ایالت هند بسیار شگفت انگیز است.
بدعهدی هندی ها و خوش خیالی دولتمردان
خوش خیالی دولت ها در خصوص حضور فعال هند در چابهار بسیاری از مردم منطقه و کشور را به توسعه این بندر اقیانوسی امیدوار کرده بود.
دولت مردان بر این باور بودند و ادعا می کردند که هندی ها عزم خود را برای ورود به بندر استراتژیک چابهار جزم کرده اند، البته عده ای هم بر این باور بودند که مهاراجه ها بوی کباب به مشامشان خورده و خود را برای حضور پر رنگ و لعاب در بازار جذاب ایران آماده کرده اند.
دولت هند مهرماه سال گذشته در لایحه ای مجوز سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری برای خرید تجهیزات لازم و احداث و راه اندازی پایانه کانتینری و لنگرگاه چندمنظوره و سرمایه گذاری سالانه مبلغ 22.95 میلیون دلار برای عملیاتی کردن این بندر را صادر کرد.
دولت هند در اکتبر 2014، تشکیل سرمایه گذاری مشترک میان بندر کاندلا و جواهر لعل نهرو برای توسعه بندر چابهار را تصویب کرد.
به گفته کارشناسان، هند به دلیل مسائلی که با پاکستان دارد نمی تواند از طریق این کشور کالاهای خود را به افغانستان و آسیای میانه صادر کند به همین دلیل چند سالی است تلاش می کند با سرمایه گذاری در بندر چابهار زمینه حضور خود را در این بازارها فراهم کند.
اما کشور مهاراجه ها چندان هم مورد اعتماد ایرانی ها نیست، قضیه هم مربوط می شود به چند سال پیش که کشور پرجمعیت شبه قاره هند با یک اخم کوچک آمریکا به یکباره زیر قرار داد خط لوله گاز صلح زد و پا پس کشید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان: هندی ها تا پایان شهریور 94 توسعه چابهار را آغاز می کنند
خوش خیالی مسئولین کشوری به مدیران استان سیستان و بلوچستان نیز انتقال یافت به طوری که مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هندیها تکمیل طرح توسعه فاز یک بندر چابهار را تا شهریور اغاز می کنند ، گفت: امیدواریم تا پایان نیمه اول سال اینده طرح توسعه فاز یک بندر چابهار به اتمام برسد.
سیاوش رضوانی با اشاره به بازدید گادکاری وزیر حمل و نقل، کشتیرانی و بزرگراههای هند از بندر چابهار گفت: سفر هیئت هندی به ایران در سال های اخیر نشان دهنده علاقه مندی آنها برای سرمایه گذاری در بندر چابهار است .
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرف هندی توسعه زیرساختها و تامین تجهیزات بندر چابهار را انجام می دهد ،گفت: طرف هندی باید عملیات اجرایی این فاز را در نیمه نخست امسال آغاز کند.
وی همچنین از احتمال مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی هند در فاز دوم بندر چابهار خبر داد و گفت: فاز یک توسعه بندر ، پیشرفت 57 درصدی دارد.
در حالی که بسیاری از مسئولین شهریور ماه را برای ورود مهاراجه ها به توسعه بندر استراتژیک چابهار اعلام کرده بودند اما گویا بدعهدی هندی های تمامی ندارد و آنها مانند گذشته بار دیگر دست ایرانی را در حنا گذاشتند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان: هندیها برای ورود به چابهار تنها حرف میزنند
سلسله بدعهدی مهاراجه ها این بار داد مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان را هم در آورد به طوری که گفت: در حال حاضر امید چندانی به ورود هندیها به این بندر نداریم، زیرا آنها تنها حرف میزنند.
سیاوش رضوانی در گفتوگو با ایسنا، تصریح کرد: بندر چابهار با توجه به جایگاه جغرافیایی که دارد به عنوان نخستین حلقه ترانزیتی کشور به حساب میآید که از لحاظ زمان و مسافت بر دیگر بنادر ارجحیت دارد. از اینرو بسیاری از شرکتها و کشورهای خارجی متقاضی ورود به بندر چابهار برای سرمایهگذاریهای گسترده هستند.
وی با اشاره به تاخیر هندیها در ورود به بندر چابهار در طول چند سال گذشته اظهار کرد: هندیها سالهای طولانی نیز که برای سرمایهگذاری و ورود به چابهار وعده داده و اعلام آمادگی میکنند، هرچند در این رابطه بحثها و مذاکرات گستردهای نیز صورت گرفته اما هرگز این فرآیند به یک سرمایهگذاری قطعی منجر نشده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستانوبلوچستان ادامه داد: در طول چند ماه گذشته نیز که هندیها بار دیگر پیشنهاد خود را برای ورود به این بندر مطرح کردند مذاکرات جدیتر شد تا جایی که کار به امضای تفاهم بین وزرای دو کشور کشید، اما با وجود اینکه حدود چهار ماه از این تفاهمنامه میگذرد هیچ خبری از سرمایهگذاری هندی نیست.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستانوبلوچستان در حالی از بدعهدی هندی ها انتقاد می کند که آنها سالها پیش نیز با یک اخم آمریکا از خط لوله صلح کنار کشیدند.
انتهای پیام/ص