بررسی «برجام» در حیطه «اختیارات قانونی» مجلس است/نقاط تیره و تار در روابط دوجانبه ایران و فرانسه به وفور یافت میشود
به گزارش یزد رسا، کارشناس مسائل برجسته مسائل سیاسی استان در مصاحبه با عصرسیاست با اشاره به سفر وزیر امورخارجه فرانسه به کشور اظهار داشت: انجام اینگونه سفرها با هدف پیگیری روابط دوجانبه در چارچوب منافع ملی کشور امری عادی است بایستی از اینگونه فرصت ها برای پیشبرد هرچه بیشتر منافع ملی کشور استفاده کرد.
غلامحسین دشتی افزود: این سفر بعد از 14 سال سردی روابط دو کشور ناشی از رفتارهای غیرمتعارف و مواضع نامناسب دولت فرانسه انجام میشود به همین دلیل ارزش این سفر صرفا در چارچوب منافع ملی ما و اصلاح روابط نا مناسب دولت فرانسه قابل ارزیابی است و فاقد ارزش خارج از منافع ملی ما میباشد.
وی تاکید کرد: نقاط منفی و تیره در روابط دو کشور متعدد است که که از جمله آن میتوان به اهانت نشریه «شارلی ابدو» به ساحت مقدس پیامبر(ص) و حمایت دولت فرانسه از این نشریه، وجود جریان پرنفوذ صهیونیسم در دولت فرانسه و تاثیر پذیری آن از نفوذ اسرائیل به ویژه در مواقع حساس در خصوص منافع ایران بویژه در جریان مذاکرات هسته ای که به عنوان پلیس بد مذاکرات نقش آفرینی می کردند، موضوع مقابله با ارزشی های اسلامی بویژه در مقوله حجاب، عدم اجرای تعهدات فرانسه نسبت به قراردادهای هسته ای با ایران در گذشته و نیز موضوع ارسال خونهای آلوده به ایدز به عنوان یک پرونده سیاه در روابط دوجانبه ایران و فرانسه میتوان اشاره کرد.
دشتی در خصوص دلیل سفر وزیر امور خارجه به ایران افزود: بدیهی است که دولت فرانسه فارق از تمامی مسائل سیاسی با هدف جا نماندن از ماراتن بازار ایران به ایران سفر کرده است و در همین راستا فرانسوی ها قصد دارند تا پس از توافق و لغو تحریم ها از بازار بکر ایران جا نمانند.
معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار یزد با اشاره به جمعبندی مذاکرات هستهای تاکید کرد: در خصوص مذاکرات هسته ای باید به چند نکته اشاره کرد:
1-همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز مطرح کردند این توافق باید از طریق مجرای قانونی مورد بررسی و تفحص قرار گیرد. این که عده ای می خواهند مجلس را از گردونه اظهار نظر در خصوص این توافق خارج کنند کار اشتباهی است زیرا طبق اصل 77 قانون اساسی این موضوع در حیطه وظایف قطعی مجلس است.
2- آنچه مسلم است اگر این توافق مورد تاید مجلس و دیگر نهادهای مربوط قرار گیرد هیچ شخصی و جناحی حق مصادره توافق را نخواهد داشت زیرا اگر این توافق را به عنوان دستاورد محسوب کنیم به شرط اجرای مناسب تنها کسانی که می توانند این موفقیت را به نام خود ضبط کنند مردم هستند. مردمی که فارق از جهت گیری های جناحی سیاسی در برابر تهدید و تحریم ایستادند.
3- بی انصافی است که تلاش ها و دستاوردهای دولت های گذشته را نادیده گرفت زیرا همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند خدمات دولت گذشته سهم مهمی در پیشبرد موضوع هسته ای داشته است و توان چانه زنی ایران را در مذاکرات بسیار ارتقاء داده است.
دولت قبل موضوع هسته ای را با غرور ملی گره زد و با گفتمان سازی که انجام داد توانست مردم را به حمایت و حفظ دستاوردهای هسته ای ترغیب کند. با اندک توجهی به مذاکرات هسته ای سالهای پایانی دوران اصلاحات می توان اهمیت این دستاوردها را پیدا کرد زیرا ما در آن زمان نیز با غربیان مذاکره داشتیم ولی نتیجه ای حاصل نشد که دلیل اصلی آن نبود دستاوردهای هسته ای کنونی چوون غنی سازی 20 درصد و ذخایر بالای اورام در ایران است.
این فعال سیاسی علت دیگر عدم موفقیت اصلاحات در مذاکرات هسته ای را مرعوب بودن جریان دوم خرداد از غرب و ضعفی که در مجموعه جریان حاکم در آن دوران دانست و تاکید کرد: اصلاح طلبان دیالوگی که با غرب برقرار کرده بودند گفتگوی انتقادی بود که ما را در موضع قدرت قرار نمی داد.
Related Assets:
- بندی از قطعنامه که کل برجام را تحت الشعاع قرار می دهد/حفره ای بزرگ برای برگشت پذیری تحریم ها در قطعنامه شورای امنیت
- ترجمه متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و «برجام» را منتشر شد/وزارت خارجه همچنان برخی بخش ها را ترجمه نکرده است
- بررسی توافق هستهای جزو وظایف و در دستور کار «مجلس» است
- متن انگلیسی برجام را خواندهام، با گفتههای آقایان متفاوت است
- تضاد، تفاوت و تناقض بین زمان بندیهای برجام و قطعنامه2231/ پذیرفتن عملی «فاز دوم» برای برنامه غنی سازی در برجام/عدم رعایت تجمیع همه زمان بندیها
- زمینه بهانهجویی دشمن در جای جای متن «برجام» وجود دارد/توهین به روستائیان از روحیه «اشرافیگری» نشأت میگیرد
- برپایی ۴ ایستگاه سلامت در یزد