ID : 16925305
چرا پارلمان تک مجلسی؟

بررسی دیدگاه ها در خصوص مجالس و قانون گذاری از نظر استاد دانشگاه یزد


کارشناس مسائل سیاسی استان یزد گفت: به طور کلی دو نوع نگاه به مجالس و امر قانون گذاری وجود دارد:«1- پارلمان دو مجلسی و 2- پارلمان تک مجلسی».

«دکتر اکبر غفوری» کارشناس مسائل سیاسی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد ندا در خصوص ساختار قوه مقننه در دنیا بابیان اینکه رسالت قوه مقننه قانون گذاری است گفت: قانون گذاری از قدیم بوده است برای مثال  در یونان باستان قانون گذاری توسط خود مردم به صورت مستقیم می گرفت اما با گذشت زمان و بر اساس دموکراسی مردم نمایندگانی را انتخاب و آن نمایندگان از طرف مرد قانون گذاری می کردند. 


این استاد دانشگاه مطرح کرد: دو نوع نگاه کلی به مجالس و امر قانون گذاری وجود دارد:«1- پارلمان 2 مجلسی و 2- پارلمان تک مجلسی» برای مثال در پارلمان 2 مجلسی برای مجلس اول اصطلاحاتی مانند: مجلس شورای ملی- مبعوثان – مجلس عوام مجلس اتحاد- که معمولا به دلیل وابستگی به مردم اهمیت بیشتری دارند و مجلس دوم با اصطلاحاتی مانند: لرد و اعیان و مجلس دوم و مجلس سنا شناخته می شوند.


وی افزود: امروزه اکثر کشورها تک مجلسی هستند.


عضو هیئت علمی دانشگاه یزد بابیان اینکه معتقدان به پارلمان دو مجلسی 4 دلیل دارند، این ادله را تشریح کرد.


دکتر غفوری گفت: دلیل اول معتقدان به دو مجلس این است که در پارلمان یک مجلس به افراد نخبه، بااستعداد و یا پولدار و طبقه های بالای جامعه ظلم می شود زیرا هم ردیف مردم عادی می شوند.


وی عنوان کرد: دلیل دوم معتقدان به پارمال دو مجلسی این است که  اگر دو مجلس داشته باشیم مجلس اول نمایندگان مردم و مجلس دوم یا عالی از رجال سیاسی باشند بهتر است زیرا با همکاری هم بهتر قانون گذاری می کنند.


کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد:  اگر پارلمان یک مجلسی باشد، قدرت مجلس بالا می رود و تسلط بیشتری بر دو قوه قضائیه و مجریه پیدا می کند و این امر خطر محسوب می شود و این سومین دلیل طرفداران مجلس دوم است.


دکتر غفوری ادامه داد: معتقدان به مجلس دوم می گویند انسان تحت تاثیر احساسات است و ممکن است اشتباه کند لذا مجلس دوم باید باشد تا جلو برخی قوانین احساسی را بگیرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: معتقدان پارلمان تک مجلسی مثل امام خمینی(ره) می گویند مجلس باید مظهر اراده ملی باشد در نتیجه باید یک مجلس و آن هم از منتخبان مردم قانون گذاری کند.


دکتر غفوری به بررسی ادله موافقان منتخبان مردم پرداخت و گفت:  اگر در تصویب یک طرح و لایحه دو مجلس موافق باشند پس یکی از مجلس ها عملا زائد است و اگر برای یک طرح و لایحه یک مجلس موافق و یک مجلس مخالف باشد اختلاف و نفاق به وجود می آید.


وی افزود: طرفداران تک مجلسی بودن بر این باورند که وجود 2 مجلس در دنیای سریع امروزی قانون گذاری را کند می کند.


این استاد دانشگاه دلیل دیگر مخالفان مجلس دوم را، حضور افراد مسن که به خاطر سن بالا روحیه محافظه کاری دارند و مانع اقدامات و قانون گذاری های جدید می شوند می دانند.


دکتر غفوری گفت: هر دو دیدگاه در خصوص قوه مقننه در کشور ما وجود داشته و ایران هر دو نوع پارلمان را تجربه کرده است.


وی افزود: در دوران قبل از انقلاب دو مجلس داشتیم شورای ملی و سنا که در مجلس سنا 60 نماینده وجود داشت که  30 نفر آنها توسط شاه انتخاب می شد و این یعنی عملا مردم نقشی نداشتند.


این استاد دانشگاه اظهار کرد:  بعد از انقلاب بر اساس قانون اساسی پارلمان ایران تک مجلسی شد که مجلس شورای اسلامی نام گرفت که ارکان و اجزا مهمی مانند شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت و کمیسیون ها مختلف را در بر می گیرد.

انتهای پیام/س*




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.