ID : 984725
آیا می دانید:

بنیان گذار سیستم تاكسیرانی در پایتخت کیست؟


در میان مردمی كه روزانه در كلان شهر تهران از تاكسی به صورت روزانه استفاده می‌كنند شاید كمتر كسی حتی از میان تاكسیرانان بداند كه بنیان گذار سیستم تاكسیرانی در پایتخت یك زن بوده است.

به گزارش یزد رسا، اشرف الملوك فخرالدوله دختر مظفرالدین شاه به سال 1304 ه‍جری قمری متولد شد...
 taxi-founder
در میان مردمی كه روزانه در كلان شهر تهران از تاكسی به صورت روزانه استفاده می‌كنند شاید كمتر كسی حتی از میان تاكسیرانان بداند كه بنیان گذار سیستم تاكسیرانی در پایتخت یك زن بوده است.
اشرف الملوك فخرالدوله دختر مظفرالدین شاه به سال 1304 ه‍جری قمری متولد شد.
وی ابتدا نامزد پسرخاله خود ، دكتر محمّد مصّدق بود. اما صدر اعظم میرزا علی خان امین الدوله به واسطة رقابت‌های سیاسی وقت، تصمیم گرفت جهت استحكام قدرت خود با اشرف الملوك فخرالدوله وصلت كند .
فخرالدوله به عنوان بانویی مؤمن، با كفایت و نیكوكار مشهور است كه از ثروت خانوادگی خود با چنگ و دندان محافظت نمود .
 
 
 او با تدبیر و كاردانی ، خود و خانواده اش را از آشفتگی‌های مربوط به عزل پدرشوهر و غضب دربار به او ، خلع برادرزاده اش احمدشاه از سلطنت و دیگر گرفتاری‌های سیاسی رهانید . ضمن آن‌كه از ثروت خود در امور خیریه فروگذاری نكرد.
از جمله كارهای مهم او تأسیس آسایشگاه سالمندان در املاك موروثی‌اش واقع در كهریزك است كه امروزه جزو عظیم ترین مؤسسات یاری رسانی به مصدومان ، از كار افتادگان و سالمندان به شمار می‌رود.
فخر الدوله با تدبیر و ارثیه خود یكی از زنان ثروتمند ایران بود كه با قرار دادن سیستم تاكسیرانی در تهران و احداث مسجد فخرالدوله و چند بنای دیگر خیلی زود توانست لیاقت و كاردانی خود را بروز داده و تاریخ از او به عنوان یك زن خلاق و اجتماعی یاد می‌كند.
 فخرالدوله اولین فرد وارد كننده تاكسی به تهران بوده و با برقرار كردن سیستم تاكسیرانی درتهران و  احداث مسجد فخرالدوله و چند بنای دیگر نام خود را در تاریخ ماندگار كرد.
taxi-founder1
 
همچنین او به پسرهایی كه می‌خواستند متاهل شوند یك تاكسی برای امرار معاش هدیه می‌داد.
زمانی كه زندگی شهرنشینی به شدت در حال گسترش بود و كالسكه تنها وسیله نقلیه مردم ایران بود كه با سرعت زمان همخوانی نداشت مخترعان در پی كشف موتورهای بنزینی درون سوز و به دنبال آن اتومبیل بودند.
پس از آن اتومبیل‌هایی نظیر وُلگا، شورولت، مسكوویچ، میلمن، موریس، وانگارد، دكاوه، بنز، فیات و ... وارد حمل و نقل مسافر شهری شد.
رشد سریع شهر و افزایش ناگهانی اتومبیل‌ها، كنترل خیابان‌ها را مشكل كرد و برای شهرداری و نظمیه كاملا مشخص بود كه هدایت اتومبیل‌ها جهت رفت و آمد در شهر را باید به ماموران خاصی بسپارند.
آیین نامه اجرایی قانونی در تاریخ 10/9/1348تحت عنوان كنترل و نظارت بر حسن اجرای خدمت رسانی، طی لایحه‌ای توسط هیئت وزیران تهیه و پس از تصویب به وزارت كشور و سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران به دلیل جمعیت بالای 200 هزار نفر به سازمانی مستقل به نام سازمان تاكسیرانی محول شد.
در حال حاضر ناوگان تاكسیرانی شهر تهران با بیش از 100 هزار تاكسیران و 80 هزار تاكسی حدود 20 درصد از سفرهای درون شهری را در 22 منطقه تاكسیرانی در تهران انجام می‌دهد همچنین تمام مسائل مربوط به تاكسیرانی مانند پروانه كار با تاكسی، پیشنهاد نرخ كرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای كرایه‌های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان و غیره بر عهده این سازمان است.
 
منبع: برترینها



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.