ID : 36180481

تاملی در باب مشکلات نوبت دهی اینترنتی در برخی بیمارستان‌های استان


ای کاش متصدیان، به عنوان یک شهروند عادی اقدام به اخذ نوبت اینترنتی برای برخی تخصص‌ها می‌کردند تا دریابند اندکی از آن‌چه بر مردم می‌رود.

به گزارش یزدرسا، در اوضاع کنونی که مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه تشدید شده و دغدغه‌های مردم فزونی یافته است، هر تصمیم و اقدامی در هر بخش که موجب کاهش آلام و دغدغه‌های مردم شود، ستودنی است و به‌عکس، هرگونه تصمیم و تعللی که موجب آوار دغدغه‌ای بر دغدغه‌های مردم و ارباب‌رجوع شود، شایسته تامل و بازنگری است.

 این‌روزها بیماری و بیمارداری دشواری‌های خاص خود را دارد و خوش به حال کسانی که می کوشند تا دغدغه‌های بیمار و خانواده‌اش را کاهش دهند و مرهمی بر دردهایشان باشند.

 از جمله دغدغه‌های مهمی که مدت‌هاست بیماران فراوانی را درگیر خود ساخته، معضل نوبت‌گیری اینترنتی است که بعضا به جای این‌که مرهم باشد ناخواسته به معضل تبدیل شده و نارضایتی‌های فراوانی را به دنبال داشته است.

توضیح این‌که در مواردی متعدد، بیمار همه تمهیدات را فراهم می‌کند و در حالت آماده‌باش کامل حتی مدتی قبل از فرارسیدن موعد مقرر، پشت سیستم قرار می‌گیرد تا به محض بازگشایی سایت، اقدام به درج مشخصات خود و اخذ نوبت کند اما در کمال تعجب بعضا نه در همان دقایق اولیه بلکه در همان ثانیه‌های اولیه اعلام می‌شود که ظرفیت تکمیل شده است!

در این باره چند نکته گفتنی است؛

الف) این شبهه مطرح است که چگونه ظرفیت اینترنتی بعضا با این سرعت خیره‌کننده تکمیل می‌شود!

ب) آیا راه‌های سوءاستفاده احتمالی و نوبت‌گیری خارج از چارچوب اعلامی، شناسایی و مسدود شده است؟!

ج) مگر هدف از نوبت‌دهی اینترنتی، رفاه حال شهروندان نیست؟ آیا این هدف با وضعیت نامساعد کنونی محقق شده است؟

د)آیا نمی‌توان تدبیری اندیشید که این معضل پیش روی بیماران را برطرف کرد؟! با پذیرش فرض کم بودن تعداد پزشکان متخصص در برخی تخصص‌ها، آیا نمی‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تکلیف بیمار در همان مراجعه اول به سایت مشخص شود، نه این که او را مجبور کنیم تا بارها و بارها این فرایند آزاردهنده را برای اخذ نوبت تکرار کند؟! به راستی چه ضرورتی دارد که اگر بیمار در یک روز بخصوص موفق به نوبت‌گیری نشد، او را ملزم کنیم که دوباره و احیانا چندباره در روزهای بعد مراجعه کند؟!

بنابراین می‌توان حتی اگر در همان ثانیه‌های اول، ظرفیت تکمیل شده باشد، نزدیک‌ترین نوبت ممکن در روزهای آینده برای مراجعه‌کننده رزرو و به او اعلام شود که به دلیل تکمیل ظرفیت، می‌تواند در فلان روز و فلان ساعت برای ویزیت و معاینه مراجعه کند.

ای کاش متصدیان بیمارستان، خود را به جای بیماران قرار می‌دادند و به عنوان یک شهروند عادی اقدام به اخذ نوبت اینترنتی برای برخی تخصص‌ها می‌کردند تا دریابند اندکی از آن‌چه بر مردم می‌رود.

و در پایان، ریشه اصلی این معضلات را باید در سطح کلان‌تر جست‌وجو کرد؛ به راستی چرا در کشوری با این همه استعداد سرشار، تعداد و توزیع پزشکان متخصص و برنامه‌ریزی‌ها در این باره به‌گونه‌ای نیست که مردم برای دریافت نوبت و معاینه‌شدن این‌گونه در تنگنا قرار نگیرند؟!

نویسنده: حمیدرضا شورکی

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.