تردد كاميونهاي معدني عمده مشکل راههای استان یزد است/ ارزش 25 هزار میلیاردی راههای یزد
به گزارش یزد رسا، مدير ساخت و توسعه راههاي اداره كل راه و شهرسازي استان یزد عمده مشكل راههاي استان را تردد كاميونهاي حمل مواد معدني در استان ذکر کرد و گفت: كاميونهاي مواد معدني آسيبهاي جدي به زيرساخت حمل و نقل استان وارد ميکنند.
"محسن صادقيان" در گفتوگو با ایسنا، در این باره تصریح کرد: استان يزد يكي از مناطق بسيار غني كشور از نقطه نظر ذخاير معدني گوناگون و يكي از پرسابقهترين قطبهاي معدنكاري كشور محسوب ميشود.
وی افزود: كاميونهاي حمل مواد معدني در استان يزد، براي تردد به ناچار از ظرفيت تمام راههاي استان استفاده ميكنند كه البته سرشاخه اين راهها بيشتر راههاي روستايي و راههاي فرعي و در نهايت راههاي اصلي استان هستند و آسيبهاي جدي از این ناحیه به زيرساخت حمل و نقل استان وارد ميشود.
ارزش 25 هزار میلیاردی راههای استان
مدير ساخت و توسعه راههاي اداره كل راه و شهرسازي استان گفت: ارزش 25 هزار ميليارد ريالي راههاي موجود در استان يزد نشاندهنده عظمت سرمايه ملي موجود در اين بخش است كه براساس معيارهاي بينالمللي، اعتباري كه به امر نگهداري راهها تعلق ميگيرد معادل دو تا شش درصد ارزش روز راهها خواهد بود.
وی افزود: براساس این معيار ميزان هزينه نگهداري ساليانه راه استان براي راههاي شرياني 500 و براي راههاي استاني، 350 ميليارد ريال محاسبه خواهد شد و اين در حالي است كه پيشبيني اعتبار تخصصي از منابع مرتبط براي اين منظور در سال جاری بسيار كمتر از اين ميزان است.
وی عنوان کرد: البته در صورت تكرار اين روند و عدم تخصيص اعتبارات كافي براي نگهداري راهها به ویژه از محل اعتبارات استاني، شاهد خرابي روزافزون راهها و از دست رفتن اين سرمايههاي ملي خواهيم بود.
افزايش كيفيت و دوام روسازيهاي استان
صادقیان در مورد برنامههاي اين مديريت براي افزايش كيفيت راهها گفت: در سالهاي اخير به منظور افزايش كيفيت اجراي طرح آسفالتی راههاي استان، ضمن مجهز شدن آزمايشگاه فني و مكانيك خاك استان براي انجام آزمايشهاي كنترلي قير و آسفالت، بازديدهاي ميداني از كارخانههاي توليد آسفالت استان در دستور كار قرار گرفتهاست.
وی ادامه داد: از طرفي فعال كردن كميته تحقيق و پژوهش اداره كل راه و شهرسازي استان در انجام چند طرح علمي اجرايي در زمينههاي مختلف، گام مثبتي در افزايش كيفيت و دوام روسازيهاي استان برداشته شده است.
صادقیان از اين جمله این اقدامات را تحقيق و اجراي عمليات تثبيت اساس با سيمان و خرده آسفالت گوگاسي در محور اردكان - نايين با كمك و همكاري سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي كشور و همچنين اجراي تثبيت لايه سابگريد با سيمان در راه روستايي حاجيآباد زرين با هماهنگي معاونت راه روستايي وزارت راه و شهرسازي و اجراي آسالتهاي سطحي در راههاي استان بیان كرد كه ضمن افزايش دوام و عمر، باعث كاهش هزينههاي اجرايي نيز شده است.
ساخت 200 کیلومتر راه جدید در سالجاری
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در حال حاضر 905 كيلومتر راه به صورت بزرگراه در استان در دست ساخت است، تصریح کرد: البته 285 كيلومتر از بزرگراههای مورد اشاره استان تاکنون ساخته و به بهرهبرداري رسيده ولی مابقي در دست اجراست که تكميل اين طرحها به اعتباري بالغ بر شش هزار ميليارد ريال نياز دارد.
وي همچنین افزود: از 440 کیلومتر راه اصلي در دست ساخت استان نیز تا به حال 75 كيلومتر آن به بهرهبرداري رسيده است ولی تکمیل مابقی طرحهای این بخش نیازمند اعتباري بالغ بر دو هزار ميليون ريال است.
صادقيان با اشاره به در دست ساخت و بهسازي بالغ بر 430 كيلومتر راه روستايي استان، از افتتاح 260 كيلومتر آن تا پایان شهريورماه امسال خبر داد و گفت: مابقی این راهها با اعتباری بالغ بر 350 ميليارد ريال در دست اقدام است.
این مسئول از برنامههای این اداره کل در سال جاری را تكميل 50 كيلومتر شبكه بزرگراهي، 50 كيلومتر راه اصلي و 100 كيلومتر راه روستايي در استان ذکر کرد كه به اميد خدا در صورت تأمين اعتبار و تخصيص لازم، اين طرحها به بهرهبرداري خواهند رسيد.
وي ادامه داد: در استان يزد یک هزار و 166 كيلومتر راهشرياني وجود دارد كه در سال جاري قريب 120 كيلومتر آن روكش، حدود 150 كيلومتر آن درزگيري و لكهگيري و 150 كيلومتر نیز آسفالت حفاظتی میشود.
تکمیل 19 کیلومتر راه ندوشن – ورزنه
صادقیان در مورد تكميل محور ندوشن- ورزنه اظهار کرد: طول محور مذكور در استان يزد از مسير اتصالي روستاي سورك، قريب 40 كيلومتر است كه عمليات اجرايي 19 كيلومتر اين مسير از سالهاي گذشته شروع شده و هماكنون در مرحله اجراي لايه اساس و آسفالت است.
انتهای پیام/ع
Related Assets:
- تکمیل جاده ابرکوه-خاتم نیازمند 100میلیارد ریال بودجه/ بزرگراه یزد-سورمق از مهمترین جاده های ترانزیت کشوری
- 415ميلياردتومان اعتبار برای تكميل راههای نيمه تمام يزد نياز است/ رتبه ۳۰یزد در کسب بودجه حفظ راهها
- رانت در یکی از معادن یزد؟!/ مسئولانی که با لابی دولت و مجلس مانع بررسی میشوند! +جزئیات افشاء
- راه اندازی جاده مروست-بهمن دسترسی سریع تر به مناطق جنوبی کشور را تسهیل می کند
- سنگ آهن بافق دست به جیب شد/ مساعدت 150 میلیارد ریالی برای ساخت بزرگراه یزد - بافق
- بهسازي محور طبس-يزد با اختصاص 30 ميليارد ريال اعتبار ملي
- بازهم جاده «یک طرفه یزد-بافق» حادثه آفرید
- بهبودجاده های مواصلاتی خاتم، از زیرساخت لازم برای سرمایه گذاری در این شهرستان است/ وثیقه بانکی مانع سرمایه گذاری
- عدم واگذاری معدن D19 به موسسه کوثر ظلم به مردم استان یزد است
- لغو مجوز واگذاری معدن به همسر مدیر دولتی با فشار رسانهها
- بلامعطلي جادهاي كه از قلب زيستگاه يوزپلنگ آسيايي ميگذرد!