ID : 24511091
معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد

تشکیل 16 میلیون و 500 هزار پرونده درمحاکم قضایی استان یزد/ افتتاح 8دفترخدمات قضایی در استان در آینده ای نزدیک


معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد از تشکیل 16 میلیون و 500 هزار پرونده در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی یزد در سال گذشته خبر داد.

به گزارش یزدرسا به نقل از یزدآوا؛ معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه آمار نگران کننده‌ای از تشکیل پرونده در دستگاه قضا در سال گذشته وجود داشته است، اظهار کرد: 16 میلیون و 500 هزار پرونده در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی یزد در سال گذشته تشکیل شده که براساس آمار اعلام شده تشکیل حدود 6 میلیون از این تعداد پرونده برای نخستین بار بوده است.

حجت اسدی در تبیین سامانه ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی گفت: به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392 قوه قضائیه موظف است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نمایند.

وی  در خصوص جایگزینی ابلاغ الکترونیکی به جای روش سنتی نیز اذعان کرد: قبل از اجرای این قانون ابلاغ به اصحاب پرونده از طریق مأمور ابلاغ انجام می‌شد؛ اما در حال حال حاضر بر اساس طرح سامانه ابلاغ الکترونیک ابلاغ اوراق قضایی به طرفین به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که این امر به اجرای طرح رسمیت و اعتبار می‌بخشد.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد در خصوص اهداف و مزایای طرح تصریح کرد: یکی از اهداف اجرای این طرح خدمت رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است؛ همچنین احترام به حریم خصوص افراد از مزایای مهم این طرح است؛ چرا که در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می‌کردند واگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می‌دادند که این امر خود دارای مشکلاتی بود که در حال حاضر بدون نیاز به مراجعه حضوری افراد می توانند بر روی تلفن همراه اوراق خود را دریافت نمایند.

اسدی کاهش هزینه‌ها را از دیگر اهداف و مزایای طرح ابالغ الکترونیکی دانست وعنوان کرد: در این  خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزش‌های احتمالی در فرآیند ابلاغ کاسته می‌شود.

وی از افتتاح دفاتر خدمات قضایی در8 شهرستان استان تا دو ماه آینده خبر داد واظهار داشت:  با افتتاح این دفاتر مردم شهرستان های استان نیز می توانند از خدمات آن استفاده کنند.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان همچنین تعرفه خدمات قضایی در این دفاتر را مبلغ ده هزار تومان اعلام کرد.

این مسئول در خصوص مراحل ثبت نام سامانه ابلاغ الکترونیک نیز اذعان داشت: طبق قانون آیین دادرسی کیفری جدید مراجعان قوه قضائیه موظف هستند اطلاعاتی از جمله کد پستی و شماره همراه خود را با ثبت نام در سامانه ثنا در اختیار دستگاه قضا قرار دهند.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد با تأکید بر اینکه از این پس هر کس بخواهد وارد دادگستری شود، باید ایمیل و موبایل خود را در سامانه sana.adliran.ir  ثبت کرده باشد و هویت خود را برای این سامانه مشخص کند، ادامه داد: در این سامانه بیست سوال اطلاعاتی از مردم پرسیده می شود، سپس بعد از تکمیل این فرایند یک رمز اختصاصی برای مخاطب ارسال می شود که این رمز برای همیشه به فرد اختصاص می‌یابد.

وی تصریح کرد: افراد برای احراز هویت باید کد ثبت نامی خودرا به دفاتر خدمات قضایی ارائه دهند و پس از احراز هویت صاحب حساب کاربری با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانند به سامانه ابلاغ مراجعه کرده و ابلاغ‌های خود را مشاهده نمایند که مشاهده یا عدم مشاهده توسط فرد مورد نظر نیز توسط سامانه ثبت خواهد شد.

اسدی ضمن اینکه خوشبختانه یزد در حوزه ثبت نام قضایی در رتبه اول کشور قرار دارد، عنوان کرد: به صورت پایلوت و بررسی‌های انجام شده ضریب نفوذ این سامانه تا 80 درصد بوده است؛ چرا که از 100 نفری که پیامک ابلاغ برای آن‌ها ارسال می‌شود چیزی بالغ بر هشتاد درصد به روئیت این پیامک بسنده نکرده  و وارد سامانه شده و محتوای رأی را بررسی کرده‌اند.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد با تأکید بر اینکه رمز صادر شده باید محرمانه دراختیار خود فرد باشد و برای همیشه این رمز را نزد خود نگهداری کنند، خاطر نشان کرد: افراد در صورت مفقود شدن رمز و یا از بین رفتن آن می توانند با مراجعه به سامانه دوباره رمز خود را بازیابی کنند؛ البته اگر افراد بی سواد توصیه می کنیم که شماره موبایل فرزند، همسر یا هر فرد نزدیکی که به وی اعتماد دارند را به سیستم معرفی کنند.

انتهای پیام/د
  




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.