تنها راهبرد مواجهه با دشمن مقاومت فعال است/ مقاومت مهمترین وجه مکتب حاج قاسم است
شبیر فیروزیان پژوهشگر سیاسی فرهنگی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به دومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: یکی از وجوه اصلی و مهم که باید درباره مکتب حاج قاسم تئوریزه شود مسئله مقاومت است چرا که مقاومت اصلیترین مشخصه مکتب سردار سلیمانی بود.
وی افزود: ما در مواجهه با دشمن خارجی چهار گزینه پیش رو داریم یا باید با او سازش ذلیلانه کنیم یا باید با او چالش احمقانه کنیم یا باید با او چالش عاقلانه کنیم یا باید در مقابل او نرمش قهرمانانه کنیم.
پژوهشگر سیاسی اظهار داشت: حالت اول یعنی سازش ذلیلانه بر اساس آیات صریح قرآن و بر اساس عقل مردود است و باید آن را کنار بگذاریم، گزینه دوم هم به خاطر احمقانه بودن مردود است.
فیروزیان خاطرنشان کرد: حالت سوم یعنی نرمش قهرمانانه نیز گزینهای تاکتیکی است که ولی خدا برای مقاطعی خاص و نه برای همیشه تشخیص میدهد به قصد فریب دشمن یا تجدید قوا این راهبرد عملیاتی شود. همان حرفی که رهبر انقلاب چند سال قبل بیان کردند که البته دولت وقت به آن عمل نکرد و سازش ذلیلانه را پیش گرفت.
وی اضافه کرد: نرمش قهرمانانه با سازش ذلیلانه فرق دارد و البته این گزینه هم صرفا مقطعی و تاکتیکی است؛ لذا تنها گزینهای که جلوی روی ما است چالش عاقلانه و یا مقاومت فعالانه است و این گزینه دائمی ما است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: حتی اگر حکومت اسلامی هم نباشد وقتی میخواهد با دشمن روزگو مواجه کند باید کاری کند که او مأیوس شود و زمانی دشمن مأیوس میشود که در مواجه با او راهبرد چالش عاقلانه و مقاومت فعال را انتخاب کنیم.
فیروزیان ادامه داد: به عنوان مثال ما در هشت سال دفاع مقدس اینقدر مقاومت کردیم که امروز دیگر دشمن گزینه نظامی را در دستور کار ندارد؛ این در حالی است که اگر مقاومت نکرده بودیم دشمن هر زمان که لازم میدید به ما حمله میکرد.
وی تصریح کرد: در جنگ اقتصادی و جنگ رسانهای و هر نوع مقابلهای با دشمن زورگو باید چالش عاقلانه و راهبرد مقاومت فعال را پیشه کنیم تا دشمن مأیوس شود.
محقق فرهنگی سیاسی بیان کرد: اگر مدیران کشور معتقد به رویکرد مقاومت باشند همین پیشرفتهایی که امروز در حوزه نظامی و حوزه علمی به آنها رسیدهایم در حوزههای دیگر هم به دست میآوریم؛ چرا که راه پیشرفت در اتکا به مردم است نه امید بستن به بیگانه و دشمن.
فیروزیان عنوان کرد: مکتب حاج قاسم یعنی مقاومت و مقاومت یک اندیشه است که هم باید تئوریزه شود و هم باید نمونههای عینی آن برای افکار عمومی تشریح شود.
وی یادآور شد: حاج قاسم در میدان بود او در میدانی بود که کمک به دیپلماسی بود اینکه گفته میشود میدان اساس دیپلماسی است هم مبنای قرانی دارد و هم مبنای عقلی؛ بهطوریکه حتی کشورهایی که مسلمان نیستند هم میدان را مبنای دپیلماسی قرار میدهند.
استاد دانشگاه شریف اظهار داشت: هر چه برای تقویت میدان خرج کنیم سود و منفعت آن به خودمان بازمیگردد و این سخن قرآن است؛ قرآن میفرماید خواسته دشمن این است که شما از سلاحهای خود غافل شوید تا شما را غافلگیرد کرده و به شما حمله کند.
فیروزیان گفت: دنیای امروز طبق قانون جنگل دارد اداره میشود و هرکس زورش بیشتر است و سلاح بیشتری دارد حکومت میکند لذا عقل حکم میکند که از مجهز کردن خودمان غفلت نکنیم.
وی افزود: اندیشه مقاومت به ما میگوید نه فقط با مبانی قرآنی و روایی که با مبانی عقلانی اگر میخواهید در برابر دشمن پیروز بشوید باید مقاومت کنید.
فیروزیان تأکید کرد: سردار حاج قاسم سلیمانی سید شهیدان مقاومت بود و به تعبیر قرآن جز «ربیون» بود، او ذرهای سستی و ضعف از خودش نشان داد.
انتهای پیام/
Related Assets:
- اجرای پویش نذر خون به نیت شهید سلیمانی در یزد
- شهید سلیمانی و آیت الله مصباح یزدی الگویی بصیر، شجاع و فداکار برای نسل جوان
- افق فراروی «جبهه مقاومت» در منطقه
- خیال خام دشمن از محو جبهه مقاومت با به شهادت رساندن سردار سلیمانی/ دشمن هراسی در حاج قاسم وجود نداشت
- مراسم گرامیداشت دهه بصیرت در یزد
- بزرگترین نهالستان زیتون به نام شهید سلیمانی در یزد رونمایی میشود
- رسانههای غربی نشان دادند آزادی بیان تنها یک شوی تبلیغاتی است/ اثر و ثمره خون حاج قاسم پاکشدنی نیست