تولید پیشرفتهترین ماشینآلات راهسازی در یزد/ دستگاههای دولتی تمایلی به استفاده از تولید داخل ندارند
به گزارش یزدرسا به نقل از یزد آوا؛ رئیس هیئتمدیره شرکت دانشبنیان یگانه تجار یزد که موفق به طراحی و تولید جدیدترین، پیشرفتهترین ماشینآلات راهسازی به نام اسکید لودر شده است، در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، اظهار کرد: این مینی لودر بهطور کامل بهصورت هیدرو استاتیک کار میکند و هیچ مکانیسم اهرمی و مکانیکی در آن استفادهنشده است و ازنظر تناژ بزرگترین سایزی است که در دنیا برای این نوع لودر کارشده است و دسترسی آن بیش از 4 متر است.
مهدی عسکر شاهی افزود: در حال حاضر 60 درصد قطعات این لودر کوچک تولید داخل است و ازنظر قیمت نصف معادل آمریکایی آن و باوجود مشخصات فنی بالاتر، 15 تا 20 درصد زیر قیمت برندهای چینی و کرهای تحویل مشتری داده میشود.
وی بابیان اینکه استفاده از لیزینگ دانشبنیان برای این محصول فراهم است، ادامه داد: این لودر در لیست مرکز جهاد مکانیزاسیون کشاورزی هم واردشده است و درصورتیکه کشاورز بخواهد آن را تهیه کند میتواند از لیزینگ جهاد کشاورزی بابت ماشینآلات از آن استفاده کند.
عسکر شاهی با اشاره به اینکه واردات این نوع ماشین مانع از خروج بیش از 10 میلیون دلار جهت واردات بیش از 400 دستگاه از آن در طول یک سال است، افزود: بیشترین واردات این ماشین از کشور امریکاست که با دو واسطه به ایران وارد میشود که به همین دلیل قیمت معادل آمریکایی آن بسیار بالاتر است و اکنون با 12 نفر این لودر در مرحله تولید آزمایشی است و در سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.
وی بابیان اینکه تولید این نوع لودر موجب اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در استان خواهد شد، افزود: بر اساس سیاستهای کاری ما، بیشتر فرایندهای کاری توسط پیمانکار بیرونی انجام میشود و فرایندهای مونتاژ، جوشکاری و اسمبلینگ توسط خود ما انجام میشود که این موجب شده اشتغال غیرمستقیم در تولید بهشدت بالا باشد و امکان کنترل کیفیت نسبت به حالت اشتغال مستقیم بهتر خواهد بود.
رئیس هیئتمدیره شرکت دانشبنیان یگانه تجار بابیان اینکه در اروپا و امریکا دوسوم تولیدات ماشینآلاتی به سمت ماشینآلات چندکاره رفته است، افزود: ما نیز به این نتیجه رسیدیم که ایران با توجه به توسعهای که دارد طی چند سال آینده نیاز به ماشینهای همهکاره دارد و این نوع ماشینآلات توجیه اقتصادی در کشور دارد.
عسکر شاهی با اشاره به اینکه تولیدکننده مشابهی برای این محصول در منطقه وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه کشورهای اطراف و همسایه ایران مانند عراق، افغانستان و غیره بعد از جنگ نیاز به ساخت مجدد و آبادانی خواهند داشت و با توجه به فرهنگ و تمدنشان نیاز به چنین ماشینهایی دارند که بتواند در محلههای قدیمی مانور و حرکت داشته باشد و امکان استفاده از لودرهای بزرگ وجود ندارد، بنابراین بازار مناسب صادراتی نیز برای این نوع محصول وجود خواهد داشت.
وی بابیان اینکه 40 درصد از قطعات این ماشین وارداتی است، بیشترین مشکل در خصوص تولید این نوع ماشین را مسئله نقلوانتقال پولی برای قطعات خارجی آن عنوان و تصریح کرد: دستگاههای دولتی و سازمانهای وابسته هنوز بهگونهای که باید، علاقهمند به تولید داخل نیستند و اعتقاد واقعی به استفاده از تولید داخل ندارند و تا جایی که امکان دارد میخواهند از خرید کالای داخلی سرباز زنند مگر اینکه چارهای نداشته باشند.
عسکر شاهی امکان مانور و فعالیت در مکانهای صعبالعبور و محدود، استفاده در شرایط بحران مانند زلزله و سیل، انجام تمامی فعالیتهایی که ماشینآلات بزرگ امکان انجام آن رادارند و امکان نصب بیش از هشتاد نوع دستگاه بر روی این ماشین برای کاربریهای مختلف نظیر لودر، لیفتراک، کانال کن، سمپاش، چکش و ارزشافزوده بالای این محصول و کمک به اقتصاد را از مهمترین ویژگیهای این لودر کوچک برشمرد.
انتهای پیام/ف