ثانیههای طلایی بورس از سهامداران دریغ میشود؟
به گزارش یزد رسا؛ روزنامه شرق نوشت: از ابتدای سال تاکنون چهارمیلیون کد بورسی جدید ثبت شده و شاخصها هر روز رکوردی جدید ثبت میکند. این حجم نقدینگی وارد شده به بورس از دارایی مردمی است که به امید کسب سود بالاتر به این بازار روانه شدهاند؛ اما این بازار چندان صادق نیست و بازیهایی دارد که مردم نه از آن مطلع هستند و نه دستهای پنهان را میشناسند.
ترفندها این روزها ثانیههای طلایی را از سهامداران میدزدند. بازار بورس یک بازار ریسکی است و سود و زیان آن لحظهای و ثانیهای است. یک متقاضی اگر ثانیهای را برای ثبت معاملهاش از دست بدهد، ضرر میکند و آن مشتری که ثانیه را به دست آورده، سود میکند. ترفند مورد اشاره هم ایجاد دسترسی به همین ثانیههای طلایی برای سهامداران کلان است.
این روزها بازار بورس تنها پناهگاه توده مردم برای حفظ ارزش پولشان شده و با سیاستهای تشویقی دولت خیلیها حتی دارایی اندکشان را فروخته و تبدیل به سهام میکنند یا از بانک وام میگیرند و فکر میکنند سپرده این پول به بورس باز هم میصرفد به پرداخت اقساط بانکی با بهره، یا کشاورزی که از تراکتورش پولی در نمیآورد و فکر کرده اگر آن را بفروشد و پولش را به بورس ببرد، زندگیاش شاید اندکی راحتتر بگذرد.
اما آیا در این غلغله بورس این سهامداران تازه وارد و خرد، سهم و دسترسی برابری با سهامداران کلان در انجام معامله بورسی دارند؟ اگر کد بورسی دارید و سهامی در بورس دارید، احتمالا در هنگام انجام فعالیت در سایت کارگزاریتان به پیامهایی برخوردهاید که امکان دسترسیتان را محدود کرده، پیامهایی مانند خطا یا مشکل فنی هسته مرکزی یا خطای ناشناخته که امکان ثبت معامله به شما نمیدهد. اما آیا اینها فقط یک خطای فنی است؟
درباره اختلالات فعالیت در نرمافزار کارگزاریهای بورس یک کارشناس آیتی، به «شرق» میگوید: برای انجام معاملات در بازار بورس، کارگزاریها به عنوان یک واسطه بین مشتریها (سهامداران) و هسته مرکزی سازمان بورس عمل میکنند. این هسته مرکزی در واقع تشکیل شده از یک یا چند سرور است که تعداد این سرور(ها) معمولا براساس میزان ترافیک مشخص میشود.
مشتریها (سهامداران) از طریق رابط کاربری هر کارگزاری که همان وبسایت آنلاین یا اپلیکیشن موبایلی انجام معاملات است درخواستهای خرید یا فروش خود را به سازمان بورس ارسال میکنند. گاهی وقتها مشتریان برای خرید یا فروش سهام با پیغامهای خطایی نظیر «کندی در دریافت پاسخ سفارشات بورسی» مواجه میشوند که این کندی باعث وارد شدن خسارت مالی به مشتریان میشود. در همین راستا سرور یکی از همین کارگزاریها به تازگی حدود یک هفته تا ۱۰ روز دچار اختلال شده است.
این کندیها در روزهای اخیر زیادتر شده که با پیگیریهای صورت گرفته از کارگزاریها، این گونه عنوان شد که مشکل از کندی هسته مرکزی سازمان بورس است اما در نهایت با پیگیری از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، آنها این موضوع را رد کردند. حال سؤال اینجاست که در همین زمانهایی که پیغام کندی هسته مرکزی برای مشتریان در حال ارسال است، چگونه تعدادی معامله به سرعت در حال انجام است.
او اضافه میکند: دقیقا لحظاتی که بازار هیجانی است و حتما باید سهام را بخرید یا بفروشید، سامانه به قدری کند میشود که امکان این معامله برای افراد وجود نخواهد داشت. متأسفانه پس از رفع سکته موقتی سامانه، دیگر دیر شده و فرد امکان معامله را از دست داده و ناگزیر است سهام خود را در قیمتهای نامتعارفی معامله کند.
ترفندها این روزها ثانیههای طلایی را از سهامداران میدزدند. بازار بورس یک بازار ریسکی است و سود و زیان آن لحظهای و ثانیهای است. یک متقاضی اگر ثانیهای را برای ثبت معاملهاش از دست بدهد، ضرر میکند و آن مشتری که ثانیه را به دست آورده، سود میکند. ترفند مورد اشاره هم ایجاد دسترسی به همین ثانیههای طلایی برای سهامداران کلان است.
این روزها بازار بورس تنها پناهگاه توده مردم برای حفظ ارزش پولشان شده و با سیاستهای تشویقی دولت خیلیها حتی دارایی اندکشان را فروخته و تبدیل به سهام میکنند یا از بانک وام میگیرند و فکر میکنند سپرده این پول به بورس باز هم میصرفد به پرداخت اقساط بانکی با بهره، یا کشاورزی که از تراکتورش پولی در نمیآورد و فکر کرده اگر آن را بفروشد و پولش را به بورس ببرد، زندگیاش شاید اندکی راحتتر بگذرد.
اما آیا در این غلغله بورس این سهامداران تازه وارد و خرد، سهم و دسترسی برابری با سهامداران کلان در انجام معامله بورسی دارند؟ اگر کد بورسی دارید و سهامی در بورس دارید، احتمالا در هنگام انجام فعالیت در سایت کارگزاریتان به پیامهایی برخوردهاید که امکان دسترسیتان را محدود کرده، پیامهایی مانند خطا یا مشکل فنی هسته مرکزی یا خطای ناشناخته که امکان ثبت معامله به شما نمیدهد. اما آیا اینها فقط یک خطای فنی است؟
درباره اختلالات فعالیت در نرمافزار کارگزاریهای بورس یک کارشناس آیتی، به «شرق» میگوید: برای انجام معاملات در بازار بورس، کارگزاریها به عنوان یک واسطه بین مشتریها (سهامداران) و هسته مرکزی سازمان بورس عمل میکنند. این هسته مرکزی در واقع تشکیل شده از یک یا چند سرور است که تعداد این سرور(ها) معمولا براساس میزان ترافیک مشخص میشود.
مشتریها (سهامداران) از طریق رابط کاربری هر کارگزاری که همان وبسایت آنلاین یا اپلیکیشن موبایلی انجام معاملات است درخواستهای خرید یا فروش خود را به سازمان بورس ارسال میکنند. گاهی وقتها مشتریان برای خرید یا فروش سهام با پیغامهای خطایی نظیر «کندی در دریافت پاسخ سفارشات بورسی» مواجه میشوند که این کندی باعث وارد شدن خسارت مالی به مشتریان میشود. در همین راستا سرور یکی از همین کارگزاریها به تازگی حدود یک هفته تا ۱۰ روز دچار اختلال شده است.
این کندیها در روزهای اخیر زیادتر شده که با پیگیریهای صورت گرفته از کارگزاریها، این گونه عنوان شد که مشکل از کندی هسته مرکزی سازمان بورس است اما در نهایت با پیگیری از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، آنها این موضوع را رد کردند. حال سؤال اینجاست که در همین زمانهایی که پیغام کندی هسته مرکزی برای مشتریان در حال ارسال است، چگونه تعدادی معامله به سرعت در حال انجام است.
او اضافه میکند: دقیقا لحظاتی که بازار هیجانی است و حتما باید سهام را بخرید یا بفروشید، سامانه به قدری کند میشود که امکان این معامله برای افراد وجود نخواهد داشت. متأسفانه پس از رفع سکته موقتی سامانه، دیگر دیر شده و فرد امکان معامله را از دست داده و ناگزیر است سهام خود را در قیمتهای نامتعارفی معامله کند.
Related Assets:
- سیگنال حقوقی به حقیقی های بورس
- یک بام و دو هوای دولت در واگذاری دارا دوم
- انحصار در کارگزاریهای بورس کشور شکسته شد
- وزارت امور خارجه هرگونه ادعا درباره واگذاری، اجاره و مدیریت جزایر ایرانی به چین را تکذیب کرد
- واگذاری یا اعطا «اختیار تام» جزایر به چینیها را تکذیب میکنم
- پیش بینی رشد شاخص کل بورس تا 340 هزار واحد
- واگذاری باقیمانده سهام شرکت سنگآهن در فرا بورس+تصاویر
- 14 میلیون نفر روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کردند
- بورس حباب ندارد/ سهام شرکتهای بزرگ، ارزنده برای خرید
- ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار