ثبات چند ساله نرخ کرایه حمل بار با وجود افزایش هزینهها؛ کامیونداران یزدی را به ستوه آورده است
به گزارش یزدرسا، مدیر کل حمل و نقل استان در پاسخ به گلایه رانندگان کامیونهای ناوگان حمل و نقل بار استان از ثبات چندساله نرخ کرایه در کنار افزایش هزینهها، علت این موضوع را کاهش تقاضا برای جابهجایی بار عنوان کرد.نرخ تعرفه خدمات جابهجایی بار بر اساس مصوبه شورای عالی ترابری کشور، تابعی از عرضه و تقاضاست یعنی در شرایط فعلی که تقاضا برای جابهجایی بار با کاهش تولید واحدهای صنعتی کاهش یافته، نرخ نیز به تبع آن کاهش یافته است.اما کامیونداران با استناد به افزایش نرخ کرایه در بسیاری از شهرهای کشور، تبعیت نرخ جابهجایی بار از میزان عرضه و تقاضای بار را قبول ندارند و عقیده دارند که به تناسب افزایش هزینهها، باید برای افزایش کرایه نیز تدبیری اندیشیده شود.
افزایش هزینههای جابهجایی بار بدون افزایش کرایه
رئیس انجمن رانندگان استان میگوید: 2 سال است که کرایه بار در استان تغییری نکرده است درحالی که آخرین تعرفه کرایه بار در تیرماه سال گذشته به استان ابلاغ شده که هنوز اجرا نمیشود.«محمدعلی شهبازی» میافزاید: این در حالی است که نرخ گازوئیل از لیتری 150 تومان به 300 تومان افزایش یافته و هزینههای تعمیر خودرو نیز چند برابر شده است.وی ادامه میدهد: برخی از رانندگان غیربومی که بار به استان میآورند حاضر میشوند برای اینکه خالی به مقصد بازنگردند، به هر قیمتی بار را جابهجا کنند.این راننده کامیون میافزاید: یکی دیگر از مشکلات رانندگان، درخواستهای غیرمنطقی صاحبان بار برای جابهجایی بارهای با تناژ بیش از استاندارد با همان نرخ کرایه معمول است.وی ادامه میدهد: برخی از گاراژها حتی بابت باری که به راننده میدهند از وی حق واسطهگری دریافت میکنند که این هم فشار مضاعفی به رانندگان وارد میکندبه نوعی که میتوان گفت همه دستشان در جیب راننده است.
شهبازی با اشاره به فعالیت 11هزار و600 راننده در استان میافزاید: درصد محدودی از این رانندگان، خودشان مالک خودرو هستند و با این شرایط، وضعیت اقتصادی رانندگان با چالشهای جدی مواجه شده است.وی با انتقاد از اعتقاد مسئولان حمل و نقل استان به انتخاب بار از سوی رانندگان و جابهجایی بارهای گزینشی سبک و راحت، میگوید: باید به راننده حق داد در شرایطی که جابهجایی بار با هزینهها همخوانی ندارد از قبول هر باری سرباز زند.
تعرفه مصوب مبنای دریافت حق پایانه است
مدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان درباره گلایه رانندگان از ثابت ماندن تعرفه جابهجایی بار در استان میگوید: تعرفه جابهجایی بار تابعی از عرضه و تقاضاست.«محمدرضا بشیری» میافزاید: با توجه به کاهش بار به دلیل رکود اقتصادی که بر واحدهای تولیدی استان حاکم است، نرخ کرایه نیز افزایش نیافته است.وی با تایید تعرفه جدید جابهجایی بار در تیرماه سال گذشته، دلیل تعیین این تعرفه را نرخ گذاری برای تعیین 3 درصد حق پایانه که شرکتهای حمل و نقل باید به خزانه دولت واریز کنند، عنوان میکند.بشیری ادامه میدهد: سازمان حمل و نقل و پایانههای کشور برای اینکه این حق دولتی بهصورت واقعی دریافت شود، نرخ عرف جابهجایی بار را از انجمنها دریافت کرده و مبنای تعیین حق پایانه قرار میدهد اما عملا این نرخگذاری در تعیین نرخ کرایه کاربردی ندارد.
وی میگوید: همانطور که تاکید شد نرخ عرف کرایه از انجمنها دریافت میشود و قطعا زمانی که تقاضا برای جابهجایی بار کاهش یابد، تعرفه نیز کاهش مییابد.مدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان با اشاره به کاهش 19 درصدی بار استان در نیمه نخست امسال میافزاید: این در شرایطی است که کاهش بار سایر استانهای کشور هم به سمت استان یزد که در مرکز کشور قرار دارد سرازیر میشود.به گفته وی، این وضعیت باعث میشود که برخی از رانندگان غیربومی بار را پایینتر از نرخ تعرفه جابهجا کنند از این رو در این شرایط نمیتوان انتظار داشت که به افزایش کرایه اقدام شود.بشیری درباره ادعای انجمن رانندگان مبنی بر افزایش کرایه در سایر شهرهای کشور میگوید: این ادعا تنها به صورت شفاهی به سازمان اعلام شده و مستندی ندارد.وی با اشاره به تاثیر فعالیت بخش حمل و نقل در اقتصاد کشور و استان میافزاید: با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر جامعه و کاهش بار، قطعا افزایش نرخ کرایه، سایر بخشهای اقتصادی از جمله واحدهای تولیدی را متضرر خواهد کرد.وی اظهار امیدواری میکند که با به فرجام رسیدن برجام و بهبود شرایط اقتصادی، زمینه برای تحقق خواست رانندگان در آیندهای نزدیک فراهم شود.
کامیونداران با استناد به افزایش نرخ کرایه در بسیاری از شهرهای کشور، تبعیت نرخ جابهجایی بار از میزان عرضه و تقاضای بار را قبول ندارند.
کاهش 19 درصدی بار استان در نیمه نخست سال
رئیس اداره کالای سازمان حمل و نقل استان از صدور ماهانه به طور متوسط 74 هزار و 963 بارنامه در نیمه نخست امسال خبر میدهد و میافزاید: در نیمه نخست سال گذشته، ماهانه به طور متوسط 92 هزار و 395 بارنامه در استان صادر شده که نشاندهنده کاهش 19 درصدی بارنامههای صادره در سال جاری است. «علیرضا غیرتمند» میافزاید: همچنین در نیمه نخست سال گذشته ماهانه به طور متوسط یک میلیون و 699 هزار و 369 تن کالا در استان حمل شده در حالی که این میزان در سال جاری با کاهش 19 درصدی به ماهانه به طور متوسط به یک میلیون و 384 هزار و 38 تن رسیده است. وی از فعالیت 173 شرکت در حوزه حمل و نقل بار در استان خبر میدهد و میافزاید: بار در سالن اعلان بار با مدیریت سازمان حمل و نقل و پایانهها توزیع میشود و رانندگان بر حسب نوبت، متقاضی جابهجایی بار میشوند. این مسئول میگوید: رانندگان مجاز به پذیرفتن یا نپذیرفتن بارها هستند و در صورتی که باری بدون متقاضی بماند، شرکت مجاز است که جابهجایی بار را بهصورت آزاد به رانندگان واگذار کند.
همشهری/