ID : 15227185
انجمن برای حمایت از مصرف کنندگان یا اتاق اصناف!؟
جای خالی نظارت بر یک «انتخابات» در یزد!/تاثیری که «هدیه های 50 هزار تومانی» بر نرخگذاریهای اصناف یزد می گذارد!
با توجه به آن که نماینده انجمن حمایت از مصرف کنندگان یکی از اعضای کمیسیون بازرگانی است؛ و از طرفی یکی از وظایف این کمیسیون نرخگذاری در خصوص اقلام و خدمات مختلف است؛ از این رو یکی از جاهایی که حضور نماینده وابسته به اتاق اصناف مثمر ثمر خواهد بود، نرخگذاریهای اصناف است!
به گزارش یزد رسا، انجمنهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان در چهارچوب قانون حمایت و اساسنامه و همچنین آیین نامههای اجرایی، با هدف استیفاء حقوق مصرف کنندگان اهداف مختلفی را به عنوان الگوی رفتاری سرلوحه فعالیتهای حمایتی خود قرار میدهد.
با توجه به نقش و وظایفی که این انجمن بر عهده دارد اهمیت و حساسیت آن به مراتب نسبت به سایر تشکلها بالاتر میرود. از جمله وظایف انجمنهای حمایت از مصرفکنندگان احقاق حقوق مصرفکنندگان و آگاهسازی مردم در زمینههای مختلف است. این درحالی است که نظارت دقیقی بر انتخابات این انجمنها در سطح استان های کشور وجود ندارد. انتخابات انجمن حمایت از مصرفکنندگان یزد درحالی برگزار شد که اقدامات بعضی از افراد درخصوص انتخاب کاندیدای مورد نظر خود تامل برانگیز بود.
انتخابات انجمن حمایت از مصرف کننگان یزد چند روز پیش برگزار شد و از بین 17 کاندیدای هیئت مدیره، ناصر رحیمی بیده، عباسعلی مورکی، علی اصغر سلمانی، علی اکبر گلبانینژاد و محمدحسین اللهی به عنوان اعضای اصلی و مصطفینژاتی و سعید مفیدی به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند. همچنین از میان چهار نفر کاندیدای بازرسی نیز احمد بین آبادی و عباسعلی شایانمقدم به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و بازرس علیالبدل انتخاب شدند.
اما نکاتی در این انتخابات جای تامل زیادی داشت به گونه ای که گویا اتاق اصناف یزد در اقدامی حیرتآور حدود 150 نفر از اعضای هیئت مدیرههای اتحادیههای مختلف را بدون اطلاع آنها با هزینه و نیروی اتاق اصناف! به صورت ثبتنام اینترنتی به عضویت انجمن حمایت از مصرفنندگان درآورده است و از طریق پیامک به ثبت نامیها برای شرکت در انتخابات انجمن حمایت از مصرفکنندگان اطلاع رسانی شده است.
از دیگر اقدامات اتاق اصناف صرف هزینه و تبلیغات مستقیم برای 2 کاندیدای این انتخابات بود! به طوری که در اجلاسیه اتاق اصناف که مورخ سوم شهریور ماه در هتل مشیرالممالک برگزار شد؛ مسئولین اتاق اصناف صراحتاً اسامی دو کاندیدای خاص! را اعلام و آنان را به عنوان کاندیدای مورد حمایت و تایید خود معرفی کردند و از حضار در جلسه خواسته شد به این دو رای دهند!
استفاده ازابزار تشویق و پاداشهای مالی از جمله ترفندهایی بود که اتاق اصناف در جهت ترغیب نیروهای این اتاق برای حضور در پای صندوق رای و انتخاب کاندیدای مورد نظر به کار برد و برای این که این ترفند دفعات بعد هم کارساز باشد خوش قولی کرده و قبل از سفر اعضای اتاق اصناف به روسیه پاداشهای وعده داده شده (50 هزار تومان) پرداخت شد.
اما براستی چه منافع عظیمی برای اتاق اصناف وجود دارد که این همه تلاش و صرف هزینه برای آن انجام میشود؟
در پاسخ به این سوال میتوان گفت: با توجه به آن که نماینده انجمن حمایت از مصرف کنندگان یکی از اعضای کمیسیون بازرگانی است؛ و از طرفی یکی از وظایف این کمیسیون نرخگذاری در خصوص اقلام و خدمات مختلف است؛ از این رو یکی از جاهایی که حضور نماینده وابسته به اتاق اصناف مثمر ثمر خواهد بود، نرخگذاریهای اصناف است!
انجمن حمایت از مصرفکنندگان همان طور که از نام آن بر میآید انجمنی برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان است و این درحالی است که این انجمن به درستی به وظایف خود عمل نمیکند و انحصاری شدن این نوع از تشکلها در دستان افرادی خاص نه تنها در جهت حمایت از مصرف کننده نیست بلکه فرصتی مناسب برای افراد خاص ایجاد کرده تا بتوانند از این نوع تشکلها در راستای اهداف خود سوء استفاده کنند.
summary-address :
Related Assets:
- مشکلات اصناف یزد/ 14 تیم بر بازار یزد نظارت دارند
- انتخابات شش اتحادیه صنفی یزد/کمترین میزان دخالت دولت در اصناف
- بررسی مناقشه قدیمی «سازمان تاکسیرانی» و «اتاق اصناف»/ اعتراض شورای شهر یزد به آزاد شدن نرخ نان
- 59 مورد پلمپ و 116 اخطار به واحدهای صنفی فاقد پروانه یزد
- هم وغم دستگاه قضایی استان یزد احیا و اجرای عدالت در جامعه است
- درآمد میلیونی اتاق اصناف یزد از برگزاری نمایشگاه پاییزه
- نظارت شکایت محور یا سرزده کدام یک بازدارنده است؟