جملاتی که اصلاحطلبان را به نابودی کشاند
به گزارش یزدرسا به نقل از پیارم حاجی آباد، روحانی که حتی امام مسلمین را واجبالنقد میخواند، گویا فراموش کرده و یا شاید هم اصلاً خبر ندارد که وزارت ارشادش بخشنامهای صادر و رسانهها را از نقد برجام منع و همه را به تکریم تیم مذاکرهکننده ملزم کرد! و یا بخشنامه دیگری که در ممنوعیت پرداختن رسانهها به ماجرای فساد کرسنت صادر کردند! انتقاد از امام مسلمین آزاد اما انتقاد از برجام و کرسنت ممنوع!
روحانی در حالی میگوید تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات باشند که دولتش یک هفتهنامه منتقد را طی دو سال سه بار توقیف کرده و بارها به رسانههای منتقد تذکر داده و پرونده رسانههای منتقد را به دادگاه فرستاده و نویسنده یک روزنامه منتقد دولت را بهخاطر انتقاد از توافق ژنو دادگاهی کرده و از ده گزارش، یادداشت و تیتر انتقادی یک روزنامه شکایت و مدیرمسئول آنرا بازداشت کرده و حتی یک روزنامه را بهخاطر یک تیتر درباره آلسعود توبیخ کرده و الی ماشاءالله!
آقای روحانی! دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
جملاتی که اصلاحطلبان را به نابودی کشاند
محمد خاتمی در اولین سالگرد دوم خرداد در دانشگاه تهران : اگر دین هم در برابر آزادی قرار بگیرد این دین است که باید محدود شود نه آزادی !
محمد کاظم محمدی اصفهانی ، روزنامه ایران ۲۴ / ۴ / ۷۹
مردم حق دارند همه مسئولین را به سوال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسئوول ، پیامبر و امام معصوم باشد ، بلکه به خود خدا هم می توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید .
عطاءالله مهاجرانی ، آریا79/1/16:
نظریه غیرت دینی ویران کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است .
عطاءالله مهاجرانی، روزنامه آریا، ۱۸/۹/۷۸،ص۲:
وقتی پیامبر اولوالعزمی چون ابراهیم در مورد معاد این چنین شک میکند که به خدا میگوید: «به من نشان بده» چطور جوانان ما مجاز نباشند، در مورد همه مسائل سؤال کنند؟
سالار بهزادی، روزنامه صبح امروز ۲۳/۸/۷۸ :
سیره حضرت علی(ع) و سایر فرق مذهبی صدر اسلام، دموکراسی در انتخاب رهبری و عدم تعیین رهبر برای مردم بوده است.
مهاجرانی، نشاط، ۱/۶/۷۸:
رقص را نباید همواره ناپسند دانست.
علیرضا علوی تبار، یالثارات، ۴/۳/۷۹:
جامعه ایران فاز سنتی خود را پشت سر گذاشته و میخواهد مدرن و صنعتی شود.
اما در این جامعه هنوز خدا نمرده است. بنابراین ما چگونه میتوانیم به این وضعیت چیره شویم.
رجبعلی مزروعی، حریم، ۲۳/۱۱/۷۸:
حضرت علی مشروعیت خود را از مردم گرفته،همانطور که معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است.
هاشم آغاجری ، بنبار گزارشگر روزنامه واشنگتن پست ۱۴/۵/۷۹):
وقت آن رسیده نهاد مذهبی از نهاد حکومتی جدا شود.
گزارشگر آمریکایی سخنان ایشان را به عنوان صریحترین لحن در ابراز اینگونه عقاید بر درخواست رفرم میداند.
اکبر گنجی در مصاحبه روزنامه تاگس اشپیگل آلمان (کیهان ۲۴/۱/۷۹):
دین یک قسمت از فرهنگ است، حرکت اصلاح طلبان ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید. در یک جامعه مدرن جدایی دین از سیاست یک امر بدیهی است. وقتی شما جامعه را مدرنیزه کنید این جدایی بالاخره پیش خواهد آمد. ایران در حال حاضر از فاز قبل از مدرن به فاز مدرن پیش میرود.
سخنرانی آغاجری، مجتمع فرهنگسرانی کوثر ۱۰/۲/۸۱:
«… نوینسدگان (نامه به امام حسین (ع)) میگویند:
این حکومت (حکومت یزید) بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است. اگر حسین (ع) هم در راس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد نامشروع است .
آغاجری در همین سخنرانی امام حسین (ع) را با سیاوش در تاریخ ایرانیان مقایسه میکند:
«… سیاوش در تاریخ ملی ما ایرانیان مظهر معصومیت و پاکی است و بعد از آمدن اسلام، حسین (ع) جای سیاوش مینشیند و آیا ما اثری در مورد حسین (ع) مانند منظومهای که فردوسی در باب سیاوش سروده است داریم؟»
سخنرانی آغاجری، ساختمان مرکزی دفتر تحکیم، ۲۵/۱/۸۱ :
«امام علی (ع) با رفراندوم طبیعی قدرت را به دست گرفت.
با این همه از نظر شیعیان امام معصوم بود… منطقی که میگوید رضایت خدا خارج از رضایت مردم است، مبنای استبداد است. و فلسفه سیاسی اموی – یزیدی بر همین استوار است.»
«… اینکه مارکس میگوید دین افیون تودههاست، تنها بخشی از حقیقت است. من میگویم در حکومتهای دینی، نه تنها دین افیون تودههاست که افیون حکومتها نیز هست.»
«رابطه انسان و دین و یا به عبارت بهتر انسان و خدا یکی از رابطههای تعارض آمیزی بوده است که در تاریخ بشر خود را به شکلهای مختلف نشان داده است. در اکثر دورههای تاریخ بشر آنگاه که خدا اثبات میشده است. انسان نفی میگردیده است… تکیه بر آزادی اندیشه، اصالت دادن به این امر است که ارزش هر انسانی نه به تقلید، نه به طاعت و نه به تن دادن به یک آمریت فکری و دینی محض است بلکه بهطور اساسی و ریشهای ارزش هر انسانی به تفکر ذاتی و مستقل است. متاسفانه در بسیاری از جوامع اسلامی، حربههای گوناگون حتی دینداران را نیز به دلیل تفاوت قرائت دینی به محکمه میبرند و محکوم میکنند.»
مهرانگیز کار،کیان،ش ۴۵ ،بهمن۷۷ :
احکام کیفری اسلام کارآیی ندارد و موجب رواج خشونت می گردد .
حسین باقر زاده ، نشاط ، ۲ / ۶ / ۷۸
خشونت در هر شکل آن باید از ایران محو شود و اعدام برجسته ترین نوع خشونت قانونی است .
عماد الدین باقی ، جمهوری اسلام ، ۱۳ / ۲ / ۷۹ :
معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست .
عبدالکریم سروش : اسلام نه احکام سیاسی ، نه احکام اقتصادی و نه احکام حقوقی اش قابل استناد نیست و رسما باید آن را بگذاریم .
فرهنگ شهادت ، خشونت آفرین است اگر کشته شدن آسان شد ، کشتن هم آسان می شود .
ماهنامه کیان بهمن ۷۷ عبدالکریم سروش :
ولایت ، منحصر در شخص نبی اکرم است و با رفتن او ولایت نیز خاتمه می یابد او خاتمه نبوت و خاتم ولایت بود ، ولایت پیامبر بعد از او به کسی منتقل نشده است .
عبدالکریم سروش، هفته نامه مبین، ۳/۷/۷۸ :
حق اطاعت شدن، زاییده و مشروط به پذیرش مطیع است و الا برای کسی حق طاعتی نیست .
عبدالکریم سروش، هفته نامه آبان، ۲۹/۳/۷۸،ش۸۰، ص۶۳:
تفکر دینی با استخدام طبیعت منافات دارد یا حداقل خنثی است .
عبدالکریم سروش، روزنامه صبح امروز، ۹/۳/۷۸ :
حقیقت دین همان تجربه فردی دینی است که در مورد پیامبران «تلقی وحی» نام گرفته و دین هیچ ارتباطی به امور اجتماعی و سیاسی و حکومتی ندارد، هر کسی همان قدر دیندار است که به این تجربه فردی رسیده باشد.
عبدالکریم سروش، ماهنامه کیان، مهر و آذر ۷۸ :
کار اساسی پیامبر آن بود که اعراب را دچار بحران هویت نمود و آنها را هویت نو بخشید، امروز نیز تمدن متجدد غرب، ما مسلمانان را دچار بحران هویت نموده و دین توان رویارویی با تمدن غربی را ندارد. تنها منجی، عقلانیت مستقل است.
عبدالکریم سروش، روزنامه صبح امروز، ۱۶/۶/۷۸ :
هیچ دینی عقلا نمیتواند مردم را از انتخاب دین دیگر منع کند، چون خود آن دین زاییده انتخاب بوده همچنانکه هیچ نمایندهای نمیتواند به مردم بگوید:
بعد از انتخاب من حق انتخاب کس دیگر را ندارید.
عبدالکریم سروش، روزنامه صبح امروز، ۱۶/۶/۷۸ :
در تعارض تکالیف دینی و حقوق بشر، حقوق بشر مقدم است؛ متأسفانه فقهای ما اطلاعات برون دینی ندارند و متوجه این نکات نیستند.
عبدالکریم سروش، ماهنامه زنان، دی ماه ۷۸، ش۵۹ :
ارزشهای دینی دائما در تغییرند، اگر روزی فاطمه (س) میگفت، بهترین زنان کسی است که نامحرم او را نبیند، امروز کسی نمیتواند این را بپذیرد. اگر آن روز سعادت دختر این بود که در خانه پدر حیض نبیند، ولی امروز این امر خلاف سعادت است و شوهر دادن دختر نه ساله خلاف ارزش است، اینها همه داد میزند که این کلمات مقطعی و مخصوص جامعهای خاص بوده است.
نمیدانم به این گفتههای حسن روحانی که "امام مسلمین هم باید نقد شود" و "کلمه تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در یک رسانه باشد"، باید بخندیم یا بگرییم!
روحانی که حتی امام مسلمین را واجبالنقد میخواند، گویا فراموش کرده و یا شاید هم اصلاً خبر ندارد که وزارت ارشادش بخشنامهای صادر و رسانهها را از نقد برجام منع و همه را به تکریم تیم مذاکرهکننده ملزم کرد! و یا بخشنامه دیگری که در ممنوعیت پرداختن رسانهها به ماجرای فساد کرسنت صادر کردند! انتقاد از امام مسلمین آزاد اما انتقاد از برجام و کرسنت ممنوع!
روحانی در حالی میگوید تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات باشند که دولتش یک هفتهنامه منتقد را طی دو سال سه بار توقیف کرده و بارها به رسانههای منتقد تذکر داده و پرونده رسانههای منتقد را به دادگاه فرستاده و نویسنده یک روزنامه منتقد دولت را بهخاطر انتقاد از توافق ژنو دادگاهی کرده و از ده گزارش، یادداشت و تیتر انتقادی یک روزنامه شکایت و مدیرمسئول آنرا بازداشت کرده و حتی یک روزنامه را بهخاطر یک تیتر درباره آلسعود توبیخ کرده و الی ماشاءالله!
آقای روحانی! دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
انتهای پیام/ص
Related Assets:
- جدایی حزب اعتدال و توسعه از اصلاحطلبان؛ تاکتیک یا انشقاق
- انشقاق در اصولگرایی با تاکتیک اشتراکیابی
- تلاش عارف برای حذف همزمان لاریجانی و ناطق نوری!/عبور از رئیس دولت اصلاحات و جایگزینی عارف برای محوریت اصلاح طلبان
- فریاد مظلومیت و گوش شنوایی که نیست
- زیرساختهای لرزان توافق جامع
- تقسیم کار اصلاح طلبان؛ حملات رادیکال با «حسن روحانی»
- نگاهی به فرهنگ حجاب و عفاف در نظام اسلامی