خانواده اولین جایگاه برای یادگرفتن اولینها است/مهد کودک جای تربیت فرزند نیست!
به گزارش یزد رسا به نقل از نسیم صادق اشکذر، همایش "زنان خانه دار، تنش ها و اضطراب ها و توانایی حل مسئله" به همت کانون فرهنگی اجتماعی بانوان اشکذر در سالن خاتم الانبیاء اشکذر برگزار شد.
در این نشست که با استقبال خوب بانوان شهرستان همراه بود، دکتر حکیمیان به عنوان سخران برنامه به بحث سبک زندگی به عنوان بحث روز و با اهمیت جامعه اشاره کرد و افزود: امروزه مسالهای به عنوان بحث سبک زندگی اسلامی به طور جدی در کشور مطرح است و رهبر فرزانه انقلاب مثل همیشه با حساسیت و موقعیتسنجی تاکید کردند که یک اتفاق بزرگ در حال رخ دادن است و آن غربیسازی زندگیهای مسلمان در جهان است و لازم است دوباره به سبک زندگی اسلامی خود بازگردیم.
حکیمیان افزود: یکی از پایههای مهم و اساسی برگشت به سبک زندگی اسلامی، زنان و دختران هستند. هیچ قانون و کنوانسیونی و هیچ برنامهای نخواهد توانست حکم خلقت و طبیعت را درباره جایگاه زن در خانواده تغییر دهد لذا خیلی اصرار نکنیم که با خلقت و طبیعت بجنگیم.
خانواده اولین جایگاه برای یادگرفتن اولینها است
وی ادامه داد: خانواده به عنوان اولین جایگاه برای یادگرفتن اولینهاست، این که انسان در اولین موقعیت یادگیری چه چیزهایی را یاد میگیرد، بحث بسیار مهمی است و ما امروزه به راحتی این اولین فرصت را از دست میدهیم؛ امروزه اجازه دادیم که غارتگران دیجیتالی از جمله رایانهها، بازیهای مختلف رایانهای و سایر دستگاههای مختلفی که اساسا مبتنی بر زندگی فردگرایانه هستند، ساحت کاملا خصوصی را خانواده را از خانواده بگیرند.
مهد کودک جای تربیت فرزند نیست!
حکیمیان اظهار کرد: خانواده جایگاهی است که شخص به جهت اینکه موضع والدین نسبت به فرزندان کاملا جانبدارانه است، میتواند بسیار عاطفی و خوب بار آید؛ حسی که میان مادر و فرزند وجود دارد در مهدهای کودک بین مربی و بچه تبادل نشده و به هیچ عنوان جای مناسبی برای تربیت فرزند نیست.
وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات گروه تخصصی مطالعات خانواده، سه آسیب جدی معطوف به خانواده است، خاطرنشان کرد: این سه آسیب بیشتر متوجه دختران ماست چون دختران واسطه انتقال فرهنگ، دین و اخلاق به نسل بعدی هستند، جایگاهشان از این حیث مهمتر است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به عنوان آسیب نخست، ما متأسفانه با یک شیب تند سقوط اخلاقی مواجهیم یعنی علیرغم اینکه همه تلاش میکنند و اراده نهادی، رسمی و اراده دولتی بر تربیت اخلاقی نسل است ما با سقوط آزاد در مساله اخلاق روبهرو هستیم.
این استاد دانشگاه گفت: توضیح این آسیب باید بدانید که فضای اجتماعی برای همه یکسان است یعنی اگر صحبت از ماهواره و اینترنت و سایر موارد میشود برای همه بچههای ما در سراسر کشور یکسان است و همه میتوانند دسترسی داشته باشند، همچنین برای همه جوانان تمام آنچه که ما به عنوان خطرهای فرهنگی یا تهاجم فرهنگی قلمداد میکنیم، به طور یکسان وجود دارد اما شما میبینید در همین کشور یک عده جوان بسیار بااخلاق، باانظباط، متدین و اجتماعی و در کنار آنها نیز تعداد زیادی هم جوانان هنجارگریز وجود دارند.
حکیمیان ادامه داد: اراده نهادی به سمت تربیت است ولی تفاوت این دو گروه در چیست؟ تفاوت اینها فقط و فقط در شناسنامه فرهنگی و تربیتی خانوادههاست. متأسفانه امروزه اگرچه دائما عدهای فرافکنی میکنند و انحرافات فرزند خود را به همان خطاها و تهاجمات فرهنگی موجود در جامعه نسبت میدهند و اذعان دارند که جامعه باعث این وضعیت فرزند آنها است، همه میدانیم که این فرافکنی برای آن است که شخص خود را از اتهام خلاص کند.
وی افزود: متأسفانه در سالهای اخیر روند غلطی شکل گرفت که نصیحت کردن، ارشاد کردن و موعظه کردن که فقط و فقط از روی عشق توسط خانواده به فرزندان القاء میشود، به مفهوم گیر دادن تبدیل شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آسیب دوم که به شدت متوجه خانوادههاست مربوط به آموزش دین و آموزش شریعت اسلامی با تمام معنا است. الآن بیش از هر زمان دیگری والدین برای آموزش هزینه میکنند اما آموزشهایی که دائماً بچههای ما را احاطه کرده است هیچ کدام معطوف به دین نیست و لازم است به والدین تذکر و آموزش داده شود که به همان اندازه که برای دروس دیگر برای فرزند خود معلم بگیرند، یک معلم دین برای فرزند خود به کار بگیرند.
حکیمیان اظهار کرد: اگر کسی فکر کند آموزش دینداری یعنی آموزش نماز از ۹ سالگی به دختران، بزرگترین اشتباه خود را در فهم دین انجام داده است. وقتی ما انتظار داریم دین را نهادی به نام مدرسه به فرزندمان آموزش دهد و از وظیفه و مسئولیت خود غفلت کنیم، همین اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: آموزش دینداری نباید از ظواهر دین شروع شود و نباید از تکلیف شروع شود. ما یک دین باطنی داریم؛ آموزش متن دین در روایات بسیار تأکید شده است.
وی درپایان آسیب سوم را در حوزه خانواده را ضعف خانوادهها در آموزش نقش جنسیتی عنوان کرد و گفت: ما امروز یکی از مهمترین علتهای فروپاشی خانواده در ۵ سال اول را همین موضوع میدانیم. در این خانوادهها یک مرد و یک زن مقابل هم زندگی نمیکنند بلکه ۲ مرد هستند.