ID : 11174417
گزارش/ تعلل در مرمت معابر از سوی شرکت‎‎های حفار؛

خسارت 17میلیاردریالی حفاری‎ها به آسفالت شهر و مرمت غیراصولی/ صدور 3 هزار و 638 مجوز حفاری!


آسفالت معابر شهر ترک‎های عمیق و نشست‎‎های زیادی دارد که از حفاری‎های اصولی و غیراصولی شرکت‎‎های حفار بر جای مانده است.

به گزارش یزد رسا، آسفالت معابر شهر ترک‎های عمیق و نشست‎‎های زیادی دارد که از حفاری‎های اصولی و غیراصولی شرکت‎‎های حفار بر جای مانده است.

همشهری نوشت:این در حالی است که به گفته یکی از مسئولان شهرداری یزد، امسال نزدیک 14 میلیارد ریال از محل حفاری‌های طولی و 3 میلیارد ریال از حفاری‌های عرضی به استان خسارت وارد شده که در مجموع نزدیک به 17 میلیارد ریال است.

 

 

مرمت غیراصولی حفارهای معابر شهر
یکی از شهروندان یزدی در این باره می‎‎گوید: آسفالت بسیاری از معابر شهر نشست کرده است و تردد در آنها موجب خسارت به خودروها و همچنین بی‎‎نظمی در ترافیک می‌شود.


«رضا زارع» با تاکید بر این‎که مرمت حفاری‎‎های معابر شهر اصلا اصولی نیست افزود: بسیاری از دریچه‌‌های فاضلاب در معابر شهر بالاتر از آسفالت قرار گرفته است که منجر به انحراف وسایل نقلیه بویژه موتوسیکلت‎‎ها می‎‎شود.


وی با بیان اینکه آسفالت معابر شهر، به دلیل حفاری‎‎هایی که غیراصولی مرمت شده است، بسیار فرسوده به نظر می رسد گفت: در مواردی حفاری‎‎ها خیابان را به 2 نیمه متفاوت تبدیل کرده است که همسطح نیستند.

 

 

تعلل در مرمت معابر از سوی شرکت‎‎های حفار
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم با تایید مشکلات ناشی از حفاری‎‎ها در آسفالت معابر شهر، گفت: حفاری‏‏ها، علاوه بر ایجاد مزاحمت برای تردد شهروندان، همواره در معابری اجرا می‎‎شود که آسفالت جدیدی دارد و به این ترتیب هزینه‎‎های سنگینی که از بیت‎‎المال برای آسفالت این معابر هزینه شده است هدر می‎‎رود.
«ابراهیم خلیلی» افزود: شهرداری خسارت حفاری را که شهروندان برای دسترسی به انشعاب واحد مسکونی خود انجام می‎‎دهند به صورت نقد و قبل از صدور مجوز حفاری از شهروندان می‎‎گیرد، اما در مقابل شرکت‎‎های حفار، از حقوق شهروندان کوتاه می‏‏ آید.
وی ادامه داد: بعضی از شرکت‎‎های حفار، بعد از حفاری و اجرای تاسیسات، حتی معبر حفاری شده را آسفالت هم نمی‎‎کنند و تنها با شن و ماسه محل حفاری را پر می‏‏کنند و این وضعیت تا مدت‎‎ها ادامه دارد و در صورتی که موضوع از طرف شهروندان پیگیری نشود، به همین نحو باقی می‎‎ماند.
خلیلی با تاکید بر اینکه شهرداری مسئول نظارت بر انجام درست عملیات مرمت حفاری‎‎هاست، از کارشناسان شهرداری خواست برای صدور مجوز حفاری، حتما به مرمت‌های بعدی هم توجه داشته باشد و برای شرکت‎‎هایی که تخلف می‎‎کنند، مجوز جدید صادر نکند.

 

 

صدور 3 هزار و 638 مجوز حفاری برای شهروندان
رئیس کمیسیون حفاری‎های شهرداری یزد در این رابطه تصریح کرد: مجوزهایی که این کمیسیون برای حفاری صادر می‎‎کند، شامل مجوزهای حفاری طولی و عرضی است که حفاری‎‎های عرضی برای انشعاب شهروندان و حفاری‎‎های طولی برای شرکت‎‎های خدمات‎رسان صادر می‎‎شود.
«سیدعلی‌اصغر میررحیمی» افزود: امسال 3 هزار و 638 فقره مجوز حفاری برای انشعاب به شهروندان یزدی داده شده است که معرف تعداد مجوز حفاری‎‎های عرضی است که از سوی شهرداری صادر می‎‎شود.
وی تعداد مجوز حفاری‌‌های طولی را نیز در سال جاری، 196 فقره مجوز به متراژ 79 هزار و 583‌متر اعلام کرد و افزود: مجوز طولی بعد از ارائه طرح ازسوی دستگاه‌های خدمات‌‌رسان و بازدید کارشناسان شهرداری برای تعیین میزان خسارت آسفالت، صادر می‎‎شود.
این مسئول ادامه داد: مجوزهای حفاری عرضی و طولی به ترتیب در کل سال گذشته 3750 فقره انشعاب و 105 هزار متر حفاری طولی بوده که در مقایسه با 9‌ماه امسال، رشد مجوزهای صادر شده مشهود است.
میررحیمی خسارت ناشی از حفاری‎‎های طولی به آسفالت شهر در 9‌ماه سال جاری را نزدیک به 14‌میلیارد ریال و خسارت ناشی از حفاری‎های عرضی را نیز نزدیک به 3 میلیارد ریال اعلام کرد.

 

 

دریافت خسارت نقدی از شهروندان
به گفته رئیس کمیسیون حفاری‎‎های شهرداری یزد خسارت ناشی از حفاری‎‎های عرضی برای وصل انشعابات شهروندان، قبل از صدور مجوز به صورت نقدی از شهروندان دریافت می‎‎شود.
وی اضافه کرد: خسارت تخریب ناشی از حفاری آسفالت توسط دستگاه‎‎های خدمات‌رسان نیز هر 6 ماه یک بار برآورد و اعلام و در حساب‎‎های بین شهرداری‏‏ها و دستگاه‎‎های مربوطه، تهاتر می‎‎شود.
وی درباره نظارت بر مرمت حفاری‎‎ها نیز گفت: بخشی از نظارت‎‎ها مربوط به شهرداری است که معمولا در سطوح بالایی آسفالت انجام می‌شود و نظارت بر  لایه‎‎های زیرین باید از طرف شرکت‏های خدمات‎‎رسان انجام شود.

 

 

شرکت‏‏های خدمات‏‏رسان متولی نظارت بر مرمت زیرسازی‎‎ها
میررحیمی افزود: نظارت بر بخشی از کار که بر عهده دستگاه‎‎های خدماتی است، به خوبی انجام نمی‌شود و با توجه به اینکه زیرسازی به صورت اصولی مرمت نشده است، بعد از مدتی شاهد نشست آسفالت هستیم.
به گفته وی، شرکت‌های حفار، 2 متر حفاری در عمق آسفالت انجام می‌دهند که نظارت بر مرمت 1/5 متر آن بر عهده دستگاه‌های خدمات‎‎رسان و بقیه بر عهده شهرداری است و زمانی که زیرسازی با نظارت درستی مرمت نشود، مشکلات در سطح مشاهده می‎‎شود.
وی ادامه داد: البته شهرداری در محدوده تحت نظارت خود نیز آزمایشات مکرری از تراکم و سایر آیتم‎‎های مهم در کیفیت مرمت، انجام می‎‎دهد و سپس مجوز آسفالت صادر می‎‎کند.
وی درباره بالا بودن دریچه‎‎های تاسیسات شهری از سطح آسفالت نیز گفت: در صورتی که این مشکل در خیابان‎‎هایی که نیاز به آسفالت دارد، اتفاق بیفتد شهرداری در زمان اجرای آسفالت، نسبت به همسطح‎‎سازی اقدام می‎کند اما در غیر این صورت به شرکت‎‎های مجری اخطار داده می‎‎شود  تا نسبت به رفع این نواقص اقدام کنند.

 

 

محدودیت صدور مجوزهای حفاری شرکت‏‏های متخلف
میررحیمی گفت: یکی از اهرم‎‎های برخورد با شرکت‎‏های متخلف در مرمت حفاری‎‎ها، محدودیت در صدور مجوزهای حفاری بعدی است و این اهرم بازدارنده‎‎ای قوی است که منجر می‏‏شود تا شرکت‏‏های حفار، نهایت دقت را در مرمت حفاری‎‎ها داشته باشند.
رئیس کمیسیون حفاری‎‎های شهرداری یزد با تاکید بر اینکه سالانه 80 درصد از حفاری‎‎هایی که در شهر مجوز می‏‏گیرند، مرمت می‎‎شود، افزود: بیشترین حجم حفاری که در شهر یزد انجام می‎‎شود از سوی شرکت آب و فاضلاب است که متاسفانه ضعیف‎ترین نوع مرمت نیز مربوط به همین بخش است.

 

 

محدودیت‎‎های حفاری در معابر شهری
رئیس کمیسیون حفاری‎‎های شهرداری‎‎ یزد گفت: سالانه 2 تا 3 نوبت مجوز حفاری، بویژه حفاری‌های طولی به دلیل مشکلاتی که در تردد شهروندان ایجاد می‏‏کنند، صادر نمی‎‎شود. «سیدعلی اصغر میررحیمی» در این باره تصریح کرد: این ایام شامل دهه محرم، ایام بازگشایی مدارس و نیمه اسفندماه تا نیمه فروردین‎ماه (به دلیل سفرهای نوروزی) است. به گفته وی، در این ایام، مجوز انشعابات تنها در صورتی که برای شهروندان ایجاد محدودیت نکند، صادر می‏‏شود اما صدور مجوزهای طولی به کلی متوقف می‎‎شود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.