خسارت 17میلیاردریالی حفاریها به آسفالت شهر و مرمت غیراصولی/ صدور 3 هزار و 638 مجوز حفاری!
به گزارش یزد رسا، آسفالت معابر شهر ترکهای عمیق و نشستهای زیادی دارد که از حفاریهای اصولی و غیراصولی شرکتهای حفار بر جای مانده است.
همشهری نوشت:این در حالی است که به گفته یکی از مسئولان شهرداری یزد، امسال نزدیک 14 میلیارد ریال از محل حفاریهای طولی و 3 میلیارد ریال از حفاریهای عرضی به استان خسارت وارد شده که در مجموع نزدیک به 17 میلیارد ریال است.
مرمت غیراصولی حفارهای معابر شهر
یکی از شهروندان یزدی در این باره میگوید: آسفالت بسیاری از معابر شهر نشست کرده است و تردد در آنها موجب خسارت به خودروها و همچنین بینظمی در ترافیک میشود.
«رضا زارع» با تاکید بر اینکه مرمت حفاریهای معابر شهر اصلا اصولی نیست افزود: بسیاری از دریچههای فاضلاب در معابر شهر بالاتر از آسفالت قرار گرفته است که منجر به انحراف وسایل نقلیه بویژه موتوسیکلتها میشود.
وی با بیان اینکه آسفالت معابر شهر، به دلیل حفاریهایی که غیراصولی مرمت شده است، بسیار فرسوده به نظر می رسد گفت: در مواردی حفاریها خیابان را به 2 نیمه متفاوت تبدیل کرده است که همسطح نیستند.
تعلل در مرمت معابر از سوی شرکتهای حفار
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم با تایید مشکلات ناشی از حفاریها در آسفالت معابر شهر، گفت: حفاریها، علاوه بر ایجاد مزاحمت برای تردد شهروندان، همواره در معابری اجرا میشود که آسفالت جدیدی دارد و به این ترتیب هزینههای سنگینی که از بیتالمال برای آسفالت این معابر هزینه شده است هدر میرود.
«ابراهیم خلیلی» افزود: شهرداری خسارت حفاری را که شهروندان برای دسترسی به انشعاب واحد مسکونی خود انجام میدهند به صورت نقد و قبل از صدور مجوز حفاری از شهروندان میگیرد، اما در مقابل شرکتهای حفار، از حقوق شهروندان کوتاه می آید.
وی ادامه داد: بعضی از شرکتهای حفار، بعد از حفاری و اجرای تاسیسات، حتی معبر حفاری شده را آسفالت هم نمیکنند و تنها با شن و ماسه محل حفاری را پر میکنند و این وضعیت تا مدتها ادامه دارد و در صورتی که موضوع از طرف شهروندان پیگیری نشود، به همین نحو باقی میماند.
خلیلی با تاکید بر اینکه شهرداری مسئول نظارت بر انجام درست عملیات مرمت حفاریهاست، از کارشناسان شهرداری خواست برای صدور مجوز حفاری، حتما به مرمتهای بعدی هم توجه داشته باشد و برای شرکتهایی که تخلف میکنند، مجوز جدید صادر نکند.
صدور 3 هزار و 638 مجوز حفاری برای شهروندان
رئیس کمیسیون حفاریهای شهرداری یزد در این رابطه تصریح کرد: مجوزهایی که این کمیسیون برای حفاری صادر میکند، شامل مجوزهای حفاری طولی و عرضی است که حفاریهای عرضی برای انشعاب شهروندان و حفاریهای طولی برای شرکتهای خدماترسان صادر میشود.
«سیدعلیاصغر میررحیمی» افزود: امسال 3 هزار و 638 فقره مجوز حفاری برای انشعاب به شهروندان یزدی داده شده است که معرف تعداد مجوز حفاریهای عرضی است که از سوی شهرداری صادر میشود.
وی تعداد مجوز حفاریهای طولی را نیز در سال جاری، 196 فقره مجوز به متراژ 79 هزار و 583متر اعلام کرد و افزود: مجوز طولی بعد از ارائه طرح ازسوی دستگاههای خدماترسان و بازدید کارشناسان شهرداری برای تعیین میزان خسارت آسفالت، صادر میشود.
این مسئول ادامه داد: مجوزهای حفاری عرضی و طولی به ترتیب در کل سال گذشته 3750 فقره انشعاب و 105 هزار متر حفاری طولی بوده که در مقایسه با 9ماه امسال، رشد مجوزهای صادر شده مشهود است.
میررحیمی خسارت ناشی از حفاریهای طولی به آسفالت شهر در 9ماه سال جاری را نزدیک به 14میلیارد ریال و خسارت ناشی از حفاریهای عرضی را نیز نزدیک به 3 میلیارد ریال اعلام کرد.
دریافت خسارت نقدی از شهروندان
به گفته رئیس کمیسیون حفاریهای شهرداری یزد خسارت ناشی از حفاریهای عرضی برای وصل انشعابات شهروندان، قبل از صدور مجوز به صورت نقدی از شهروندان دریافت میشود.
وی اضافه کرد: خسارت تخریب ناشی از حفاری آسفالت توسط دستگاههای خدماترسان نیز هر 6 ماه یک بار برآورد و اعلام و در حسابهای بین شهرداریها و دستگاههای مربوطه، تهاتر میشود.
وی درباره نظارت بر مرمت حفاریها نیز گفت: بخشی از نظارتها مربوط به شهرداری است که معمولا در سطوح بالایی آسفالت انجام میشود و نظارت بر لایههای زیرین باید از طرف شرکتهای خدماترسان انجام شود.
شرکتهای خدماترسان متولی نظارت بر مرمت زیرسازیها
میررحیمی افزود: نظارت بر بخشی از کار که بر عهده دستگاههای خدماتی است، به خوبی انجام نمیشود و با توجه به اینکه زیرسازی به صورت اصولی مرمت نشده است، بعد از مدتی شاهد نشست آسفالت هستیم.
به گفته وی، شرکتهای حفار، 2 متر حفاری در عمق آسفالت انجام میدهند که نظارت بر مرمت 1/5 متر آن بر عهده دستگاههای خدماترسان و بقیه بر عهده شهرداری است و زمانی که زیرسازی با نظارت درستی مرمت نشود، مشکلات در سطح مشاهده میشود.
وی ادامه داد: البته شهرداری در محدوده تحت نظارت خود نیز آزمایشات مکرری از تراکم و سایر آیتمهای مهم در کیفیت مرمت، انجام میدهد و سپس مجوز آسفالت صادر میکند.
وی درباره بالا بودن دریچههای تاسیسات شهری از سطح آسفالت نیز گفت: در صورتی که این مشکل در خیابانهایی که نیاز به آسفالت دارد، اتفاق بیفتد شهرداری در زمان اجرای آسفالت، نسبت به همسطحسازی اقدام میکند اما در غیر این صورت به شرکتهای مجری اخطار داده میشود تا نسبت به رفع این نواقص اقدام کنند.
محدودیت صدور مجوزهای حفاری شرکتهای متخلف
میررحیمی گفت: یکی از اهرمهای برخورد با شرکتهای متخلف در مرمت حفاریها، محدودیت در صدور مجوزهای حفاری بعدی است و این اهرم بازدارندهای قوی است که منجر میشود تا شرکتهای حفار، نهایت دقت را در مرمت حفاریها داشته باشند.
رئیس کمیسیون حفاریهای شهرداری یزد با تاکید بر اینکه سالانه 80 درصد از حفاریهایی که در شهر مجوز میگیرند، مرمت میشود، افزود: بیشترین حجم حفاری که در شهر یزد انجام میشود از سوی شرکت آب و فاضلاب است که متاسفانه ضعیفترین نوع مرمت نیز مربوط به همین بخش است.
محدودیتهای حفاری در معابر شهری
رئیس کمیسیون حفاریهای شهرداری یزد گفت: سالانه 2 تا 3 نوبت مجوز حفاری، بویژه حفاریهای طولی به دلیل مشکلاتی که در تردد شهروندان ایجاد میکنند، صادر نمیشود. «سیدعلی اصغر میررحیمی» در این باره تصریح کرد: این ایام شامل دهه محرم، ایام بازگشایی مدارس و نیمه اسفندماه تا نیمه فروردینماه (به دلیل سفرهای نوروزی) است. به گفته وی، در این ایام، مجوز انشعابات تنها در صورتی که برای شهروندان ایجاد محدودیت نکند، صادر میشود اما صدور مجوزهای طولی به کلی متوقف میشود.
Related Assets:
- درخواست معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد از شرکتهای حفار
- طرح هادی در روستاهای بهاباد با اعتبار ۶میلیارد ریال اجرا شد
- حفاری در شهر یزد ممنوع
- مجازات شديد براي افرادي که در مناطق تاريخي اقدام به حفاري ميکنند
- حفاری قبرستان تاریخی چاهک جزء پروژه های ملی است
- مشکل تامین آسفالت معابر یزد برطرف میشود/ تمام راههای روستایی شهرستان خاتم آسفالت شد
- پروژه آسفالت خیابان شهید رجایی شهر تفت افتتاح شد+تصاویر
- با این «جاده» به استقبال مهمانان نوروزی می روید؟!
- تدابیر لازم برای حفظ سیمای شهر تفت در ایام نوروز/ ممنوعیت هرگونه حفاری در شهر تفت از نیمه اسفند ماه
- صرف 10میلیارد ریال برای روکش آسفالت در خیابان های مسکن، صحرا و بهار آزادی