خسارت حذف دوره شبانه قابل جبران نیست
به گزارش یزد رسا به نقل از عصر فرهنگ، دانشگاه یزد در اقدامی غیرکارشناسانه پذیرش دانشجوی دوره لیسانس در مقطع شبانه خود را به بهانه افت کیفیت آموزشی دانشگاه حذف کرد و بدین ترتیب امکان ورود تعداد زیادی از همشهریان پشت کنکوری را از آنها سلب کرد.
دانشگاه یزد که در سالهای اخیر موفق شد جایگاه کیفی خود را در بین جوامع دانشگاهی بازیابد و تربیت نیروی انسانی خود را در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در سال 92 به سقف 15000 نفر دانشجو برساند، امروز و به بهانه های مختلف و با برخوردهای شعارگونه با این درخت تنومند و رو به توسعه مواجه است. به طوری که در سال 93 ناگهان ظرفیت دانشگاه 500 نفری کاهش یافت و در تابستان امسال ترم تابستان حذف و امروز شاهد حذف دوره های شبانه هستیم.
آموزش عالی علاوه بر بسترسازی مطمئن برای پیشرفت و توسعه در ابعاد مختلف، در زمینه رشد و توسعه اقتصادی جوامع نیز نقش اساسی دارد. چراکه امروزه کالاها و خدمات دانش بنیان شدهاند و مشتری مداری در عرصه پر رقابت بین المللی می طلبد که هر کشوری بر توانمندیهای تخصصی خود برای بقا در عرصه جهانی بیافزاید. بنابراین امروز هیچ دولتی هزینه کردن در آموزش را نه هزینه مصرفی که سرمایه گزاری تلقی میکند که در آینده فواید آن متوجه خودشان خواهد شد. با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان و کمبود شدید آب امکان توسعه استان در دو بعد صنعت و کشاورزی غیرممکن است و لذا مسئولین استان راهی جز استفاده از پتانسیل آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی متخصص در مراکز آموزش عالی استان به عنوان راهی برای ارتقا اقتصاد و توسعه استان به عنوان روش ارزان با ارزش افزوده بالا ندارند. به همین دلیل باید ظرفیت دانشجویان در حال تحصیل در استان در طول سال های پیش رو تا سقف دو برابر فعلی ارتقا و همزمان زیرساخت های لازم برای این افزایش فراهم شود.
امروزه استانهای تهران، خراسان رضوی (مشهد)، اصفهان و فارس بیشترین سهم دانشجویی کشور را دارند و یزد از سهم دانشجویان کشور شاغل در استان فقط حدو 75000 نفر را دارد که رقم بسیار پایینی است.
شاید اغراق نباشد که ادعا شود تنها راه نجات استان کویری یزد نگاه به توسعه آموزش عالی در استان باشد.
از طرفی با توجه به حجم دانشآموزان استان و تعداد نفرات پشت کنکوری این استان و برای کمک به خانواده های یزدی برای کاهش هزینه های تحصیلی ناشی از مهاجرت فرزندان آنها برای ادامه تحصیل در شهرهای تهران شیراز اصفهان مشهد زاهدان و ... و جلوگیری از مسائل دوری دانش آموزان شاغل به تحصیل در سایر شهرها ضرورت دارد ظرفیت ها برای ادامه تحصیل در مدارج عالی افزایش یابد.
تصمیم غیر کارشناسی دانشگاه یزد در حذف دوره های شبانه تصمیمی ضدتوسعهای برای استان، جفا در حق دانشآموزان سخت کوش و کمک به فساد اداری در دانشگاه یزد به خاطر فراهم شدن زمینه استفاده از اساتید در سایر مراکز و حتی شهرهای اطراف نظیر کرمان و زاهدان از پتانسیل اساتید دانشگاه یزد خواهد بود.
با نگاهی به برخی از دانشگاههای کشور و دنیا مشخص میشود که مشکل کیفیت این مراکز جمعیت نیست بلکه شاخص های کیفی چیزی غیر از جمعیت است و گاه جمعیت میتواند راهی برای ارتقا تلقی شود.
برای مثال فقط یکی از دها کالج دانشگاه لندن حدود 19000 دانشجو در مقطع لیسانس و 19000 دانشجو در مقاطع فوق و دکتری دارد.
در شهر یزد نیز شاهد رقابت دانشگاه های آزاد غیر انتفاعی جواد و علم وفرهنگ و... برای افزایش دانشجو حتی در زمان مدیریت رییس فعلی دانشگاه یزد در دانشگاه امام جواد (ع) بوده ایم. مراکزی که برای اموزش دانشجویان خود از تعداد زیادی از اساتید دانشگاه یزد استفاده میکنند. کافی است سری به سایت های این دانشگاهها بزنید با این واقعیت آشنا خواهید شد.
و این در حالی است که ریاست برخی از مراکز عالی استان نیز از اساتید دانشگاه یزد تامین شده است.
در حالی که علیرغم تلاش خوب اساتید دانشگاه یزد در سالهای اخیر تعداد مقالات و کارهای پژوهشی افزایش داشته همزمان برخی از ظرفیت خالی کلاس ها، آزمایشگاه ها و کارگاه ها در اختیار مراکز دیگر آموزش عالی استان قرار گرفته است. استفاده دانشگاه فرهنگیان از آزمایشگاه شیمی ، استفاده جهاد دانشگاهی از کارگاه تراشکاری و .... نمونه های این تعامل دو طرفه است.
در صورت انجام درست مدیریت فضا و زمان، امکان افزایش ظرفیت با کیفیت خوب تا 25000 دانشجو میرود. اگر افرادی به این موضوع تشکیک دارند باید نیم نگاهی به درون مراکز آموزش عالی دیگر بیندازند.
برای مثال استادی راهنمایی تعداد زیادی پایان نامه را در پیام نور اردکان و اساتید دیگری پایان نامه های دوره های مختلف ارشد دانشگاه آزاد و ... را راهنمایی میکنند چگونه نمیتوانند به دانشجوی دانشگاه یزد کمک کنند؟
اکثر کلاس های دانشگاه عصر چهارشنبه و روز 5 شنبه خالی است. اساتید اکثراً یک روز خالی دارند و ....نگاهی به برنامه های نصب شده پشت در کلاسها این واقعیت را مشخص میکند.
امروز بسیاری از پشت کنکوری ها عاشق قبولی در دانشگاه های دولتی هستند. نباید این ظرفیت را به بهانه های مختلف از همشهریان سلب کرد . شاخص های کیفی یک دانشگاه در موارد زیر است:
افزایش دسترسی به آموزش عالی و حرکت به سوی همگانی کردن آن از پیش شرطهای اساسی برنامه اولویتهای ملی توسعه علوم و فناوری است. دورهای که آموزش عالی، عمدتا نخبه گرا بود و به طبقات متوسط و حداکثر برخی لایه های مجاور و پیرامونی آن اختصاص داشت، سپری شده است. آموزش عالی در جهان امروز، از دهههای پایانی قرن بیستم رو به همگانی شدن گذاشته و به صورت تقاضای اجتماعی در آمده است. به ویژه که با ظهور عصر اطلاعات نیاز به دانستن بیش از هر وقت دیگر جنبه حیاتی به خود گرفته است(مهرمحمدی و همکاران، 1381).امروزه آموزش عالی نخبه گرا به آموزش عالی فراگیر تحول یافته است و توسعه«جامعه یادگیرنده» به گسترش کمی و ارتقای کیفی توأمان «دسترسی به یادگیری در سطح عالی» موکول شده است (فراستخواه، 1387).
مجددا یاداوری میشود در حالی که مراکز غیرانتفاعی و آزاد به دنبال افزایش ظرفیت هستند کاهش ظرفیت دانشگاه دولتی در هرشکل و به هر بهانه ای جفا در حق مردم است. براستی چرا رئیس محترم دانشگاه که شعار ارتقا کیفی دانشگاه از طریق حذف دانشجوی شبانه را می دهد در سال های مدیریت خود بر امام جواد این گونه فکر نمی کرد؟ چطور با هزینه کرد چندصدملیون تومان برای تغییر دکوراسیون ساختمان خوابگاهی سابق برای تبدیل به پردیس دانشگاه کیفیت دانشگاه پایین نمی آید اما حضور دانشجویان شبانه موجب کاهش کیفیت می شود؟
به جد استاندار و مقامات استان بالاخص مسئولین آموزش و پرورش را در ممانعت به اجرای تصمیم سلیقهای و غیرکارشناسی مسئولین دانشگاه یزد توصیه میکنیم.