ID : 17745396
در حاشیه شهادت شیخ‌ نمر مطرح می‌شود

خون «شیخ شهید» بر چهره «حاکمان گردن‌فراز»


از جمله دلایل اساسی برخوردهای ناجوانمردانه دولت‌های جائر در عربستان، بحرین، نیجریه و ... با نهضت‌های مردمی به پرچمداری روحانیان شیعی، واهمه آنان از ظهور و قدرت‌‌گیری شخصیت‌ها و گروه‌های جهادی دیگری از جنس «سید حسن نصرالله» و «حزب‌الله لبنان» است

خبر اعدام مظلومانه «شیخ باقرالنمر» رهبر شیعیان عربستان که به گونه‌ای فجیع و با روش گردن‌زدن انجام شده، فرهیختگان جهان اسلام را در بهتی عمیق فرو برده و برگ ننگین دیگری بر پرونده آل‌سعود افزوده است؛ پرونده‌ای  که از یکسو مایه شرم ملت‌های مسلمان و از سوی دیگر اسباب دست‌افشانی بدخواهان امت اسلامی شده است. درباره اعدام شهید شیخ باقر‌النمر، گفتنی‌ها فراوان است؛ از جمله:

1 . شیخ نمر، عالم مجاهدی بود که آموخته‌های دینی خود در حوزه‌های علمیه را در عرصه عمل به کار بست و هیچ‌گاه در وادی محافظهکاری و عافیتطلبی فرونیفتاد. وی به خوبی از فرجام راهی که برگزیده بود، آگاهی داشت و نیک می‌دانست که سینه سپر کردن در برابر حکومت دیکتاتور سعودی که به سیاست «مشت آهنین» در برخورد با اعتراض‌های داخلی شهره است، هزینه‌های سنگینی را بر او تحمیل خواهد کرد که زندان و شکنجه و نیز شهادت مظلومانه، از جمله آن هزینه‌هاست. با این همه این روحانی متعهد، هیچ‌گاه در مسیر دفاع از حقوق شیعیان ستمدیده عربستان و ایستادگی در برابر حکومت مستبد سعودی، دچار انفعال و تزلزل نشد و تا آخرین لحظه با صلابت در برابر ستمگران ایستاد و ذره‌ای عقب ننشست.    

نامه‌ شیخ شهید به مادرش پس از شنیدن حکم اعدام خود، گواهی روشن بر ایمان قوی و اراده خلل‌ناپذیر وی در استمرار مسیر جهادی خویش است. شیخ نمر در این نامه به‌یاد‌ماندنی می‌نویسد:  

«ام جعفر! مادرِ صبورم! خدا را در همه حال سپاس می‌گویم. خدا را به خاطر هر آن‌چه برایمان نوشته است، شکر کن. آن‌چه خدا برای ما مقدر می‌دارد، از آن‌چه ما برای خود می‌خواهیم بهتر است؛ و آن‌چه او برای ما برمی‌گزیند، از آن‌چه ما برای خود اختیار می‌کنیم بهتر است. ما چیزی برای خودمان می‌خواهیم و خدا چیزی دیگر برای ما می‌خواهد، اما انتخابی که خداوند برای ما می‌کند، پسندیده‌تر است. ما وقتی چیزی را می‌خواهیم، می‌گوییم خدایا، آن‌چه نزد تو بهتر است را برایمان مقدر کن.

همه امور و خلایق، در قبضۀ خدای تبارک و تعالی هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند بدون خواست خدا، قدم از قدم بردارد، هیچ چیزی از چشم خدا پنهان نمی‌ماند و هیچ کاری از حیطه ارادۀ خدا خارج نیست، بنابراین مادر! همین کفایت می‌کند. تا وقتی که همه امور، از چشم خدا پنهان نمی‌ماند و هیچ کاری از حیطه ارادۀ او خارج نیست، همین مساله، ما را بس است. تو را به خدا می‌سپارم و از او می‌خواهم تو را نگه دارد. خداحافظِ تو و همه.»

2 . تنها ابزار شیخ نمر برای پیشبرد حرکت جهادی خود، استفاده از ابزار بیان و خطابه بوده است. وی هیچ‌گاه به اقدامات خشن در برابر حکومت سعوی دست نزد و کسی را به قیام مسلحانه فرانخواند؛ بلکه تنها با «بیانی مستند و منطقی محکم»، سردمداران سعودی را به چالش می‌کشید و از حقوق ستمدیدگان عربستان و در راس آن‌ها شیعیان دفاع می‌کرد. با این همه حکومت سعودی این کم‌ترین حد اعتراض را هم برنتابید و پس از دستگیری ایشان، این روحانی مجاهد را به صورت ناگهانی  و با شیوه‌ای هولناک به شهادت رساند. این جنایت علیرغم برخی نامه‌نگاری‌های به ظاهر موثر و وساطت‌ها انجام شد و نشان داد که زمامداران عربستان به شدت از گسترش نهضت حق‌طلبانه در داخل کشورشان به هراس افتاده‌اند.

3 . شهادت رهبر شیعیان عربستان، حمله ناجوانمردانه به رهبر شیعیان نیجریه و به شهادت رساندن شش پسر وی، به زندان انداختن روحانیان مجاهد بحرینی، و ... اگرچه در مرزهای جغرافیایی متعددی رخ داده، اما با اهدافی مشابه و ایدئولوژی یکسان انجام شده است. حاکمان نالایق به خوبی می‌دانند که حرکت‌های حق‌طلبانه و جنبش‌های آزادیخواهانه چنان‌چه با محوریت دانش‌آموختگان مجاهد مکتب «اسلام ناب» به پیش رود، دیر یا زود خار چشم ستمگران خواهد شد و ستم‌پیشگان در حق امت اسلام را به ورطه نابودی سوق می‌دهد. توفیقات روزافزون گروه جهادی حزب‌الله لبنان با پرچمداری «سیدحسن نصرالله» به عنوان روحانی مجاهد پرورش‌یافته در مکتب عاشورا، مصداقی روشن بر این ادعاست. بی‌گمان از جمله دلایل اساسی برخوردهای ناجوانمردانه دولت‌های جائر در عربستان، بحرین، نیجریه و ... با نهضت‌های مردمی به پرچمداری عالمان شیعی، واهمه آنان از ظهور و قدرت‌‌گیری شخصیت‌ها و گروه‌های جهادی دیگری از جنس «سید حسن نصرالله» و «حزب‌الله لبنان» است. اعدام شیخ شهید در عربستان با ابزار رعب‌افکنی گامی برای تحقق این هدف بوده است.

4 .  تامل در نوع واکنش برخی نهادهای پرطمطراق بین‌المللی و مسئولان غربی به اعدام شیخ شهید در عربستان، و مقایسه آن با شانتاژهایشان در قبال قاطعیت ایران در اجرای احکام شرعی و قانونی نسبت به جنایتکاران مسلح، متجاوزان به نوامیس، و ... به خوبی پرده از «استانداردهای دوگانه» و اغراض غیرانسانی آنان برمی‌دارد. علیرغم مقاومت «مسالمت‌آمیز» و بدون خشونت شیخ نمر، وی به اعدام محکوم می‌گردد و نهادها و مسئولان بین‌المللی یا سکوت پیشه می‌کنند و یا برای خالی‌نبودن عریضه به اظهار تاسفی بی فایده تظاهر می‌کنند و هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از اعدام یک شهروند آزادی‌خواه که تنها سلاح او قدرت «منطق و استدلال» بوده است، انجام نمی‌دهند.

5 . زمامداران سعودی و جوانان بی‌تجربه‌ای که امور این کشور را در دست گرفته‌اند، اظهار نمی‌کنند اما نیک می‌دانند که بیداری، سرکوب‌شدنی نیست. آن‌ها شاید بتوانند با وحشت‌آفرینی و سیاست مشت آهنین فریادهای اعتراضی را در مقطعی کنترل کنند، اما نمی توانند قدرت استدلال و سنجش مردمان مظلوم را نابود سازند و دیر یا زود، رودهای به هم پیوسته از بیداری ستمدیدگان در این کشور، به سیلی خروشان تبدیل می شود و دودمان ستم را بر باد خواهد داد. و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون.

نویسنده : مرتضی میبدی

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.