دستورالعمل جدید اتاق فکر رسانههای زنجیرهای/ علیه اقتصاد مقاومتی بنویسید
به گزارش یزدرسا , «اقتصاد مقاومتی» اصطلاحی است که این روزها نقل محافل خبری و اقتصادی کشور شده و اولین بار توسط مقام معظم رهبری در 16 شهریور سال 1389 در ديداربا جمعی از كارآفرينان سراسر كشور وارد ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور نمود.
بسیاری آن را راهکار مناسبی برای این روزهای اقتصاد کشور و شرایط تحریم های بی سابقه ای که به کشورمان تحمیل شده می دانند.
در واقع اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و در شرايط آرماني تبديل چنين فشارهايي به فرصت، که قطعا باور و مشارکت همگاني و اعمال مديريت هاي عقلايي و مدبرانه پيش شرط و الزام چنين موضوعي است. اقتصاد مقاومتي کاهش وابستگي ها و تاکيد روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است.
«ریاضت اقتصادی» به طرحی گفته میشود که دولت ها برای کاهش و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی، صرفه جویی در مخارج جاری کشور، کاهش هزینه های رفاهی و تعدیل کارمندها در بخش دولتی دست میزنند که یونان و ایتالیا به بخصوص یونان در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم میکند.
این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولتها انجام میشود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وامها و کمکهای مالی خارجی میانجامد.
با توجه به توضیحات بالا می توان دریافت که اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی بوده و در گام های نهایی که دیگر راههای اقتصاد مقاومتی در جامعه نتیجه بخش نبوده، برخی دولت ها به سراغ اقتصاد ریاضتی یا همان ریاضت اقتصادی می روند.
شنیده ها حاکی از آن است یکی از تئورسین ها در اتاق فکر رسانههای زنجیرهای در جمع صاحبان رسانه های زنجیره ای گفته است: باید مطالب را جوری بیان کنید که گویا اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد ریاضتی است.
وی همچنین از این رسانههای زنجیرهای خواسته است طرح هدفمندی یارانهها را در پی رویکرد اقتصاد مقاومتی معرفی کنند تا ایراداتی که در طول اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به وجود میآید، به پای اقتصاد مقاومتی نوشته شود.
این اتفاقات در حالی افتاده است که پیش از این رسانه های زنجیره ای در اقداماتی هماهنگ حتی تیتر ها و عکس های خود را نیز یکسان منتشر می کنند.
خبر روز