ID : 21513303
بررسی قرآنی راهپیمایی روز قدس؛

راهپیمایی روز قدس؛ مصداق استقامت در دین


با مطالعه آیات قرآن کریم، صریحا می توان نتیجه گرفت که نه‌ تنها مقاومت مردم فلسطین، که مورد تجاوز قرار گرفته اند در راستای اطاعت از فرامین الهی است بلکه حضور در راهپیمایی روز قدس که مصداق دفاع از مظلوم است، یک عمل صالح محسوب می‌شود.

یزدرسا؛ به گمان برخی افراد، مساله راهپیمایی به ویژه در روز قدس یک مساله صرفاً سیاسی جدید است و هیچ ربطی به دین و دینداری انسان ها ندارد؛ در حالی که با مطالعه و تفسیر برخی آیات قرآن کریم، صریحا می توان به این نتیجه رسید که نه‌ تنها مقاومت مردم فلسطین، بحرین و دیگر کشورهای مسلمان در برابر متجاوزان؛ در راستای اطاعت از فرامین الهی است بلکه حضور در این راهپیمایی که نوعی حمایت از این مسلمانان است و برداشتن هر قدم در این مراسم باشکوه، یک عمل صالح محسوب می‌شود.

خداوند در سوره آل عمران در آیه 144 به صراحت استقامت در دین و رویگردانی از ارتداد را نوعی شکر به درگاهش می داند و می فرماید: وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلي‏ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلي‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاکِرينَ؛ محمد(ص) فقط فرستاده خداست و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمی گردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضرری نمی زند و خداوند بزودی شاکران (و استقامت کنندگان) را پاداش خواهد داد.

در این آیه خداوند به صراحت «استقامت کنندگان در دین» را با وجود نبود وجود مقدس پیامبر(ص)، شکر کنندگان معرفی می کند ودر آیه 172 سوره مبارکه بقره شکر گزاری را از مصادیق عبادت خداوند مطرح کرده و می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ وَ «اشْکُرُوا لِلَّهِ» إِنْ کُنْتُمْ إِيَّاهُ «تَعْبُدُونَ»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! از نعمت های پاکیزه ای که به شما روزی داده ایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید اگر او را پرستش می کنید!

از طرف دیگر مردم مظلوم فلسطین با توجه به مطالعات تاریخی مصداق مظلومانی هستند که به زور و ظلم مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته و از خانه های خود بیرون رانده شده اند؛ در سوره مبارکه حج آیه 40 خداوند به صراحتا آنان را دعوت به دفاع می کند و می فرماید: الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ؛ همان ها كه به ناحق از خانه خود بدون هيچ دليلي اخراج شدند جز اينكه مي‏گفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند بعضي از آنها را بوسيله بعضي ديگر دفع نكند ديرها و صومعه‏ ها و معابد يهود و نصارا و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده مي‏شود ويران مي‏گردد و خداوند كساني را كه او را ياري كنند (و از آئينش دفاع نمايند) ياري مي‏كند، خداوند قوي و شكست ناپذير است.

پس با توجه به این آیات، دفاع قاطعانه فلسطینیان از آیین (اسلام) و سرزمین خود نوعی شکر گزاری محسوب می شود که خداوند مردم را به آن فرمان می دهد ضمن اینکه حضور و حمایت مردم سایر کشورها از این امت مظلوم و مسلمان مصداق استقامت کنندگان در دین و شاکران درگاه احدیت است.
تردیدی نیست که حضور در این راهپیمایی، دشمنان اسلام را خشمگین می‌کند؛ در آیه 120 سوره توبه می‌فرماید: ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ لاَ یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ؛ هیچ تشنگى و رنج و گرسنگیى در راه خدا به آنان نمى‏رسد و هیچ قدمی که کافران را به خشم مى‏آورد برنمى ‏دارند و در مقابل دشمنى به پیروزی‌ای دست نمى‏ یابند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در کارنامه‏شان] نوشته مى‏ شود؛ که قطعا خدا پاداش نیکوکاران را ضایع نمى‏ کند.

بنابراین قدم برداشتن راهپیمایان در راهپیمایی روز قدس مصداق «برداشتن قدم‌هایی است که کافران را به خشم می‌آورد» و علاوه بر عبادت و شکرگزاری دراین مسیر، نوعی رویکرد مسئولانه به نعمات الهی می باشد.

شهربانو کارگر

 

سرو ابرکوه




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.