زنان با رژیم مصرف رسانهای آشنا شوند/ کاهش آسیب شبکههای اجتماعی؛ نیازمند سواد رسانهای
به گزارش یزد رسا، سیما راغبیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار یزدبانو در پاسخ به این سئوال که «چه موانعی فضای مجازی و کاربران فضای مجازی به ویژه بانوان را تهدید می کند» پاسخ داد : «سواد رسانه ای» اولین گزینه ای است که اگر کاربران فضای مجازی از آن غفلت کنند دچار خسران می شوند و این موضوع سواد رسانه ای نیازمند آموزش و مطالعه است یعنی کاربران فضای مجازی چه زن و چه مرد در سنین مختلف می بایست از سطح سواد رسانه ای برای استفاده از این فضا برخوردار شوند.
راغبیان از حوزه زنان به عنوان یکی از پرآسیب ترین حوزه های جامعه در فضای مجازی یاد کرد و افزود : بر اساس مشاهدات و آمارهای غیر رسمی و محتوای فضای مجازی به راحتی می توان حدس زد که بیشترین گروه هدف در فضای مجازی را زنان تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد : تبلیغ کالا، اسراف، چشم و همچشمی و تشویق بانوان به مدگرایی از اهم مواردی است که دامنگیر زنان در فضای مجازی می شود و به دنبال آن، اقتصاد خانواده دچار هرج و مرج و مصرف گرایی های غیر ضروری می شود.
*ضرورت آگاهی از رژیم مصرف رسانه ای
رییس جمعیت زنان فرهیخته استان یزد توصیه کرد : جامعه زنان یزدی می بایست با محتوای سواد رسانه ای از جمله آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه ای آشنا شوند و از نحوه مصرف غذای رسانه ای و تعیین میزان آن از منابع گوناگون که همان محتوای رسانه هاست؛ مطلع باشند.
راغبیان بیان کرد : انبوه پیام های گوناگون و حتی بدون منبع باعث شده که کاربران فضای مجازی به ویژه در شبکه های اجتماعی تلفن همراه دچار شبهه شوند و اغلب اعتقادات آنان مورد هجمه قرار گیرد.
وی تصریح کرد : کشورهای توسعه یافته از 70 سال پیش تا کنون حتی زمانی که هنوز شبکه های اجتماعی فضای مجازی شکل نگرفته بود به دنبال افزایش سواد رسانه ای خود بوده اند ولی کشورهای جهان سوم و کشورهای درحال توسعه و در کشور ما هنوز به تازگی این موضوع را مطرح کرده اند و ما نیازمند یک نهضت سواد رسانه ای هستیم.
راغبیان با ابراز تأسف از فرصت سوزی زنان از اقشار گوناگون شاغل گرفته تا زنان خانه دار و دختران جوان و نوجوان در فضای مجازی؛ گفت : چشم دوختن به دورهمی های شبکه های اجتماعی مجازی باعث جدایی عاطفی و حتی فیزیکی مادران از فرزندان و زنان از دیگر افراد خانواده شده است و مشاهده می کنیم که در روابط فردی افراد و حتی روابط عاطفی همسران نیز تأثیر منفی می گذارد.
وی افزود : با توجه به ضرورت گسترش شبکه های اجتماعی در قشر زنان، جمعیت زنان فرهیخته سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد ابتدا افزایش سواد رسانه ای اعضای خود را در اولویت برنامه های سال جاری قرار داده است و بزودی کارگاههای تخصصی توسعه سواد رسانه ای در اقشار زنان یزدی و خانواده های آنان در این جمعیت تشکیل می شود.
Related Assets:
- دانلود نرمافزار شبکه اجتماعی ایرانی "سلام "+ نماهایی از برنامه
- سواد رسانهای لازمه زندگی در دنیای مدرنیته است/ نهادهای علمی وفرهنگی دلسوزانه عمل کنند
- کمبود 200 فضای تفریحی ورزشی، خلا ملموس شهر یزد/زنان یزدی در فقر تفریحی ورزشی
- بانوان یزدی مردم را به خرید جنس ایرانی تشویق می کنند/ زندگی ساده عامل تحقق اقتصاد مقاومتی است
- ولنگاری از عرصه فرهنگ تا شبکههای اجتماعی
- شبکه های اجتماعی تهدیدی برای سلامت روح و روان خانواده هاست/ضرورت وضع قوانین محدودیت دسترسی به فضای مجازی در کشور