ID : 26040284
گزارشی از تنها آموزشگاه رانندگی شهرستان خاتم

سخت گیری های آموزشگاه ها هنرجویان را خسته می کند/ شهروندان عدم رضایت خود از کارکنان آموزشگاه ها را اطلاع دهند


امروزه آنچه در کشورها به عنوان نماد فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد ، عملکرد درست و صحیح رانندگان وسائل نقلیه در تردد در شهرها و کلان شهرها است به همین دلیل در بسیاری از کشورها ، آموزش کاربران ترافیک اهمیت به سزایی دارد تا با ورود این افراد به چرخه حمل و نقل ، ضمن رعایت فرهنگ ترافیک، میزان تصادفات و حوادث ناشی از رانندگی تا میزان قابل توجهی کاهش یابد.

به گزارش یزد رسا به نقل از  طنین خاتم ؛ امروزه آنچه در کشورها به عنوان نماد فرهنگی مورد توجه قرار می گیرد ، عملکرد درست و صحیح رانندگان وسائل نقلیه در تردد در شهرها و کلان شهرها است به همین دلیل در بسیاری از کشورها ، آموزش کاربران ترافیک اهمیت بسزایی دارد تا با ورود این افراد به چرخهه حمل و نقل ، ضمن رعایت فرهنگ ترافیک، میزان تصادفات و حوادث ناشی از رانندگی تا میزان قابل توجهی کاهش یابد.

با توجه به هزینه های سنگین تصادفات ترافیکی و اختصاص بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی کشور به این امر، لازم است تا تخلفات ترافیکی و در نتیجه تعداد تصادفات در کشور کاهش یابد.

براین اساس آموزشگاه های راهنمایی و رانندگی از مراکز معتبر و قابل وثوق پلیس برای ارایه آموزش های مرتبط با رانندگی و همچنین نهادینه کردن فرهنگ ترافیک به شمار می آید که در سال های اخیر این آموزشگاه ها جدیدترین موارد قانونی و آیین نامه ای را به هنرجویان آموزش داده و به گفته بسیاری از هنرجویان این مراکز ارایه آموزش ها را بسیار سختگیرانه در پیش گرفته است.

شاید یکی از دلایل این سخت گیری ها، فرهنگ سازی ترافیک به کاربران به عنوان مهم ترین و اصلی ترین عامل تصادف ها است تا از این طریق به نوعی آمار تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد.

آموزشگاه های رانندگی در کنار تمام محاسنی که در بر دارند دارای معایب و مشکلاتی هستند. 

در ادامه برای اطلاع از کم و کیف آموزشگاه یاس، تنها آموزشگاه راننندگی شهرستان خاتم با چند نفر از همشهریان هراتی به گفتگو نشستیم.

سخت گیری های آموزشگاه هنرجویان را خسته می کند

محمد25 ساله شهروند هراتی است که در آموزشگاه یاس ثبت نام کرده است، در  گفتگو با خبرنگار طنین خاتم می گوید: سخت گیری های آموزشگاه هنرجویان را خسته می کند به گونه ای که دوست داریم تنها گواهی نامه را اخذ کنیم و هیچ علاقه ای برای دریافت مطالب کلاس نداریم.

وی ادامه می دهد: کلاس های تئوری آموزشگاه ها 10 جلسه، شهری12 جلسه و کلاس فنی دو جلسه و آیین نامه 6جلسه است در حالی که باید تعداد جلسات شهری را که در واقع کلاس عملی است افزایش دهند تا مطالب کتاب را در عمل ببینیم و تجربه کنیم. از سوی دیگر کلاس های فنی برای هنرجویان چندان کاربردی ندارد چون فهم آن برای ما یک مقدار مشکل است چون با قطعات خودرو آشنا نیستیم و با سه جلسه هم آشنا نخواهیم شد.

محمد می گوید: از طرف دیگر امتحان کلاس های تئوری در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می شود که به نظر برگزاری دو امتحان در این زمینه بی مورد است و وقت هنرجویان گرفته می شود.

مهدی 21 ساله می گوید: به نظر می رسد برخی از سرهنگ هایی که برای آزمون شهری به محل آزمون می آیند، بی مورد هنرجویان را مردود می کنند تا بابت هر مردودی مقداری پول از هنرجویان اخذ کنند، از بین 40 نفری که در صف آزمون هستند شاید تنها 10 نفر قبول شوند، حق هیچ گونه اعتراضی هم نداریم.

در این راستا گفتگویی داشتیم با رییس آموزشگاه ياس هرات که سخت گیری ها را لازمه پیشرفت هر هنر آموز دانستند و در مورد مردودی بی مورد اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد و اگر مردودی بدون دلیل و ارزیابی باشد نمره ارزشیابی آموزشگاه پایین می آید.

 

عدم حمايت مسئولين از اشتغالزايي 40 نفري آموزشگاه

ابوالفضل فلاحتي عدم حمايت مسئولين را از اين آموزشگاه مطرح کرد و افزود: با وجود اشتغالزايي 40 نفر در مجموعه آموزشگاه رانندگی، موتورسيکلت و پايه سوم تا کنون هيچگونه تسهيلاتي را از مسئولين دريافت نکردم.

وي گفت: با وجود مشکلات در محل آموزشگاه هاي سابق  و همچنين استيجاري بودن مکان، نتوانستیم خدمات رساني مطلوبی برای همشهریان عرضه کنیم، البته امیدواریم با احداث مکان جدید خدمات رسانی بهتر شود و رضایت همشهریان فراهم شود.

تغییر در نرخ شهریه آموزشگاه رانندگی هنوز مشخص نيست

فلاحتي رئیس آموزشگاه در مورد مبالغ مصوب گفت: مبالغ مصوب براساس نرخ تورم به صورت سالانه توسط کمیسیون های نظارت استانی سازمان صنعت، معدن و تجارت مشخص می شود که البته این نرخ در هر استان و شهرستان با توجه به نرخ تورم متفاوت است و نرخ ثابتی ندارد، براساس ماده 18 آیین نامه اجرایی آموزشگاه ها مصوبه سال 83، نرخ ها را کمیسیون های استانی سازمان صنعت، معدن و تجارت مصوب می کنند.

 

در ادامه با سرگرد محمدي رييس راهنمايي و رانندگي شهرستان خاتم به گفتگو نشستیم.

سرگرد محمدی  با بيان اينکه شرایط اخذ مجوز راه اندازی مراکز آموزش راهنمایی و رانندگی در آیین نامه اجرایی آموزشگاه ها مصوب به صراحت آمده است که بسته به نوع آموزشگاه ها، شرایط از نظر مکانی متفاوت است براین اساس آموزشگاه های پایه سوم در  شهرها باید 130 متر فضای اداری و 300 متر پارکنیگ داشته باشند.

وی تصریح کرد: اما متقاضیان راه اندازی آموزشگاه  پایه دوم  می توانند ، درخواست خود را به پلیس راهور استان ها ارایه دهند تا درخواست آن ها بررسی و براساس جدول امتیازات و میزان امتیازی که کسب می کنند با رعایت نوبت و حدنصاب تعداد آموزشگاه ها، مجوز را دریافت می کنند.

سرهنگ محمدی  گفت: آموزشگاه موتورسیکلت در بسیاری از نقاط استان  راه اندازی شده و ادامه دارد و در خاتم نیز این آموزشگاه در حال شروع فعاليت می باشد.

شهروندان عدم رضایت خود از کارکنان آموزشگاه را اطلاع دهند

سرگرد محمدی در مورد بداخلاقی برخی از مربیان تئوری، عملی و شهری آموزشگاه ها ، از شهروندان خواست تا عدم رضایت خود را از کارکنان آموزشگاه را از طریق سامانه 197 اطلاع رسانی کرده چرا که تمام پیام ها بررسی و در صورت قصور از سوی آموزشگاه ها، برابر مقررات با آن ها برخورد می شود.

وی افزود: آموزشگاه هایی که مرتکب تخلف و نقض مفاد آیین نامه هیات دولت شده اند، پلمپ شده و به صورت موقت دسترسی های ورود به سامانه صدور گواهی نامه آن ها بسته و مجوز ثبت نام از آن ها گرفته می شود، وقتی که دسترسی مدیر بسته شود به هیچ عنوان نمی تواند از متقاضیان ثبت نام کند.

سرهنگ محمدي در مورد تغییر نرخ آموزش راهنمایی و رانندگی در سال 95، گفت: هر گونه تغییری براساس پیشنهاد راهنمایی و رانندگی و کانون آموزشگاه ها انجام می شود و پیشنهادات در سازمان صنعت، معدن و تجارت بررسی و آنالیز می شود و چنانچه تصویب شود، ابلاغ می شود.

 

انتهای پیام/ک

 



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.