سرخوردگی ناشی از نادیده انگاشته شدن، مهمترین عامل بیتفاوتی اجتماعی
به گزارش یزدرسا، در ابتدای این نشست دکتر سید رضا جوادیان دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد تقویت رفتارهای مثبت متقابل با بیتفاوتی اجتماعی را اقدامی مؤثر در کاهش این پدیده اجتماعی عنوان کرد که میتوان با شاخص سازی علمی به جایگزینی این رفتارها به جای بیتفاوتی در جامعه به تقویت مسئولیتپذیری در افراد امیدوار بود.
دکتر سعید عطار رییس دبیرخانه کانونهای تفکر دانشگاه یزد ترکیب 5 بخش اصلی بیانیه کانون در حوزه بیتفاوتی اجتماعی را پیشنهاد کرد که شامل: مقدمه و ضرورت بحث، چیستی و شواهد بیتفاوتی اجتماعی، زمینههای بیتفاوتی، پیامدها و ارائه راهکار است.
وی ضمن بیان عدم استفاده از ظرفیت نیروی اجتماعی در کشور به مفهوم رفتارهای کارشکنانه در کتاب "کینتوزی" اثر ماکس شلر اشاره کرد که در آن افراد یک جامعه ضمن نادیده انگاشته شدن و گسترش رفتارهای بدخواهانه، انتقامجویی و حسادت، به عناصری تخریبگر تبدیل میشوند.
دکتر محمد ترکاشوند عضو هیأت علمی بخش مردمشناسی دانشگاه یزد به احساس سرخوردگی ناشی از عدم اثرگذاری نخبگان در تصمیمسازیها و سطوح مختلف جامعه به عنوان عاملی مهم در بروز بیتفاوتی اجتماعی جامعه نخبگان اشاره کرد که میتواند در مراتب بالاتر به عموم مردم نیز تعمیم یابد.
شکوه نیک نظر مدیر موسسه افق روشن فردا، تمرکز بر مهارت گفتگو و لهجه را از جمله راهکارهای برون رفت از بحران عدم تعامل و در نتیجه بیتفاوتی اجتماعی دانست که میتواند با نقش آفرینی فعالانه نخبگان حوزه علوم اجتماعی مرتفع گردد.
مهدی حجازی رییس گروه آمایش سرزمین سازمان مدیریت و برنامهریزی یزد یکی از دلایل بیتفاوتی اجتماعی در یزد را ناشی از گمگشتگی هویتی دانست که با توجه به عدم تعلق خاطر به شهر و نگاه به موقتی بودن حضور، این تفکر در میان مردم استان نهادینه شده است.
به گفته حجازی، تصمیمگیریهای عجولانه و مبتنی بر تفکرات پوپولیستی نیز مزید بر عوامل دیگر، باعث سرخوردگی ذینفعان و ذینفوذان جامعه و کاهش اعتماد و افزایش بیتفاوتی شده است.
دکتر سمانه اسعدی عضو هیأت علمی بخش روانشناسی و مشاوره دانشگاه یزد با اشاره به نگاه ریشهیابی روانشناسانه در حوزه بیتفاوتی اجتماعی، گفت: یکی از مهمترین مسائل در ماجرای تربیت نسلی و افراد جامعه اهمیت دارد این است که والدین از ابتدا چه برداشتی از میزان تأثیرگذاری آنها بر محیط پیرامون خود را در آنها ایجاد کردهاند.
به گفته دکتر اسعدی، راهکار اولیه مقابله با بیتفاوتی اجتماعی، تربیت فرزند و توجه به اصولی است که در ساختار تعاملی والدین درست به کار گرفته میشود، سپس همدلی، بافت ارتباطی به اعضا خانواده و همسالان مورد اهمیت است.
در تلاقی علوم روانشناسی و جامعهشناسی دکتر اسعدی خاطر نشان کرد که اگر پرورش اولیه فرد متعارض با سیستمهای اجتماعی باشد که فرد با آن مواجه است، احساس سرخوردگی و عدم همخوانی باورها به وجود آمده و هنجار ناهماهنگی برای بافت اجتماعی ایجاد شده که احساس ناامیدی و تعارضات مضاعفی را برای فرد به همراه دارد.
دکتر مجتبی ملک افضلی استادیار بخش حقوق دانشگاه یزد، به عنوان راهکار خروج از بیتفاوتی اجتماعی نخبگان، نوعی مهندسی معکوس را پیشنهاد کرد که با تشخیص منشأ بیتفاوتی میتوان به علتالعلل رسید و برای رفع آن تلاش کرد. وی با دستهبندی نخبگان به دو دسته نخبگان مسئولیتپذیر و بیتفاوت افزود: این دوگانگی ناشی از نظام اولویتهای زندگی بوده که خود محصول "معنای زندگی" در نظر نخبگان است.
دکتر ملک افضلی علتالعلل رفتارهای انسانی و از جمله بیتفاوتی اجتماعی را مفهوم معنای زندگی دانست و افزود: زمانی که معنای زندگی، بهرهمندی حداکثری از مواهب موجود با تحمل کمترین ریسک تعریف میشود، ایجاد بیتفاوتی اجتماعی محتمل بوده و هر زمان که معنای زندگی به سمت خدمترسانی حداکثری به سایر انسانها تغییر یابد، حس مسئولیت اجتماعی و دوری از بیتفاوتی نیز به طور طبیعی پدیدار میشود.
وی معنای زندگی را ماحصل نوع شناخت انسان و جهان معرفی کرد که شناخت هرکس نسبت به انسان و جهان منشأ همه رفتارهای او تلقی شده و برای خروج پایدار نخبگان از بیتفاوتی اجتماعی هیچ راهی جز آگاهیبخشی به ایشان وجود ندارد.
انتهای پیام/
Related Assets:
- دانشگاه یزد در ردیف ۸ دانشگاه جامع برتر کشور
- تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه یزد و دانشگاه علوم پزشکی منعقد شد
- رتبه برتر استان یزد در امنیت سرمایه گذاری
- هدف کانونهای تفکر برقراری ارتباط بین جامعه و دانشگاه است
- سیر تا پیاز امکانات رفاهی دانشجویان در دانشگاه یزد
- ساخت فیلتر جذب مواد روغنی و لکه های نفتی در یزد
- ارتباط با دانشگاهها باعث ارتقا و رشد صنعت دفاعی کشور شده است