سرگردانی مسافران در فرودگاه یزد و عدم پاسخگویی ایرلاین ها به مردم
به گزارش یزد رسا، حدود یکماهی است که با چراغ سبز وزیر راه و شهرسازی، نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی آزاد شده است. در این مدت نرخ بلیت نوسانات عجیب و غریبی را پشت سر گذاشته است؛ افزایش قیمت بلیت تهران-مشهد-تهران به یک میلیون تومان یا ثبت رکورد 700 هزار تومانی برای بلیت کیش-تهران تنها نمونههایی از وضع بازار لجامگسیخته حملونقل هوایی مسافری کشور در بازه زمانی 9 آذرماه تا 6 دیماه (امروز) است.
در این آشفتهبازار موضعگیری دستاندرکاران و متولیان حملونقل هوایی هم تاملبرانگیز است؛ سازمان هواپیمایی کشوری از یک سو همچنان بر ثابت ماندن قیمت بلیت پس از آزادسازی نرخها اصرار و از سوی دیگر شرکتهای چارترکننده و آژانسها را مقصر گرانی بلیت معرفی میکند.
*حملونقل هوایی؛ هر روز بدتر از دیروز
عدم پاسخگو بودن ایرلاینها شرایط ناگواری را برای مردم به وجود آورده است که سرگردانی شماری از مسافران پرواز شماره 2609 یزد-تهران هواپیمایی نفت در فرودگاه یزد تنها نمونهای از خروار است.
یکی از مسافران پرواز شماره 2609 نفت، اظهار کرد: ساعت پرواز ما از یزد به تهران 19 و 10 دقیقه (شنبه شب) بود اما تا ساعت 20 هیچ خبری از اعلام دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما نشد.
وی ادامه داد: تا اینکه حدود ساعت 8 شب به مسافران اعلام شد برای دریافت کارت پرواز اقدام کنند. همان زمان اعلام کردند که هواپیما پرواز شماره 2609 در حال تیکآف از فرودگاه مهرآباد است و تا یک ساعت دیگر یعنی ساعت 9 شب در فرودگاه یزد فرود میآید.
وی با بیان اینکه این درحالی بود که پرواز سایر خطوط هوایی در همان زمان در حال انجام بود و هیچ مشکلی نداشتند، تصریخ کرد: ساعت 8 و 20 دقیقه شب مجددا به مسافران اعلام شد پروازی که قرار بود از تهران به یزد آمده و مسافران را به تهران منتقل کند به دلیل افق دید کم در فرودگاه یزد به سمت مهرآباد برگشته است.
وی با بیان اینکه پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، ایرلاینها هر کاری که دلشان میخواهد انجام میدهند، گفت: پس از حدود سه ساعت تاخیر در انجام پرواز، پرواز کنسل شد. موضوع جالب اینکه نماینده هواپیمایی نفت در فرودگاه یزد در پاسخ به اعتراض مسافران با صراحت اعلام کرد که هواپیمایی نفت هیچ مسئولیتی در قبال مسافران ندارد.
وی بیان کرد: وضع حمل ونقل هوایی کشور هر روز بدتر از دیروز میشود و در این بین مشخص نیست چرا سازمان هواپیمایی این بخش را به حال خود رها کرده است. شاید با آزادسازی نرخها سازمان هواپیمایی که متولی بخش حمل و نقل هوایی است کلا بیخیال این بخش شده است.
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در یکی از معدود اظهارنظرها در رابطه با نرخ بلیت هواپیما گفته است؛
اگر ایرلاینها نتوانند چارترکنندگان خود را کنترل کنند قطعا از پروازهای چارتری جلوگیری میشود. با آزادسازی، فقط فروش بلیت شرکتهای هواپیمایی به صورت آزاد است و اگر شرکتی از طرف آژانسهای هواپیمایی نسبت به فروش بلیت خود اقدام میکند باید قیمت بلیت توسط شرکت هواپیمایی تعیین و به آژانس مربوطه اعلام شود.
وی با بیان اینکه آژانسهای هواپیمایی و سایر نهادها و افراد حق فروش بلیت هواپیما بر اساس مصوبه آزادسازی را ندارند چون این مصوبه مشمول آژانسهای هواپیمایی نیست و فقط برای شرکتهای هواپیمایی صادر شده است، افزود: با توجه به اینکه شرکتهای هواپیمایی اغلب قراردادهای یکساله و بلندمدت با چارترکنندگان دارند بنابراین بلیتهای چارتری که در اختیار آژانسها هستند برای پیش از اجرای آزادسازی است.
اما آیا سازمان هواپیمایی کشوری میتواند از پروازهای چارتری جلوگیری کند؟ با توجه به اتفاقات پیش و پس از آزادسازی نرخها چنین انتظاری قطعا شبیه یک رویایی دست نیافتنی است. 9 آذرماه سال جاری بلافاصله پس از اعلام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر داخلی، سیر صعودی قیمتها آغاز شد.
با روندی که همچنان ادامه دارد و با توجه به تعطیلات پیشرو (میلاد حضرت محمد (ص)) شرکتهای هواپیمایی نهایت استفاده را از نبود نظارت بر بخش حملونقل هوایی کشور میبرند. بهطور قطع نرخهای یک میلیون تومانی بلیت پروازهایی مانند تهران-مشهد-تهران بار دیگر تکرار میشود.
در دوره قبل رکورد بلیت پرواز داخلی با قیمت 700 هزار تومان برای مسیر کیش-تهران شکسته شد، احتمالا در دوره جدید این رکورد با تهدید مواجه خواهد شد. این وسط کلاه بزرگی بر سر مصرفکنندگان حملونقل هوایی گذاشته میشود که به نام آنها آزادسازی نرخها اجرایی شد اما همه چیز به کام ایرلاینها تمام میشود.