سهولت در دریافت وام خودروی بی کیفیت؛ مشکلات متعدد در وام خرید کالای ایرانی!
به گزارش یزد رسا، بیش از یکسال از عمر بسته قبلی دولت که برای خروج از رکود تدوین شد، گذشته است و دولت بدون ارائه هیچ گزارش عملکرد و ارزیابی از آن بسته اقدام به ارائه بسته جدید دیگری کرده است.
بعد از رو نمایی دولت از بسته خروج از رکود ، به اعتقاد کارشناسان این بسته نمی تواند کشور را از رکود خارج کند، مخصوصا وام 25 میلیونی خودرو از جمله مواردی بود که مورد انتقاد قرار گرفت.
خالیکردن انبار محصولات بیکیفیت خودروسازان، بی توجهی به صنایع متوسط و کوچک، نبود نگاه جامع در تدوین بسته خروج از رکود و هشدار درباره فرو رفتن در چاه عمیق رکود از مهمترین محورهای اظهارات اقتصاددانان، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی درباره این بسته است.
با همه نقدهایی که به این بسته انجام شد وام 25میلیونی خودرو که به اعتقاد کارشناسان تنها برای حمایت از خودروسازان بود با فاصله بسیار کمی از زمان اعلام ان پرداخت شد و خریداران در مدت زمان کوتاهی برای خرید خودرو با وام 25میلیوین صف کشیده تا جایی که خود خودروسازان هم انتظار آن را نداشتند و زودتر از موعد خودروها فروش رفت و این طرح به پایان رسید.
اما کارت خرید اعتباری 10میلیونی کالای با دوام ایرانی که بیشتر از وام خودرو می توانست برای مردم مفید باشد به کندی و با فرازو نشیب های فراوان پیش می رفت فراز و نشیب هایی که تغییرات فراوانی در آن به همراه داشت طرح کارت اعتباری که دولت برای اولین بار در 25 مهرماه وعده آن را داده بود، از دیروز ثبت نام آن اغاز شده و از 6ماهی که برای طرح پیش بینی شده بود تنها سه ماه آن باقی مانده است.
بانک مرکزی که سرعت عمل خوبی در پرداخت وام25میلیونی خودرو داشت تغییرات زیادی در کارت اعتباری خرید کالا داد از جمله ، اضافه شدن کالاهای خارجی به طرح کارت اعتباری خرید کالا با سود 21 درصد و کاهش تعداد اقساط از 18 به 12 ماه بود که صدای تولیدکنندگان داخل را درآورد و در اخرین اقدام اعتبار کارتها از10میلیون به شش میلیون کاهش داد.
یکی دیگر از انتقادهایی که به طرح کارت اعتباری انجام می شود این است که به دلیل فاصله زمانی طولانی که بعد از اعلام این طرح و زمان اجرایی شدن ان به وجود امده بازار خرید لوازم خانگی دچار رکود شدیدتری شده است و حالا هم با کاهش اعتبار کارت ها امید رونق بعد از این رکود نیز از بین رفت است.
در همین خصوص ابوالقاسم حکیمیپور، اقتصاددان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: سیاست دولت در طول این دو سال داشته اشتباه بوده و تمایلی به توجه به تولید ملی نداشته و بیشتر سیاست واردات را مدنظر داشته و اشتباه مطلق سیاستهای اقتصادی دولت منجر به رکود شده است.
وی بیان داشت: توجه به واردات کالاهایی که قبلا در داخل تولید میشد، نشان میدهد که دولت تمایلی به توجه به تولید ملی ندارد و سیاستهای وزارت صنعت نشان میدهد که به شدت خواهان واردات هستند.
گویا مسئولین دولتی به هدف خود در این طرح که حمایت تمام قد از خودروسازان بود رسیده و طرح کارت های اعتباری برای جلوگیری از انتقادها بوده است و حالا با تغییرات انجام شده در ان طرح از جمله ورود کالاهای خارجی به این طرح و کاهش اعتبار کارت ها این نظریه که این طرح از همان ابتدا به منظور حمایت از خودروسازان بوده قوت می گیرد.
پیش از این مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود: بنابراین در این بسته حل مشکل خودروسازان در اولویت است، در حالی که این صنعت تنها بخشی از مشکلات است؛ در مقابل این مشکل خودروسازان بخش عظیمی از صنعت ما متوسط و کوچک هستند، اما در این بسته بهگونهای خودروسازان نازپروده تلقی شدند. این برای چندمین بار است که به صورت ویژه به آنها کمک میشود، اما صنایع کوچک و متوسط که بخش عمده اشتغال در آن بخشهاست خوابیده است.
وی با بیان اینکه 85 درصد صنعت کشور متوسط و کوچک هستند، گفت: اگر دولت میخواهد با تحریک تقاضا تولید و اشتغال را افزایش دهد، باید به صنایع کوچک و متوسط توجه کند.
حال این سوال پیش می اید که ایا بعد از اجرایی شدن کارت های اغتباری خرید کالا مانند برخی شرایطی که بعد از ثبت نام وام خودرو اضافه شد تغییراتی هم خواهد کرد یا نه؟
ثامن/
انتهای پیام/
Related Assets:
- روایت خسروتاج از چالش سیف و نعمتزاده بر سر وام ۲۵میلیونی خودرو
- وام بانکی و وصول مطالبات،گره گشای مشکلات سنگ آهن/باید تکیه برظرفیتهای داخلی، دراولویت قرار گیرد
- نرخ بیکاری جوانان استانها در مرز ۵۰درصد+سند/رکورد جدید در اقتصاد ایران
- وقتی وضعیت اقتصادی کار را به سانسور انتقادها کشاند/تداوم رکود پس از گذشت 483 روز از طرح یک ادعا
- انتظار 2 ساله برای رونق اقتصادی در پسابرجام/رکود دامان شرکت های فعال نفتی را هم گرفت
- نباید اجازه داد آمریکا یکجانبه برجام را تضعیف کند
- حل مشکلات اقتصادی مهم ترین اولویت مجلس دهم+جدول