شرط پذیرش لاالهالاالله قبول ولایت اهلبیت و دوازده امام است
پیغمبر ما در روایت داریم خطبه سفینةالبحار«اقصرالنای حطبةً و اخف الناس صلاةً فی تمامه»؛ هم نماز جماعت پیامبر طولانی نبوده. نماز را کامل میخواندند اما طول نمیدادند. به مستحبات و سورههای طولانی. چون مراعات افراد ضعیف را باید میکرد. یا بعضیها بیماری داشتند نماز جماعت هم روایت هست هم فتوا هست که مختصر باشد. خطبههای حضرت خیلی کوتاه بوده و شما در عید غدیر میبینید حضرت طولانیترین خطبه را داشتند و جمعیت فراوان زیر آفتاب بخاطر اینکه موضوع خیلی مهم بوده.
نتیجه همه زحماتشان آن روز باید جا می افتاد که جانشین به خق او امیرالمؤمنین است. چون مسئله، مسئله مهمی بوده. ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین بوده. خطبه طولانی و سفارشات خیلی زیاد کرده.
مورد دوم که جمعیت زیاد پای منبر امام جمع شدند امام هشتم(ع) وقتی در مسیر خراسان به نیشابور رسیدند بیش از صد هزار نفر جمعیت جمع شدند افرادی بودند صدا را به مردم میرساندند. یعنی مردم یک چیزی می فرمودند بعد آن افراد با صدای بلند به آن جمع میرساندند.
جمعیت فراوان قلم به دست برای نوشتن کلام آن جا حضرت چه فرمودند؟ از پدران بزرگوارشان از امام هفتم و امام صادق(ع) تا امیرالمؤمنین پیغمبر جبرئیل و خدا این را می گوید سلسلةالذهب یعنی راویان و واسطهها همه معصومند و بعد به پیغمبر و جبرئیل که خداوند متعال فرمود.
یعنی زیباترین حدیث را امام هشتم بیان کردند. فرمودند که خداوند متعال فرمود: «کلمة لاالهالاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»؛ خدای متعال میفرماید: کلمه طیبه لاالهالاالله قلعه محکم خداست. هرکس در کلمه توحید وارد شود. در دژ و قلعه و حصار محکم لاالهالاالله وارد شود از عذاب من در امان است. بیاید زیر چتر خدا و غیر خدا را کنار بزند. فقط بگوید خدا و بتها را کنار بزند. فقط بگوید خدا این عذاب دیگر در امان است.
اما در همین روایت و در روایات دیگر صرف گفتن لاالهالاالله میگوید نجات نمیدهد در روایت داریم که همین جا امام هشتم یک چند قدمی رفتند و فرمودند بشرطها و شروطها و أنا من شروطها. یعنی لاالهالاالله شرط و شروطی دارد و یک شرطش این است که ولایت ما اهلبیت را قبول کند.
امام باقر(ع) فرمودند: «کلٌّ یدخل الحنة الا من ابا من لاالهالاالله»؛ فرمود تمام انسانها به بهشت میروند این حدیث در بهار است فکر میکنم حلد هشتم بود من دیدم فرمود تمام انسانها میروند بهشت الا کسانی که توحید را قبول ندارد.
راوی تعجب کرد و گفت آقا اگر این طور باشد خیلیها لاالهالاالله میگویند مسلماننما فراوان داریم. بهائیان هم میگویند لاالهالاالله، وهابیها هم میگویند لاالهالاالله. حضرت فرمودند روز قیامت که میشود همه کسانی که ولایت ما را ندارند لاالهالاالله از ایشان گرفته میشود.
یعنی توحیدشان صحیح نیست. خالص نیست. لاالهالاالله بشروطها. شرط پذیرش لاالهالاالله قبول ولایت اهلبیت و دوازده امام است. همه اینهایی که لاالهالاالله میگویند اگر امام وقت را قبول نکنند کلمه توحید از آنها گرفته میشود. مگر مستضعفین که آنها استثناء هستند.
پس به شروطها. این یکی! در چند روایت این تعبیر آمده. «من قال لاالهالاالله مخلصاً دخل الجنه»؛ کسی حقیقتاً با اخلاص بگوید لاالهالاالله میرود بهشت.
در بعضی روایات داریم «من کان آخرُ کلامه» انشاءالله در لحظات آخر عمر این کلمات لاالهالاالله به زبانمان بیاید این خیلی مهم است. خیلی از خدا عاقبت بخیری بخواهید مخصوصاً در زمان غیبت مخصوصاً آخر زمان که روایت داریم بعضی صبح ایمان دارند و شب ندارد. شب ایمان دارند و صبح ایمان ندارند. این طور ایمان از دستشان میپرد.
صحبت های حجه الاسلام والمسلمین فرحزاد