صنعت خودرو سازی کشور بیمار است/وزارت صنعت فقط تماشاچی است/اکثر اعضای شورای رقابت دولتی هستند
به گزارش یزدرسا ،موید حسینی صدر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی شبکه اطلاع رسانی دانا ، در خصوص نقش وزارت صنعت در بحث قیمت گذاری خودرو ها، اظهار داشت: وزارت صنعت در بحث خودرو کاملا به صورت انفعالی عمل میکند و عملکرد ضعیفی دارد.
وی افزود: ما در تحقیق و تفحصی که از صنعت خودروسازی داشتیم عوامل گرانی و افزایش قیمت خودرو را آنالیز کردیم. در عین حال با توجه به این که تفحص ما کارشناسی بوده ولی هنوز بخشی از مشکلات روشن شده و خیلی مسائل دیگر مانده که در طول زمان مشخص میشود.
حسینی صدر ادامه داد: ما به طور کلی به این نتیجه رسیدیم که صنعت خودرو سازی ما بیمار است و هزینه آن نیز به مردم تحمیل میشود ولی متاسفانه وزارت صنایع تا کنون نتوانسته قدم موثری بردارد و فقط تماشاچی بوده و تنها گاهی اوقات اظهارات ضد و نقیضی از سوی خود وزیر و معاونانش به گوش خورده است.
عضو کمیسیون صنایع خاطرنشان کرد: خودرو در کشور ما بسیار گران و دارای کیفیت پایین است؛ در ایران هزینه دستمزدها و انرژی و قطعات پایین است و این که میگویند هزینه بالای نیروی انسانی دلیل گرانی خودرو است را ما قبول نداریم چراکه این هزینه ها زیر 5 الی 6 درصد است که مربوط به نیروی انسانی میشود.
حسینی صدر تصریح کرد: بنابراین، عدم حصول مطالبات، سرمایه گذاری در جاهای نا مربوط، خریدهای نا مناسب و ...از جمله عوامل گرانی خودرو است و ما انتظار داریم که دولت به صورت جدی وارد عمل شود و با کاهش هزینه ها و افزایش بازدهی این صنعت را از رکود خارج کند.
وی با اشاره به اظهارات ضد و نقیض در رابطه با گرانی یا کاهش قیمت خودرو، بیان داشت: نکته مهم اینست که مردم با شنیدن این مسائل از خریدن خودرو امتناع می کنند و تقاضا کم میشود و بدون شک تشدید مشکلات خودرو سزی را شاهد خواهیم بود.
این نماینده مجلس گفت: به نظر من باید یک تفاهم مسئولانه بین وزارت صنایع، مجلس و خودرو سازها صورت بگیرد تا وضعیت خودرو از این حالت در بیاید.
عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نقش شورای رقابت، اظهار داشت: شورای رقابت جز دادن بهانه دست خودرو سازها هیچ کار موثری انجام نمیدهد.
وی خاطرنشان کرد: بعضا صدای این مسئله به گوشمیرسد که مسئولان و اعضای این شورا از بحث قیمت گذاری شانه خارج میکنند، ولی اکثر این اعضا دولتی هستند و این اظهارنظرها کاملا اشتباه است.
انتهای خبر/ص
Related Assets:
- افزایش قیمت خودرو نعمتزاده را به مجلس کشاند
- پراید131؛ 19 میلیون و 720/بیش از یک میلیون تومان تفاوت قیمت کارخانه تا بازار
- 3خودروی زیر ۲۵ میلیون تومان به عنوان بیکیفیتترین خودروهای داخلی
- دستورالعمل قیمت خودرو در جلسه دیروز شورای رقابت بررسی نشد
- قیمت خودروهای داخلی با پلاک ۹۴/افزایش ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان نسبت به مدل های 93 +جدول
- قیمتهای جدید خودرو هفته آینده اعلام میشود