ID : 37697534
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد در نامه‌ای اعلام کرد

طرح خرید خدمات آموزشی ضربه‌ای بزرگ بر پیکره نظام آموزشی وارد می‌کند


بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد نوشت: طرح خرید خدمات آموزشی ضربه بزرگی بر پیکره نظام آموزشی وارد می‌کند.

به گزارش یزدرسا، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان یزد در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علیرضا اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان نسبت سیاست‌های مربوط به آموزش و پرورش در بودجه سال 99، از جمله افزایش بودجه خرید خدمات آموزشی انتقاد کرد. در این نامه آمده است:

با توجه به نامه ارسالی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری(مدظله) و کسب اجازه از ایشان تا مصوبه کمیسیون تلفیق، در مورد لایحه بودجه سال 99 به عنوان مصوبه مجلس تقدیم شورای نگهبان شود و همان مصوبه در صورت تائید شورا به عنوان قانون به دولت ابلاغ شود تا از ابتدای سال جدید قانون بودجه اجرایی شود؛که با موافقت مقام معظم رهبری همراه بود و همچنین همانگونه که مستحضرید یکی از اساسی ترین رسالت تشکل‌های دانشجویی، علی‌الخصوص شجره طیبه بسیج دانشجویی، همگام با مردم ومسئولین است. لکن  برآن شدیم تا نکاتی هر چند مختصر ولی مهم از ایرادات شاخص بودجه1399، بخش آموزش و پرورش به استحضارتان برسانیم:

1. در بودجه سال 99 آموز‌ش‌وپرورش با وجود آنکه بدون در نظر گرفتن اعتبارات متفرقه 23 درصد و با جمع اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های تابعه آن حدود 18 درصد افزایش داشته است، اما غالب ردیف‌ها و برنامه‌های مرتبط با عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی، کاهش اعتبار شدیدی داشته است. به طور مثال كاهش حدود 76 درصدي »برنامه پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي دانش آموزان«،كاهش 36/45درصدي رديف »كيفيت بخشي به فعاليتهاي آموزشي و پرورشي و توسعه عدالت آموزشي«،رديف «توسعه كمي وكيفي آموزش پيش از دبستان» داراي رشد منفي 52/29 و...

2.در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ بند (۴) تبصره ۱۹، دولت مجاز به "خرید خدمات آموزشی" از مؤسسات غیردولتی و ایجاد مدارس از این طریق شده بود که در نهایت این بخش با مخالفت و عدم تصویب مجلس روبه رو شد، اما مجدداً رئیس‌جمهور در سیاست های ابلاغی به  وزیر کنونی آموزش‌وپرورش«حرکت به سمت جایگزین‌سازی ارائه مستقیم خدمات آموزشی از سوی دولت با خرید خدمت آموزشی» را مورد تأکید قرار داد. با این اوصاف، دو برابرکردن بودجه طرح خرید خدمات آموزشی که یکی از روش‌های غیر منطقی ،اضطراری، کم‌کیفیت و ناعادلانه ی تأمین معلم است، ضمن اجحاف و تضییع حق بیشتر مردم مستضعف به خصوص معلمان و دانش آموزان، در واقع نوعی بی اعتنایی به نظر قانون‌گذاران کشور، تحریف بزرگ سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و اجرای آن گامی موثر در اجرایی شدن سند‌۲۰۳۰ می‌باشد. در طرح خرید خدمات آموزشی با به‌کارگیری افراد بی‌تجربه، کیفیت آموزش حداقلی و عدم پایبندی به مفاهیم مبانی نظری سند تحول، ضربه بزرگی بر پیکره نظام آموزشی وارد می‌کند و مناطق محروم همچنان محروم و محروم تر خواهند شد.

3. سهم سرانه هر دانش آموز مشمول طرح خريد خدمات آموزشي در هر سه دوره يكسان و برابر يک ميليون و 200 هزار تومان است. مقايسه اين ارقام با سرانه دانش آموزان هريک از دوره ها نشان دهنده تفاوتي از حدود سه تا هفت برابر است. از طرفي تفاوت دو تا سه برابري ميان سرانه دانش آموزان عادي در سه دوره ابتدايي، متوسطه اول و متوسطه دوم و از طرف دیگر اختصاص اعتبار يكسان 2/1 ميليون تومان براي دانش آموزان هر سه دوره براي مشمولين طرح خريد خدمات نيز نكته قابل تأمل و پُرابهامي است، با اين پرسش كه با چه منطقي هزينه سرانه دانش آموزان خريد خدماتي به ميزان سه تا هفت برابر كمتر از ديگر دانش آموزان است؟ با  چه منطق بودجه ‌ریزی دانش آموز اول دبستان با دوازدهم یکسان دیده شده و هزینه و سرانه شان یکسان است؟

4.  در حالی که در رویکرد های سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به اهمیت و نگاه ویژه ای  به دوره ابتدایی صراحتا تاکید دارد، ولی آنچه مشاهده می کنیم عکس مورد مذکور  و راهكار 2/12 سند تحول بنيادين،«فراهم آوردن تسهيالت و امتيازات مناسب براي جذب و نگهداشت نيروهاي كارآمد در دوره ابتدايي و تقويت نگاه تخصصي زيربنايي به اين دوره تحصيلي»است به طوری که سهم دانش آموز دوره متوسطه دوم نظري 7 ميليون و 205 هزار تومان، متوسطه اول 5 ميليون و 305 هزار تومان و دوره ابتدايي 3 ميليون و 320 هزار تومان است. و سهم بيش از دو برابري هر دانش آموز دوره متوسطه دوم نظري نسبت به سهم هر دانش آموز دوره ابتدايي است كه در تضاد آشكار با اصل عدالت محوري و مغاير با رويكردهاي سند تحول است.

5. سرانه تقریبا یکسان تربيت يک دانش آموز دوره متوسطه با سرانه تربيت يک معلم از نكات عجیب و قابل تأمل در بودجه آموزش و پرورش است كه به نظر مي رسد با كمبود شديد معلم بي ارتباط نيست؛ به طوری که سهم سرانه دانش آموزان دوره دوم متوسطه نظري با مبلغ 7 ميليون و 205 هزار تومان نسبت به سهم سرانه دانشجو معلم با مبلغ 7 ميليون و 273 هزار تومان است. همچنین تخصيص هاي ناكافي و ناعادلانه به اين دانشگاه از جمله عدم تخصیص سرانه ی مصوب غذایی، از ديگر مصاديق ساختار نامناسب و مؤلفه هاي ناصحيح، در محاسبه و توزيع اعتبارات این بودجه است. ( گفتنی است کلیه ی دانشگاه های سراسر کشور اعم از دولتی، پیام نور، آزاد و حتی دانشگاه های بورسیه ای نظیر دانشگاه علوم قضایی و خدمات دادگستری وابسته به قوه قضاییه،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه امام محمد باقر وابسته به وزارت اطلاعات، دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این سرانه ی مصوب بهره مند هستند.)  

6. تفاوت نسبتاً معنادار ميان سرانه هرهنرجوي كاردانش با مبلغ 8 ميليون و 127 هزار تومان با يک هنرجوي فني وحرفه اي با مبلغ 6 ميليون و 773 هزار تومان نيز به نوبه خود قابل تأمل است. لازم به ذکر است با توجه به وظيفه بخش فني وحرفه اي درخصوص آموزش حرفه و مأموريت بخش كاردانش درخصوص آموزش شغل به عنوان بخشي از يک حرفه، منطقي به نظر مي رسد كه هزينه سرانه هنرجوي فني وحرفه اي بيشتر از سرانه هنرجوي كاردانش باشد.

7. از آنجا كه بيشتر مدارس استثنايي كشور در شهرستانهاي بزرگ و مناطق برخوردار قرار دارند و عموماً مناطق حاشيه اي از تسهيلا ت و امكانات اين مدارس بي بهره هستند و تأمين معلم براي آنها از طريق طرح خريد خدمات صورت مي پذيرد، تخصيص اعتبار 17 ميليون تومان براي دانش آموزان مدارس استثنايي و اعتبار 2/1 ميليون توماني (چهارده برابر كمتر) براي يک دانش آموز عادي يا استثنايي مشمول طرح خريد خدمات از ديگر مصاديق دوري از عدالت و كم توجهي به مناطق محروم است.

8. وزارت آموزش و پرورش از چند سال گذشته با كمبود شديد نيروي انساني مواجه بوده و اين روند با توجه به افزايش نرخ بازنشستگي كاركنان اين وزارتخانه در سالهاي آتي، ادامه پيدا خواهد كرد. بنابراين تأمين نيروي انساني مورد نياز بايد از محورهاي اصلي اليحه بودجه 1399 وزارت آموزش و پرورش باشد. دانشگاه فرهنگيان در سال 1399 با توجه به ورودي هاي جديد ازجمله دانشجويان و مهارت آموزان حدود 90 هزار نفر دانشجو و مهارت آموز خواهد داشت. اين در حالي است كه هيچگونه اعتباري براي آموزش دوره هاي مهارتي استخدامي هاي موضوع ماده28 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان و مشمولان قانون تعيين تكليف استخدامي منظور نشده است.

لازم به ذکر است موارد بالا تنها گوشه ای از مشکلات و مسائلی است که با روح و روان دغدغه مندان عرصه تعلیم و تربیت کشورمان بازی میکند. امید است با توجه به اشراف حضرتعالی به مسائل آموزش وپرورش کشور، جهت اصلاح بودجه اقدام شود.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.