ID : 7683684

علل عدم موفقیت دانش آموزان شهرستان خاتم در کنکور از زبان کارشناسان


کلید درهای موفقیت در دستان خودمان است و تنها کسی که می تواند این در را به رویمان بگشاید مطمئنا خودمان هستیم

به گزارش یزد رسا به نقل از طنین خاتم؛ در روز 13 مرداد ماه نتایج کنکور سراسری 93 اعلام شد نتایجی که می تواند به عنوان سنگ محکی برای سطح آموزشی یک شهر ، میزان تلاش دانش آموزان و توجه خانواده ها به تحصیل تلقی شود .

متاسفانه در نتایج امسال نیز رتبه های چشمگیری حاصل نشد و از رتبه های میانگین 1000 به بالا بود که شاید بتوان به چند رتبه زیر هزار اشاره کرد که آنها هم در خود شهر هرات تحصیل نکر ده اند.

برآن شدیم که گزارشی در این مورد تهیه کنیم و عوامل این نتایج را بررسی کنیم

عده ای عدم نتیجه گیری دانش آموزان هرات را سطح پایین آموزشی این شهر میدانند اگر چه این عامل میتواند یکی از عوامل تاثیر گذار باشد اما قطعا تنها عامل نیست زیرا بر اساس برخی آمارها دانش آموزان در مواردی همچون امتحانات نهایی توانستند نتایج خوبی بدست بیاورند و در بعضی از آزمون ها نتایج خوبی کسب کرده اند .

در اینجا چند سوال مطرح می شود

آیا دانش آموزان تلاش کافی برای تحصیل از خود نشان نمی دهند ؟

آیا خانواده ها به تحصیل فرزندان اهمیت نمی دهند و امکانات لازم را برای آنها فراهم نمی آورند ؟

یا اینکه نگرش اجتماع به گونه ای شده است که افراد برای تحصیل ارزش قائل نیستند ؟

برای روشن شدن بحث هریک از عوامل به سراغ دانش اموزان و کارشناسان این حوزه رفتیم تا نظرات آنان را بررسی کنیم

در گفتگو با چندی از دانش اموزان بی انگیزگی را دلیل ناموفق بودن خود اعلام کردند و نبود شغل مناسب در آینده ، اگر چه این موضوع عامل بسیار مهمی است و می تواند دانش اموزان را از نظر انگیزه تخلیه کند

امااز طرف دیگر چرا با این حال در کنکور شرکت می کنند وحداقل در دانشگاهای پیام نور یا علمی کاربردی  تحصیل می کنند اگر انگیزه عامل مهمی بود نباید به این دانشگاها ادامه تحصیل میدادند .

اولیای امر از والدین-کادر مدارس-واداره باید برای ایجادانگیزه در نسل  فعلی تلاش بیشتری انجام داده واین باور تقویت شود که دانش اموزان منطقه 3هم می توانند در بهترین دانشگاها نظیر صنعت شریف وامیر کبیرقبول شوند

یکی از کارشناسان آموزشی شهرستان در کنار بی انگیزگی  دانش اموزان از خانواده به عنوان دومین علت در ناکامی نام می برد حال این سوال پیش می آید آیا خانواده های امروزی نسبت به گذشته به تحصیلات عالی فرزندان خود کمتر توجه دارند به نظر نمی توان جواب منفی به این سوال داد زیرا بسیاری از والدین شهرستان در دو دهه گذشته از سطح بالایی برخوردار نبودند اما به قبولی فرزندان در کنکور اهمیت می دهند و دوست دارند فرزندان دلبندشان بالاترین مدارج علمی را طی کنند امروز با توجه به بالا رفتن سطح علم و دانش و مدرک خود والدین مسئله باید به گونه ای روشنتر و واضح تر خود رانشان دهد اما نتیجه بر عکس و فاجعه بار تر است .

یکی دیگر از کارشناسان سه عامل اساسی را در عدم موفقیت دانش آموزان در کنکور بیان کرد که شامل :

1- خواسته دانش آموزان متعالی است اما تلاش ها اندک

2-نداشتن برنامه ریزی و هدف مشخص برای آمادگی شرکت در آزمون سراسری

3-دل خوش نمودن به رقابت بین همکلاسی های ۳۰ تا ۴۰ نفره و عدم توجه به رقابت یک میلیونی

 

به گفته یکی از مدیران مدرسه که میتوان از باتجربه ترین افراد در این عرصه نام برد خانواده ها نمی توانند انگیزه را در فرزندان خود پرورش دهند و  به دلیل اینکه می خواهند فرزندانشان در کنارشان باشند دوست دارند آنان در شهر خود و در دانشگاه های آزاد یا پیام نور تحصیل کنند.

به گفته خانم ملک ثابت مدیران و معلمان مدرسه هم می توانند علت ناکامی این عامل باشد مدیران مدرسه و معلمان باید پویا و فعال بوده و بتوانند هماهنگی لازم را در مدرسه به وجود آورند .

اگر یکی از دلایل عمده عدم موفقیت دانش آموزان را در کنکور بیابیم همین جا باید تامل و درک بیشتری کنیم و البته نباید منکر تلاش و زحمت این عزیزان شد .

سوالی که می توان مطرح کرد این است چقدر مدیران مدارس برا ی ایجاد انگیزه در دانش آموزان تلاش کرده اند خانم ملک ثابت در پاسخ به این سوال گفت ما با دعوت از مشاورین زبده  و دانش آموزانی که در سالیان قبل موفق در کنکور بودند سعی کرده ایم انگیزه را در این دانش آموزان ایجاد کنیم.

 مدیر مدرسه خیلی صریح به این موضوع اذعان داشت که بسیاری از معلمان ما نحوه تست زدن را نمی توانند به دانش آموزان آموزش دهند و در این چند سال که کنکور به سوی سوالات مفهومی پیش رفته است معلمان شاید آنچنان نتوانستند مطالب را مفهومی به دانش آموزان یاد بدهند و دانش آموزان بیشتر سعی کردند موضوعات درسی را حفظ کنند.

 به گفته یکی دیگر از مدیران  رقابت در بین دانش آموزان نیست و به نوعی حس خود برتری دارند وشیوه تدریس  معلمان را زیاد قبول ندارند .

و اما آموزش و پرورش این اداره نقش غیر باوری می تواند در این زمینه داشته باشد نقش اداره در دادن انگیزه به مدیران و دبیران دبیرستان ها و  به طور غیر مستقیم به دانش آموزان بر هیچ کس پوشیده نیست البته بر طبق صحبت های که با برخی از کارشناسان آموزشی در این اداره شد کارهای در این زمینه انجام شده است در همین جا ضمن تقدیر و تشکر از مدیران و کادر اداره آموزش و پرورش شهرستان درخواست داریم این نوشته را به فال نیک بگیرند و در ارائه یک گزارش طولانی فعالیت خود را در زمینه خاص همراه با طرح و برنامه های که در آینده دارند در یغ نفرمایند تا شاهد آینده ای درخشان برای دانش آموزان این خطه باشیم .

البته نباید نقش مسئولین شهرستان نظیر فرماندار محترم و همه کسانی که در شورای آموزش و پرورش عضویت دارند نادیده گرفت واین عزیزان می توانند  از تمام توان پتانسیل شهرستان و ادارات در جهت خدمت به اهداف آموزش و پرورش استفاده کنند .

بنابراین چنان که روشن است برای بالا بردن رتبه قبولی دانش آموزان شهرستان در دانشگاه های سطح بالای کشور عوامل بسیاری از خود دانش آموز،  خانواده ،  مدیران و معلمان و اداره و فرمانداری و ... دخیل هستند و به همین دلیل برای ایجاد تحرک و پویایی در این زمینه با عزم جدی منطقه ای نیازمندیم و این نیز بر کسی پوشیده نیست که عزم امروزمان برای تحصیل فرزندانمان در دانشگاه های برتر کشور به توسعه همه جانبه شهرمان در آینده کمک خواهد کرد پس اگر شهرستان توسعه یافته و پیش رو می خواهیم از این مهم نباید غفلت کنیم .

این نوشته فقط و فقط به خاطر علاقمندی به شهرم و سرنوشت تک تک فرزندان این خطه می باشد امیدوارم این نوشته تلنگری باشد برای تفکر و عمل بیشتر و نه متهم کردن یکدیگر






summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.