قیمت لوازم خانگی در یزد 2برابر شد/10برند خارجی؛ حکمران بازار لوازم خانگی یزد!
به گزارش خبرنگار یزدرسا، رشد چند برابری قیمت ارز در چند ماه گذشته، باعث افزایش قیمت اجناس بویژه کالای اساسی در بازار شده است.
لوازم خانگی یکی از مواردی است که با رشد عجیب و غریب به قیمت های بی سابقه رسیده است؛ لوازم خانگی از جمله کالای های اساسی است که نمی توان به سادگی از خرید آن اجتناب کرد.
پدر بازنشسته ای را در نظر بگیرید که چند ماه دیگر موعد عروسی دخترش است و مجبور است برای تهیه جهیزیه اقدام کند؛ آیا چارهای جز خرید دارد؟ با این گرانی عجیب چه خواهد کرد؟
آنچه که مشخص است گرانی ارز، فرصت را برای افزایش بی حساب و کتاب قیمت در بازارهای مختلف فراهم کرده است؛ لوازم خانگی مانند طلا، آهن و سایر اجناس بویژه کالای های اساسی مورد نیاز مردم دچار این تورم وحشتناک قیمت شده است.
برای بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی به سراغ مدیر اجرایی صنف لوازم خانگی استان یزد رفتیم.
محمدجواد تیموری می گوید: بازار لوازم خانگی در حال حاضر وضعیت کاملا نابسامان و با قیمت های به شدت حبابی روبرو است به گونه ای که لوازم خانگی خارجی بیش از 100 درصد و لوازم خانگی داخلی بیش از 40 درصد افزایش قیمت داشته است.
وی افزود: بیش از 80 درصد بازار لوازم خانگی ایران تحت سیطره 10 برند خارجی کره ای است که تعیین کننده قیمت در کشور هستند؛ وابستگی شدید این برندها به دلار از یک طرف و سیستم معیوب عرضه و تقاضا در کشور که برخلاف همه دنیا با افزایش قیمت، تقاضا بیشتر شد، گرانی عجیبی را در این بازار ایجاد کرد.
مدیر اجرایی صنف لوازم خانگی استان یزد «آشفتگی» و «گرانی» دو موضوع جدای هم در بازار است به گونه ای که اشفتگی و عدم ثبات به مراتب خطرناک تر و نگران کننده تر از گرانی است. علت اصلی آشفتگی بازار عدم توجه دستگاه های نظارتی و کم کاری واضح در کنترل بازار است؛ متاسفانه هرگاه بازار ارز به تلاطم مواجه می شود عده ای از شرایط استفاده کرده و بی مهابا اجناس خود را گران می کنند.
تیموری تاکید کرد: امروز وقتی با برخی تولید کنندگان صحبت می کنیم علت مستدل و منطقی برای گرانی ندارند و بجای آنکه به زبان ریاضی با خریدار صحبت کنند با زبان ادبی توجیه می کنند. یکی از برندهای بزرگ لوازم خانگی داخلی کشور که سیستم تولید و خدمات پس از فروش بزرگ و ویژه ای دارد بیش از 50 درصد افزایش داشته در صورتی که توقع این بود این تولید کننده داخلی به این سادگی ها افزایش قیمت نداشته باشد.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: 600 کارخانه تولید لوازم خانگی در کشور داریم اما سهم این ها از بازار تنها 25 درصد است و مابقی آن 10 برند معروف خارجی را شامل می شود. یکی از برندهای بزرگ تولید کننده لوازم خانگی در یزد در طی دو ماه 30 درصد افزایش قیمت داده است در حالی روند تولید، مواد اولیه و سیستم فروش آن هیچ ارتباطی به خارج از کشور و ارز ندارد.
تیموری ادامه داد: شرایط فعلی بازار لوازم خانگی بیشترین فشار را بر روی مصرف کننده نهایی یعنی مردم و پس از آن بر روی خرده فروشان وارد خواهد کرد؛ مشکل اصلی که خرده فروشان دارند این است که نه تولیدکنندگان و نه واردکنندگان هیچکدام اقدام به توزیع مخصولات خود نمی کنند
مدیر اجرایی صنف لوازم خانگی استان یزد اذعان کرد: آن هایی که توزیع را هم انجام می دهند به صورت قطره چکانی با شرایط سخت فروش انجام می دهند به عنوان مثل کمتر از تعداد مشخص محصول به خریدار نمی دهند؛ یا الزام به خرید نقدی می کنند.
این مسئول اظهار داشت: تاکنون ما اینگونه افزایش و جهش قیمت در بازار لوازم خانگی کشور را نداشتیم؛ گرانی ای را در اردیبهشت سال 90 که افزایش قیمت لوازم خانگی با شیب نسبتاً تندی صورت گرفت تجربه کردیم ولی به هیچ وجه در این حد و بدین گونه نبود؛ در سال 90 اگر افزایش قیمت داشتیم ولی کمبود عرضه نداشتیم در صورتی امروز با کمبود عرضه هم مواجه ایم.
تیموری ادامه داد: چشم انداز بازار لوازم خانگی کاهش قیمت نخواهد داشت اما قیمت ها ثبات پیدا خواهد کرد؛ اگر کسی واقعا به لوازم خانگی نیاز ندارد سمت این بازار نرود؛ قیمت حبابی و افزایش تقاضا کاذب مانع از ثابت شدن قیمت ها شده است و حال حاضر زمان مناسبی برای خرید لوازم خانگی نیست تا قیمت های ثابت شود.
این فعال اقتصادی در ادامه تاکید کرد: شرایط فعلی اقتصاد در حالت فعلی برای کشور هایی پیش می آید که چندین سال درگیر جنگ بوده اند و آن جنگ باعث شده تا روابط اقتصادی و سیاسی دچار مشکل شود و وضعیت اقتصاد به این آشفتگی برسد مانند سوریه حتی سوریه امروز شاید تورم داشته باشد اما ارزش پول کشورش کم نشده است
وی در پایان گفت: متاسفانه وضعیت اقتصادی کشور به سمت نظام سرمایه داری و غرب بی کیفیت می رود و آن کسی که پول بیشتری دارد مانور بیشتری در فروش دارد و لذا کسی موفق خواهد بود که سرمایه بیشتر، پول بیشتر و کارخانه بزرگتری داشته باشد.
انتهای پیام/م*
Related Assets:
- سفره مردم تحت تأثیر سیاستهای ارزی دولت بازهم کوچک شد
- آیا ارز بهترین سرمایه گذاری است؟
- ورود دادستانی به مسئله فوت دو دانش آموز یزدی
- اعزام نوجوانان یزدی به گرجستان سفر تفریحی بوده است
- 50 درصد کالای موجود در بازار لوازم خانگی، ایرانی است
- یزدیها چوب سودجویی تولیدکنندگان لوازم خانگی را میخورند
- از تقاضا برای اعدام مفسدان اقتصادی تا پایین آمدن قدرت خرید مردم/ مردم گلایه دارند+ فیلم
- مرگ هولناک 2 نوجوان یزدی در گرجستان +جزئیات