مبانی اقتصاد مقاومتی باید عملیاتی شود/ توجه به نیروی درونی، مهمترین راهکار تهدیدهای اقتصادی از منظر قرآن
به گزارش یزد رسا، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا محمدپورگرجی استاد حوزه و دانشگاه و مدرس قرآن در گفتگوی اختصاصی با سرو ابرکوه با اشاره به اینکه اقتصاد در دنیا دو شیوه دارد، اقتصاد متعارف بشری و اقتصاد توحیدی اظهار کرد: در بررسی ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی، میتوان دریافت که اقتصاد مقاومتی، همان اقتصاد اسلامی در یک شرایط و رویکرد خاص است؛ شرایطی که نظام و جامعه اسلامی در زمینه اقتصادی مورد تهدید جدی از سوی دشمن قرار گرفته و لازم است در برابر دشمنیها دفاع و مقاومت کند؛ لذا اولویت اصلی در استخراج مبانی دینی اقتصاد مقاومتی (اعم از مبانی قرآنی و حدیثی)، نظر به مبانی اقتصاد اسلامی است و باید آن را با مبانی اقتصاد متعارف تطبیق داد تا عدالت اجتماعی به تمام معنا در جامعه نمود و رشد پیدا کند.
حجت الاسلام محمدپوربیان کرد: مبانی اقتصاد مقاومتی در جامعه با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب(مدظله) باید از مرحله سخن و گفتمان درآمده و به صورت عملی پیاده شود و هر کس در هر پایگاهی این شعار را عملیاتی کند.
وی افزود: امروز همه دنیا به دلیل سیاست های غلط سران کشورها، دچار بحران اقتصادی شده است و مزیت کشور ما نسبت به سایر کشورها این است که دارای منابع و ظرفیت های بی شمار است و می تواند با عملیاتی کردن سیاست های مقاوم سازی اقتصاد جامعه و همچنین نیروی ایمان و اعتقاد، با وجود تکانه ها و لرزه های داخلی و خارجی مستحکم بماند و دچار لغزش نشود.
این استاد حوزه و دانشگاه ظرفیت های موجود در کشور را نیروی انسانی متعهد و منابع زیرزمینی عنوان کرد و گفت: نیروی جوان و نخبه که هم دانشگاه و هم در مراکز علمی دیگر وجود دارد می تواند با استفاده از اصول اقتصاد مقاومتی و ساماندهی مناسب، این ظرفیت ها را به فعلیت برساند و هر کس به حسب وظیفه، بخشی را ساماندهی کند.
وی تاکید کرد: انگیزه و ایمان عمومی روح عمل و اقدام است و انگیزه را برای جهاد در راه تحقق اقتصاد مقاومتی بیشتر می کند.
محمدپورعنوان کرد: تمام 24 بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی همه افراد جامعه اعم از اعضاء خانواده تا بالاترین مقام مدیریتی جامعه را درگیر می کند؛ مثلا در بند اول با طرح مسئله کارآفرینی، مشارکت عمومی مردم در تحقق اقتصاد را یادآور می شود و یا در اصل دوم که سخن از دانش و دانش بنیان بودن این بحث است مراکز تحقیقاتی را درگیر و یا در اصل 8 ، خانواده را با طرح مسئله اصلاح الگوی مصرف وارد این قضیه می کند.
مدرس قرآن بنیاد قرآن و عترت امیرامومنین ابرکوه اصل باور به رزّاقیت خداوند متعال و عمران و آبادانی زمین که به عنوان یکی از تکالیف انسان در قرآن مطرح شده را از اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی و توجه به نیروی درونی عنوان کرد و افزود: قرآن مال و سرمایه که اقتصاد، مبتنی بر آن است را در سوره نساء آیه 5 مایه قوام زندگی او قرار داده است؛ پس در شرایط تهدید اقتصاد کشور از سوی دشمن و تشدید دشمنیهای وی، باور به رزّاق بودن خداوند و برطرف کردن فقری که در اثر قطع رابطه با دشمن ایجاد شده، مهمترین اصل در ساختار اقتصاد مقاومتی مبتنی بر قرآن است.
حجت الاسلام محمدپورمدیریت مالی از نظر قرآن را پس انداز کردن و دادن قرض به هم نوع عنوان کرد و آن را در برپایی عدالت اجتماعی موثر دانست و افزود: با ذخیره کردن ثروت در بانک های اسلامی و دادن وام و قرض به دیگران، از بسیاری از معضلات اجتماعی و بزهکاری ها می توان جلوگیری کرد و مردم را به سمت پرستش حقیقی خداوند که هدف خلقت جن و انس است راهنمایی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اخلال گران اقتصادی در قرآن پرداخته و گفت: اخلال گران اقتصادی در قرآن کریم اسراف کاران و مبذرین هستند که با ریخت و پاش های بی مورد ضربه سنگینی به سرمایه جامعه می زنند و برنامه ریزی های مهم و کلان را به سمت پوچی می کشانند، خداوند در سوره انعام آیه 141 می فرماید: «كُلُواْ مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَ آتُواْ حَقَّهُ یوْمَ حَصَادِهِ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» و این در اصول اقتصاد مقاومتی با طرح اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار گرفته است و جامعه می تواند با اصلاح نحوه مصرف خود در جهت پیشرفت و ذخیره منابع قدم بردارد.
این استاد حوزه و دانشگاه از دیگر موارد اخلال گر در چهارچوب اقتصاد که در قرآن به صراحت به آن اشاره شده را سرمایه گزارانی که ثروت خود را وارد چرخه تولید جامعه نمی کنند بیان کرد و گفت: ثروتمندانی که در زمینه تولید کار و افزایش بهره وری خود را سهیم نمی سازند؛ خداوند در سوره توبه آیه 34 اینها را مورد سرزنش قرار داده که چرا با اموال خود مجاهده نمی کنند؛« وَالَّذِینَ یكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ ینفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ» و با وجود مصادیق انفاقات واجب و مستحب چه در عرصه فردی و اجتماعی از این ثروت بهره نمی برند.
حجت الاسلام محمدپور در ادامه ضمن بیان انواع تجارت در قرآن گفت: در نگاه اقتصادی متعارف، تصور می شود که تجارت و کسب منافع، تنها در امور دنیایی و مادی خلاصه می شود، بنابراین انسان باید تمام همّ و غمّ و توانمندی خویش را در این راه صرف کند و تا می تواند بر آن بیافزاید. اما بر پایه جهانبینی قرآنی، این مطلب ناقص است. قرآن کریم، در سوره صف، انسان را پیش و بیش از امور مادی و کسب و کار دنیایی به امور معنوی و تجارت اخروی توجه می دهد و می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَليمٍ (10)تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (11)يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في جَنَّاتِ عَدْنٍ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (12)وَ أُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ ؛ این در حالی است که تفکر اقتصاد معاصر درست خلاف اندیشه مترقّی قرآنی است؛ به این معنا که اقتصاد معاصر یا اساساً امور ارزشی و معنوی در میدان کسب و کار و تجارت را قبول ندارد یا آن را سدّ راه فعالیت های اقتصادی برمی شمرد.
مدرس قرآن در بخش پایانی سخنان خود گفت: مقاوم سازی اقتصاد، توسط تک تک افراد جامعه و با توجه به نیروی درونی و نه متکی به نیروی بیرونی صورت می گیرد خداوند در سوره ماعون روح نماز را در زکات عنوان می کند و می فرماید وای بر نمازگزارانی که دع یتیم می کنند و یا طعامی به مسکین نمی بخشند این همان مقاوم سازی جامعه در برابر تهدیدات است که اگر افراد خود به نیروی درونی اتکا کنند در راه رشد اقتصادی قدم برداشته اند.
انتهای پیام / ک
Related Assets:
- مرغ سبز در یزد تولید میشود
- ضرورت الگو پذیری دولت از حرکت جهادی دفاع مقدس در شتاب اقتصاد/غفلت مسئولین؛ نظام را تحت الشعاع قرار می دهد
- کمبود آب بزرگ ترین تهدید برای ابرکوه/ استقرار صنایع نیازمند سیاست گذاری مشخص است
- پیروی از الگوی اقتصاد مقاومتی دشمن را به شکست و عقبنشینی وا میدارد
- تحقق اقتصاد مقاومتی در پیشگیری از فساد اقتصادی است