مردم و تحقق حاکمیت دینی
طنین خاتم،حجت الاسلام والمسلمین علی شیخ زاده در یادداشتی به بیان شرایط لازم در تحقق حاکمیت دینی پرداخته است .
وی در این یادداشت آورده است :
رسیدن به کمال انسانی به عنوان یکی از آرمان های انبیاء الهی و اوصیا و عالمان دینی در هر عصر و زمانی بوده است . رسیدن به این کمال محقق نمی گردد مگر در سایه شکل گیری حاکمیت دینی. حاکمیت در سایه دین به سه امر پایگذاری گردیده است که به طور مختصر مباحثی پیرامون آنها خدمتتان ارائه می کنم .
1 . وجود رهبر واجد الشرایط به عنوان شرط لازم در تحقق حاکمیت دینی
باید یک فردی با خصوصیاتی که برای حاکم اسلامی در نظر گرفته شده است وجود داشته باشد تا حرکت جهادی در اعتلا بخشی به کرامت انسانی مردم جامعه شکل گیرد . به نحوی که اگر رهبری واجد شرایط برای اجرایی کردن حاکمیت دینی وجود نداشته باشد هیچگونه حاکمیتی که بتواند به کمال انسانی کمک کند شکل نمی گیرد ، همانند حاکمیت مضری که بعد از رحلت رسول خدا ( ص ) توسط رهبران ناشایست شکل گرفت .
2 . وجود قانون یا همان شریعت به عنوان دومین شرط در تحقق حاکمیت دینی
وقتی وجود انسان معنوی به عنوان رهبر واجد شرایط محقق گردید نیازمند به یک قانون و آیینی جهت یکپارچگی و تعیین صحت سیر رشد انسان می باشیم و اگر کسی بخواهد عقل را به عنوان قانون مطرح کند در جواب او می توان اینگونه جواب داد که اولا عقل کلی نگر است ، مثلا عقل می فهمد باید منعم را شکر گفت حال به چه کیفیتی باشد را نمی داند .
ثانیا چون علاوه بر حیات دنیوی حیات اخروی هم داریم و حیات دنیوی مقدمه آن حیات اخروی است و عقل کشش درک آن حیات را ندارد پس باید از قوانین الهی که از طریق وحی نازل می گردد در این زمینه استفاده کرد .
3 . وجود مردم به عنوان شرط کافی در تحقق حاکمیت دینی
رهبر واجد شرایط با بهترین قانون در سایه حضور مردم به عنوان شرط کافی و علت تامه حاکمیت می تواند تشکیل حاکمیت دینی را قطعی کند .
مردم طبق آیه قران " اطیعوالله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم " با همسویی ، حمایت و پیروی از رهبری همینطور که در شکل گیری حاکمیت دینی نقش کلیدی دارند در ادامه این مسیر هم به عنوان مهمترین رکن این حاکمیت نقش ایفا می کنند .
حضرت نوح به حسب قول قران 950 سال با رهبر دینی خودش مردم را به شکل گیری حاکمیت دعوت کرد ولی به علت عدم همراهی مردم موفق به شکل گیری آن نشد و در زمان حضرت موسی ( ع ) بعد از شکل گیری حاکمیت دینی مردم این حرکت را همراهی نکردند و همین امر سبب ابتر شدن این حرکت انقلابی شد .
اگر سیره امیرالمومنین ( ع ) در حیات رسول خدا ( ص ) را بررسی کنیم می بینیم هم و غم ایشان در جنگ و حرکات اصلاحی در جامعه اسلامی است ولی در بعد از حیات رسول خدا (ص) ایشان دست از نبرد کشید و خانه نشین گردید . همینطور بعد از عدم همراهی مردم با امام حسن ( ع ) ایشان مجبور به صلح با معاویه شد .
تحقق آرمانهای اسلامی و رسیدن به کمال در سایه حاکمیت دینی بستگی به کیفیت مطالبات در حد ایده ال یا معمول دارد . اگر همراهی مردم با حاکم اسلامی در حد ایده ال باشد او هم آرمان ها و هدف را در حد ایده ال دنبال می کند ولی اگر همراهی در حد معمول باشد حاکم هم در حد معمول آرمان ها را دنبال می کند . پس ان شاالله با همراهی رهبرمان حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای در حد ایده ال بتوانیم در حفظ حاکمیت دینی و رسیدن به کمال مطلوب در سطح بالا موفق و موید باشیم .
انتهای پیام/ع
Related Assets:
- خبرنگار؛ درکمال سختی، فعال و دلسوز است/ضرورت بی طرفی در تجسس حقایق
- مردم امروز با افتخار گناه میکنند
- بارگاه سید عباس هرات و غفلت مسئولین
- آدرس: دبیرکل حزب مورد علاقه معاون اول رئیس جمهور/موضوع:پول کثیف
- هجمه رسانههای زنجیرهای علیه بسیج، توهین به ملت ایران است
- مخالفت با «شورای نگهبان» در مقام عمل مخالفت با اسلام است