مهم ترین دغدغه های شهید مطهری ازنگاه حجت الاسلام هاشمی/حجت الاسلام نبویان:متاسفانه عده ای دشمنی دشمن را کم نشان می دهند
به گزارش یزدرسا، حجت الاسلام طاها هاشمی در ابتدای صحبت های خود در این برنامه تلویزیونی گفت:«شهید مطهری به دلیل تعریفی که از فرهنگ دارند، بر خلاف تعاریف معمول که فرهنگ مادی و معنوی را جدا از هم می دانند ایشان فرهنگ را معنوی می دانند. تفاوتی که تعریف ایشان در فرهنگ دارد این است که ایشان برای فرهنگ اسلامی و دینی جایگاه ویژه ای قائل هستند. با توجه به این موضوع استاد شهید مطهری تعریفی که از فرهنگ دارند و نگاهی که به محتوای فرهنگی دارند، قاعدتاً راجع به موضوع مدیریت فرهنگی هم نگاهی متفاوت دارند. در غرب دو مکتب لیبرالیسم با محوریت انسان و مکتب فاشیسم با محوریت استبداد وجود دارد. مبنای حکومت ها هم همیشه این دو مکتب بوده است. از منظر شهید مطهری اسلام متفاوت از این دو مکتب است. در حوزه ای که مربوط به آزادی فکر و اندیشه است، از نظر شهید مطهری جامعه باید حق انتخاب داشته باشد اما به دلیل اینکه ممکن است کیان اعتقادی جامعه تهدید شود، ایشان اجازه می دهد حکومت گاهی ورود پیدا کند. اما در ارتباط با حوزه آزادی های اجتماعی شهید مطهری حق انتخاب را به جامعه می دهد.»
وی ادامه داد:«از نظر ایشان مکتبی که از آزادی اجتماعی واهمه داشته باشد، از مبانی اعتقادی مستحکمی برخوردار نیست. چون اسلام مبنای محکمی دارد، خوفی از ترویج آزادی های اجتماعی و اندیشه ندارد.»
حجت الاسلام نبویان هم در ابتدای برنامه اظهار داشت:«فرهنگ در لغت معانی زیادی دارد اما نسبت به اصطلاح، 300 نوع تعریف برای فرهنگ ارائه شده است. در میان این معانی، معنایی که مورد دفاع و قبول می باشد، این است که فرهنگ مجموعه نگرش ها و باورها به جامعه است. دوم اینکه فرهنگ مجموعه ای از ارزش هاست و دیگری این که فرهنگ موتور محرکه ارزش هاست. اگر می گوییم باید کار فرهنگی انجام شود یعنی باید در بعد اعتفادات اسلامی و ارزش ها فعالیت داشته باشیم و به آسیب های این حوزه توجه داشته باشیم.»
وی ادامه داد:«یک نگرش دین ِ حداقلی است که با اندیشه اسلامی در تضاد است. شهید مطهری هیچ وقت چنین دیدگاهی نداشت. ایشان متاثر از نهج البلاغه است. به همین دلیل وقتی حکومت می بیند اندیشه های باطل در حال نفوذ در حوزه های فرهنگی جامعه است باید ورود کند.»
طاها هاشمی در بخش دیگری از «دیروز،امروز، فردا» گفت:«امروز نگاه جامعه به مسولان ِ حکومت است. ما ادعا داریم نظام جمهوری اسلامی برپایه مبانی اسلامی و رونوشتی از حکومت علوی است. باید بپذیریم تصویری که ازحکومت علوی ارائه شده با چیزی که امروز می بینیم تطبیق ندارد. بدون تردید حکومت قبل از کادرسازی مناسب نمی تواند محتوای اعتقادی را به عنوان یک جکومت دینی پیاده کند. در این صورت طبیعی است که وقتی جامعه با رفتار غیر دینی مدیران و مسولان مواجه شود، نسبت به دین بد بین خواهد شد.»
وی افزود:«سال 67 از مسولان رده بالای نظام سوال شد که اگر برگردیم به ابتدای انقلاب شما چه پیشنهادی دارید؟ مقام معظم رهبری فرمودند من مدیر تربیت می کردم! اگر مدیر بر مسائل درون دینی مسلط نباشد، راه مدیریت را بلد نباشد و با مسائل جهانی آشنا نباشد موفق نخواهد بود. مدیری موفق است که بتواند با توجه به نیازهای جامعه، تصمیماتِ درستی بگیرد. در عرصه فرهنگی اهمیت این موضوع بیشتر هم هست. متاسفانه در مورد مدیریت های فرهنگی شاهد این هستیم که کمتر به تربیت مدیران توجه شده است و مسائل فرهنگی به امان خدا رها شده است. متاسفانه در جامعه ما نهادهای مدنی نتوانسته به معنای حقیقی خود، کادرسازی کند.»
نبویان هم در ادامه صحبت های خود در این برنامه تلویزیونی گفت:«وجود مقدس ائمه زندگی را به مردم عرضه می کردند که در زندگی بسیار پایین می توان به اهداف بسیار بالا رسید. کما اینکه امام همینطور بود، مقام معظم رهبری هم به همین شکل زندگی می کنند. متاسفانه گاهی اوقات در تب و تاب بعد از انقلاب عده ای از مسولین بودند که گرایش به دنیا گرایی در آن ها غلبه داشت.»
وی همچنین اظهار داشت:«گرایشی که الان القاء می شود خلاف فرمایشات امام است. امام می فرمایند ما باید کوشش کنیم اخلاق کاخ نشینی را از جامعه دور کنیم. ایشان می فرمایند روزی که دولت به کاخ نشینی تمایل پیدا کرد، باید فاتحه کشور را بخوانیم. روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند روزی است که باید فاتحه کشور را بخوانیم. متاسفانه امروز وضعیت مسولین در دولت و جاهای مختلف در افق بسیار بالایی زندگی می کنند. برگزاری برخی از مراسم ها در کاخ ها هم با اندیشه امام و اسلام سازگاری ندارد و در این صورت باید فاتحه اسلام و کشور را خواند.»
طاها هاشمی هم گفت:«این که زهد از طرف مسولین تبلیغ شود اما بعداً اثرات زهد در زندگی آن ها دیده نشود خطرناک تر است. باید توجه داشت که زهد، به معنای تبلیغ فقر در جامعه نیست. اسلام به هیچ وجه تبلیغ فقر نمی کتد. اگر مسولی از ابتدا دارا بوده، مذموم نیست. مذموم و زشت وقتی است که زهد گرایی ترویج می شود اما بعداً مشخص می شود همین افراد ترویج گرای زهد بیشتر از بیت المال استفاده کردند. این خیلی خطرناک تر است.»
نبویان هم گفت:« من هم قبول دارم که نباید تبلیغ زهد کرد و در عمل کاری نکرد اما من مسولینی را می شناسم که الان دارند استفاده می کنند! انسان می تواند بدون سونا و تغییر دکوراسیون هم به مردم خدمت کند. می توان بدون سفر به کیش هم به مردم خدمت کرد!»
دکتر هاشمی در ادامه «دیروز،امروز، فردا» در مورد نگرانی شهید مطهری در مورد توجه به دین اظهار داشت:«در زمانی که شهید مطهری این مسائل را مطرح کردند، انقلاب اسلامی تشکیل حکومت نداده بود. بدون تردید از منظر ایشان وقتی حکومت تشکیل می شود نگرانی ها بیشتر خواهد بود. یکی از مهم ترین دغدغه های شهید مطهری مربوط به تحریف دین از درون است. جامعه دینی معمولاً در معرض جمود و جهل که از عوامل تخریبی است، قرار دارد. در جمود، انسان جامد تصور دارد که دین آمده تا زمان را متوقف کند و هیچ نگاهی به پیشرفت و توسعه ندارد. افراد جاهل هم کسانی هستند که به خارج از فرهنگ دینی نگاه دارند و شناختی از دین ندارند که هر دو دسته جزو تحریف کنندگان اساس دین هستند.»
وی افزود:«وقتی ما در مقطعی دانشگاهیان را بی دین بدانیم، طبیعی است دانشگاه به یک نوع تمارض و تعارض روی می آورد. اگر هم در دانشگاه مبانی دینی و اعتقادی به درستی مطرح نشود و دانشگاهیان قادر به بیان اعتقادات خود نباشند، طبیعی است توقعی که در یک جامعه دینی از دانشگاهیان وجود دارد، برآورده نشود. زمانی که از منظر ضد دینی به جامعه روشنفکری جامعه نگاه شود این تلقی برای جامعه روشنفکری هم پیش می آید که باید جلوی دین بایستد.»
نبویان هم در ادامه برنامه گفت:«فرهنگ عبارت است از نگرش و جهان بینی اسلامی و ارزش ها! دانشگاهیان ما آدم های بسیار خوب و درستی هستند و باید مشکل را در مدیران جست و جو کنیم. چرا امام می فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند؟ آیا ایشان نمی دانست ما تحریم خواهیم شد؟ قطعاً می دانستند اما وقتی به توحید قائل باشیم، ما در بحث توحید معتقدیم خالقیت و فاعلیت در اختیار خدای متعال است. همه چیز در دست خداست. حل مشکلات اقتصادی ما فقط در دست خداوند متعالی است. متاسفانه الان در سطح مطبوعات و مدیران حل مشکل را در رابطه با آمریکا و سران کفر می دانند. اینکه ما به دشمنان خود نزدیک شویم هیچ اتفاق مثبتی برای ما در پی نخواهد داشت. توحید به ما می گوید حل مشکل از درون است نه بیرون!»
وی افزود:« ما نمی گوییم هیچ رابطه ای نباید داشت. بین تعامل و سازش فرق زیادی است. اما در عمل نشان داد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. قرآن کریم روی موضوع تولی و تبری تاکید زیادی دارد. قرآن می گوید نمی توان با کفار دوست بود. نباید به آمریکا و سران کفر نزدیک شد اما در موضوع مذاکرات هسته ای چیز دیگری می بینیم! متاسفانه عده ای دشمنی دشمن را کم نشان می دهند. آیا واقعاً رابطه با سران کفر کلاس دارد؟»
طاها هاشمی هم در پاسخ به صحبت های نبویان اظهار داشت:«دو موضوع را باید از هم جدا کرد. اما بالاخره قطعنامه را پذیرفت و گفت مسائل را با عربستان حل کنید. مهم این است که ما مصالح را در نظر بگیریم. یک روز اقتضاع جنگ است و روزی دیگر صلح! عده ای که بحث تعامل و حل اختلافات را مطرح می کنند، در مقابل آن ها مرعوب نشده اند. مصالح نباید تحت تاثیر سیاسی کاری و موضع گیری های سیاسی قرار بگیرد. تحریم یک واقعیت است. نمی توانیم بگوییم که خدا تحریم کرد! آمریکا و غرب تحریم کرد و ما باید طوری رفتار کنیم که از فشار آن ها بکاهیم.»
وی ادامه داد:«من فکر می کنم اینکه هر کسی گفت می خواهیم مشکلات کشور را با گفت و گو حل کنیم، به او انگ غرب زدگی بزنیم درست نیست. تعامل فرهنگی به هیچ وجه به معنای مرعوب شدن در مقابل فرهنگ دیگران نیست.»
نبویان هم گفت:«واقعاً امام در زمان مشکلی نداشت؟ مشکلات زیاد بود اما ایشان در همان زمان حکم ارتداد سلمان رشدی را صادر کرد. من هم معتقدم کشور مشکل دارد اما برای حل مشکلات باید به چند مورد توجه داشته باشیم. من چگونه می توانم حل مشکل را در دست دشمن ببینم؟ آمریکا دشمن ماست. پس برداشتن تحریم بخش اعظم حل مشکلات نیست. باید به جوانان اعتماد کنیم.»
وی ادامه داد:«رابطه با آمریکا حلال مشکلات ما نخواهد بود.»
هاشمی هم گفت:«جنگ با آمریکا هم مشکلی از ما حل نخواهد کرد.»
نبویان گفت:«با رابطه هم نمی توان مشکل را حل کرد. باید به درون نگاه کرد. وقتی می دانیم مردم مشکل دارند آیا درست است برای تغییر دکوراسیون میلیاردی خرج کرد؟»
هاشمی گفت:«زمانی می توان نگاه به درون داشت که درون به طور کامل آماده باشد. امام ابتدا باور توانستن را در بین مردم ایجاد کرد.»
دانا