نادیده گرفتن حذف تصویر قرآن؛ پوزش وزیر بابت حذف تصویر دختران !/ بار گران چاپ هرسالۀ کتب درسی بر دوش کیست؟!
حاجیمیرزایی که در چند هفته گذشته حواشی بسیاری را به واسطه اقدامات ناسنجیده ای همچون اصرار غیرمنطقی و یک سویه در امر بازگشایی مدارس ایجاد کرده بود، این بار نیز گویا امر مهمتری را که شایسته اقدامی فراتر از عذرخواهی و پوزش باشد، را از یاد برده یا لزومی به پاسخ و پوزش برای این امر ندیده است!
وزیر آموزش و پرورش که شاید بتوان او را به عنوان چهرهای خبرساز در ایام مورد اشاره قلمداد کرد، در ادامه اظهاراتش حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی را اینگونه توجیه کرده است: یک بیسلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم ابتدایی انجام شده است. لذا از این بابت عذرخواهی میکنیم و آن را اصلاح میکنیم. اعتقاد داریم که در این شرایط سخت به تمام فعالیتهایی که آموزش و پرورش با تمرکز بر دختران انجام میدهد، توجه شود.
با توجه به آنچه که گفته شد ذکر برخی از موارد که با خواندن خبر مورد اشاره به ذهن متبادر می شود؛ لازم و ضروری است:
یکم: در جریان اعتراض به تصویرسازی کتب درسی سال 1399 آنچه که به عنوان گلایۀ آغازین از وزارت آموزش و پرورش مطرح شد، حذف تصویر قرآن کریم از کتاب فارسی اول دبستان بود که پس آز آن موضوع حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان پیش آمد و مورد اعتراض گروهی از رسانه ها قرار گرفت.
در توضیح این ماجرا باید متذکر شد که در کتاب فارسی اول دبستان که در سال تحصیلی 99 توزیع شده، تصویر مصحف شریف حذف و بجای آن تصویر گلدانی نقاشی شده است. اقدامی که هیچ توجیهی بر آن مترتب نیست.
با این اوصاف این سوال مطرح است که چرا آقای وزیر از کنار حذف تصویر کتاب شریف قرآن گذشته و بابت حذف تصویر دختران عذرخواهی کرده است؟
دوم: از آنجایی که تصویرسازی کتب باید در خدمت درک بهتر و عمیقتر دانش آموز از محتوا و مفاهیم باشد، سوال دیگری طرح می شود که حذف تصویر قرآن با چه هدفی صورت گرفته و اساسا چه دستاورد تازهای را برای وزارت وزین آموزش و پرورش به همراه داشته است؟!
سوم: یکی از معضلات گریبانگیر و همیشگی وزارت آموزش و پرورش، کمبود بودجه، مشکل نقدینگی، نبود اعتبار و پدیده هایی از این دست است که هر وزیری را در بدو امر وادار به گلایهمندی میکندکه صد البته این معضلات بجای خود بهحق و درخور توجه بیشتر تمام دستگاه هایی است که مستقیم و غیر مستقیم مرهون امرتعلیم و تعلم هستند. اما مسئله هزینه کردهای بی حساب و کتابی همچون هزینه طراحی جلد و متن و ویرایش و چاپ و... است که از بیت المال تامین و هزینه میشود. با این حال گذشته از خامرفتاری در حذف تصاویر یادشده، صرف هزینه از بودجه وزارتخانه ای برای یک تغییر بی مورد و غیر ضروری است؛ هزینهکردی که مصداق در پی باد دویدن و آب در هاون کوبیدن است! آنهم هزینه از جیب وزارتخانهای که با معضلات عدیده مالی دست به گریبان بوده و هست.
با این وصف حرف این نوشتار هزینه مالی یک تغییر در تصویر کتب درسی نیست؛ بلکه ردزن حرکتی است که انسان را نگران گام های بعدی کرده و این سوال را در معادله ای مبهم در ذهن مکرر میکند که امروز حذف تصویر قرآن، فردا چه....؟
چهارم : مگر در اوائل پیروزی انقلاب که کتب درسی گاه تا چند دهه با همان فرم و محتوا هر ساله چاپ میشد و بعضا بدون هیچ تغییری در فرم و محتوا، کتاب پدر به پسر می رسید ، مشکلی در امر فراگیری و آموزش ایجاد شد که امروز چاپ های ملون و رنگارنگ کتب درسی در صدد رفع رجوع این مشکلات برآمده اند؟
با اینهمه از قدیم گفتهاند که حرمت امامزاده را متولی نگاه میدارد. بنابراین آقای وزیر با عنایت بیشتری حوزه خدمت خود را ملاحظه بفرمایید؛ حادثه در کمین است!
انتهای پیام/
Related Assets:
- اولویت ما آموزش حضوری است/ ساز و کار آموزش در مدارس متوسطه یزد
- عدم اجبار حضور دانش آموزان در مدارس استان یزد/ به دنبال رفع چالش خانوادهها هستیم
- تمام دانش آموزان روستایی یزد از حضور معلم بهره مندند
- تعریف سه سناریو برای برگزاری دروس عملی دانشگاه ها
- آخرین وضعیت طرح های ضد آمریکایی در مجلس/به زودی طرح ها به صحن علنی ارجاع می شود
- 100 امضا برای تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه جمع آوری شده است/نظرات شخصی بودجه سازمانها را کم و زیاد میکند