ناوگان حملونقل عمومی یزد نونوار میشود
به گزارش یزدرسا؛ محمدرضا شفیعی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد درراستای اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی در ناوگان عمومی شهری گفت: با توجه به اجباری شدن استفاده از ماسک و دستکش برای مسافران شبکه حملونقل عمومی یزد تدبیر شد تا در کانکسهای فروش اغذیه مستقر در پایانههای اتوبوس، فروش ماسک و دستکش باقیمت مناسب صورت گیرد هرچند بسیاری از شهروندان فهیم یزدی خود را ملزم به استفاده از این وسایل بهداشتی دانسته و افراد کمی هم که از این وسایل استفاده نمیکنند اعتقادی نسبت به این موضوع ندارند.
فروش ماسک و دستکش در پایانه های مسافربری شهر یزد
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد افزود: البته ناوگان عمومی شهر یزد مانند شهرهای بزرگ، دارای جمعیت زیادی نیست و معمولاً اتوبوسها بهویژه در شرایط فعلی با تعدادی محدود از مسافر در سطح شهر تردد میکنند اما بااینوجود به رانندگان توصیه کردیم باروی گشاده و رفتار احترامآمیز نسبت به استفاده از ملزومات بهداشتی به افراد فاقد این ملزومات تذکر دهند ضمن اینکه در پایان هر شب عملیات گندزدایی و ضدعفونی درون برون اتوبوسها نیز انجام میشود.
شفیعی در ادامه به پایین بودن سرانه استفاده از اتوبوس شهری در یزد اشاره کرد و ابراز داشت: متأسفانه سرانه استفاده از اتوبوس شهری در یزد نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است بهطوریکه میانگین جابهجایی مسافر در شهر یزد توسط 170 دستگاه اتوبوس فعال شهر یزد روزانه 250 هزار مسافر بوده که میانگین کشوری 900 هزارنفر در روز است.
وی اضافه کرد: البته این موضوع به قبل از شیوع کرونا بازمیگردد و رقم جابهجایی مسافر در سال جاری 19 هزارنفر بوده که این رقم در سال گذشته 429 هزارنفر مسافر بوده است.
فرسودگی اتوبوس ها عمده دلیل عدم استقبال از ناوگان حمل و نقل عمومی یزد
این مقام مسئول، فرسودگی بخشی از ناوگان شهری وعدم برخورداری از تهویه سرمایشی و گرمایشی مناسب، افزایش زمان انتظار مسافران و تعطیلی مدارس و دانشگاهها را از مهمترین علت کاهش مسافران دانست و گفت: فرسودگی اتوبوسها سبب توقفهای طولانی جهت تعمیرات شده که این موضوع منجر به کاهش تعداد اتوبوسها در مسیر و بهتبع آن افزایش زمان انتظار مسافران میشود ضمن اینکه وجود ترافیک و پارک خودرو در خیابانهای باریک و پرتردد شهر هم بر معطلی مسافران افزوده است.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد در بخش دیگری از سخنانش پیرامون اقدامات صورت گرفته درراستای نوسازی ناوگان حملونقل شهری نیز اظهار داشت: در سال گذشته تعدادی اتوبوس و مینیبوس صفر خریداری و به شبکه حملونقل شهری تزریق صدالبته با توجه به قیمت سرسامآور این اتوبوسها که در توان مالکان بخش خصوصی نبود در خصوص نوسازی اتوبوسهای فرسوده تصمیم گرفته شد به مالکان این اتوبوسها تسهیلات بانکی بدون بهره که بهره 18 درصد بر عهده سازمان است پرداخت شود.
شفیعی ادامه داد: اتوبوسهای فرسوده به دودسته تقسیم میشوند اتوبوسهای بنز 355 دارای عمر بالای 18 سال که مقرر شد تعداد 49 دستگاه از این نوع اتوبوس بهطور کامل از رده خارج و اتوبوسهای در حد نو تولید 86 به بالا با تسهیلات یک میلیارد ریالی و سرمایهگذاری مالکان جایگزین شود همچنین اتوبوسهای بنز 457 که تعداد آنها 55 دستگاه هست با تسهیلات 700 میلیون ریالی به کولر و تهویه مناسب تجهیز شود که تاکنون 33 دستگاه بنز 355 تعویض و 27 دستگاه بنز 457 تجهیز شدهاند و مابقی نیز در شرف پرداخت وام قرار دارند و درمجموع با این اقدامات ناوگان عمومی حملونقل یزد نوسازی خواهد شد.
راه اندازی مسیر یزد به زارچ و اشکذر در گرو مشارکت شهرداران دو شهر
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد در خصوص تعطیلی اتوبوسهای مسیر یزد، زارچ و اشکذر هم ابراز داشت: تا سال 95 که سازمان به نام اتوبوسرانی یزد و حومه فعالیت میکرد ارائه خدمت به حومههای مهریز، تفت، زارچ و اشکذر صورت میگرفت اما پس از تغییرات نام و وظایف سازمان خدمترسانی به حومه از دستور کار خارج شد بااینوجود تا دو سال قبل بااینکه وظیفهای نداشتیم همچنان به شهرداریهای این دو شهر در این زمینه کمکرسانی میکردیم.
وی ادامه داد: در این مدت نیز چندین بار با شهرداریهای این دو شهر جهت قرارداد با بانک انصار و نصب تجهیزات مکاتبه کردیم که متأسفانه اقدامی انجام نشد نهایتاً در سال گذشته تجهیزات نصبشده مثل کارتخوان، جیپیاس و ... از اتوبوسهای این مسیر جهت نصب در اتوبوسهای جدید خریداریشده، باز شد و شهرداریهای این دوشهرهم تاکنون زیر بار این موضوع نرفتهاند.
شفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هزینه و درآمد اتوبوسهای این مسیر متعلق به مالکان است و هیچ یارانهای از شهرداریهای این بوشهر به آنان پرداخت نمیشود مالکان نیز با توجه به وضعیت نامناسب مسافر در شرایط فعلی از خدمترسانی خودداری میکنند البته جهت رفاه حال مردم آخرین رایزنیها طی جلسهای با حضور شهرداران یزد، زارچ و اشکذر صورت گرفته و در صورت پرداخت هزینهها از سوی این دو شهرداری مانند گذشته به اتوبوسهای این مسیر ارائه خدمت خواهیم کرد.
انتهای پیام/ح