نکاتی جالب از حرم امام رضا(ع) که تاکنون نمی دانستید!(بخش دوم)
♥ نکته۱۱
سقف ضریح سوم با چوب های طلاکوب پوشش داشته و در سمت پایین ضریح در کوچک مرصعی قرار داشته است. به دلیل کوچکی و غیر مناسب بودن این ضریح پس از مدتی برداشته شده و به جای آن ضریح چهارم نصب می گردد. در حال حاضر این ضریح در موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض تماشای بینندگان قرار دارد.
♥ نکته۱۲
ضریح چهارم ضریح ملمع یا ضریح طلا و نقره، معروف به شیر و شکر است، این ضریح در سال ۱۳۳۸ بر روی ضریح نگین نشان یا ضریح دوم نصب می گردد.
♥ نکته۱۳
طراحی ضریح چهارم توسط مرحوم استاد حافظیان انجام یافته و تحت نظارت ایشان کار اجرا و قلمزنی توسط مرحوم استاد هنرمند حاج محمد تقی ذو فن اصفهانی انجام گرفت.
♥ نکته۱۴
ضریح چهارم دارای ۰۵/۴ متر طول و ۰۶/۳ متر عرض و ۹۰/۳ ارتفاع و ۱۴دهانه به نشان چهارده معصوم بوده است. اضافه بر بهره برداری از طلا و نقره و جواهرات.
♥ نکته ۱۵
پایه ها، ستون ها، کتیبه های سیمین با نقش های مختلفی در نهایت مهارت قلمزنی شده بود. بین هر دو زاویه از پنجره های ضریح مقدس یک صفحه بیضی شکل از طلا، که مجموعاً به هیجده عدد می رسید و هر یک به وزن تقریبی پنجاه مثقال بود احادیثی درباره فضیلت زیارتحضرت رضا علیه السلام به خط حاج شیخ احمد زنجانی معصومی کتیبه نوشته شده است.
♥ نکته ۱۶
بر روی هر یک از دهانه های ضریح مقدس، از سمت پیش روی مبارک اسمی از اسمای چهارده معصوم علیهم السلام بر صفحه ای فیروزه نشان از طلا و به خط ثلث و به قلم مرحوم حاج شیخ احمد زنجانی معصومی مکتوب بود. در بالای صفحات بیضی شکل، کتیبه ای از نقره به طور برجسته، سوره مبارکه هل اتی را به قلم همان کاتب در برداشت.
♥ نکته ۱۷
در چهار گوشه ضریح چهار خوشه انگور به عنوان نمادی از نحوه شهادت حضرت قرار داشت. بالای کتیبه سوره مبارکه « یس» و بر لب ضریح چهل و چهار برگ از نقره ملمع بین چهل و چهار گلدان ملمع نصب شده بود که بر روی صفحه مدور و محدب هر یک از آنها اسمی از اسمای حسنی الهی به طور برجسته و به خط ثلث و به رنگ سفید در زمینه لاجوردی مکتوب بود.
♥ نکته ۱۸
پس از گذشت بیش از چهل سال از نصب ضریح پیشین موجباتی همچون فرسودگی، و سست شدن پایه ها و ساختار ضریح و ساییدگی پوشش و روکش های نقره ای و طلایی آن، ساخت و نصب پنجمین ضریح را ضروری می نمود.
♥ نکته ۱۹
به دستور مقام معظم تولیت آستان قدس رضوی حضرت آیة الله واعظ طبسی، از سال ۱۳۷۲ مطالعات و بررسی های مقدماتی ساخت ضریح آغاز گردید، و به دنبال آن طرح های متعددی از طرف هنرمندان نامی کشور ارایه شد و نهایتاً توفیق طراحی ضریح نصیب استاد برجسته نگارگری کشور جناب آقای فرشچیان گردید.
♥ نکته۲۰
به منظور ساختن آخرین ضریح نخست بر اساس طرح موجود پایه ها و ساختار ضریح که ترکیبی از کار آهنگری و نجاری است توسط واحدهای مربوطه در آستان قدس رضوی در نهایت استحکام انجام گرفت و ساختاری مرکب از آهن و فولاد و چوب گردو برای نصب روکش ها و پوشش طلا و نقره ساخته شد.