نگاه واقعبینانه فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی را کنار هم میبینید
به گزارش یزدرسا، محمدحسین شاهآبادی مسئول اندیشکده مسجد پژوهشکده شهید صدر، شامگاه یکشنبه در نشست برخط با عنوان «تربیت رسانهای مسجدمحور» با فعالان فضای مجازی استان یزد گفت: در گذشته منظور از سواد، صرفا توانایی خواندان و نوشتن بود اما امروزه سواد به معنای قدرت درک، تحلیل و انتخاب آگاهانه است و حتی فراتر از آن به کسی امروز باسواد گفته میشود که توانایی تغییر داشته باشد.
وی با بیان اینکه آگاهیبخشی، ایجاد سرگرمی، آموزش و هدایت و رهبری از جمله کارکردهای رسانه است، اظهار داشت: در زمینه سواد رسانهای دو نگاه خوشبینانه و بدبینانه وجود دارد که نگاه خوشبینانه فقط محاسن و فرصتهای رسانه را میبیند اما نگاه بدبینانه فقط معایب و تهدیدهای رسانه را میبیند؛ در حالی که نگاه سومی نیز وجود دارد با عنوان نگاه واقعبینانه که فرصتها و تهدیدها را در کنار یکدیگر میبیند.
مدرس سواد رسانه افزود: کسانی که نگاه خوشبینانه و همچنیبن آنهایی که نگاه بدبینانه دارند هر دو منفعل هستند؛ گروه اول میگویند استفاده از رسانه باید بدون هیچ محدودیتی و رها شده باشد و گروه دوم میگویند باید استفاده از رسانه کاملا محدود شده باشد، اما نگاه واقعبینانه به دنبال توانمند کردن افراد و تقویت سواد رسانهای است.
شاهآبادی خاطرنشان کرد: تربیت غربی میگوید انسان کاملا در جامعه آزاد و لجام گسیخته و به عبارتی یک حیوان در قالب انسان است و لذا آفت انسان تربیت شده غرب این است که او غرق در فساد است و در واقع جامعه او را به سمت فساد سوق میدهد.
وی اضافه کرد: البته ممکن است افرادی مانند «ادواردو آنیلی» هم در هیمن جامعه غربی باشند که متفاوت از کلیت جامعه باشند، اما آنها استثنائاتی هستند که بخاطر خودسازی خودشان توانستند از این جامعه نجات پیدا کنند.
شاهآبادی ادامه داد: نوع دیگر تربیت، تربیت سنتی است که علیرغم برخی مزیتهایی که ممکن است داشته باشد اما نه آزادی معنوی و نه آزادی اجتماعی هیچکدام را ندارد و آفت این نوع تربیت این است که فرد چون از درون تقویت نشده، ممکن است در فساد شیرجه بزند و از آنجایی که فرد خودسازی نکرده و آزادی معنوی ندارد در بزنگاهها به فساد روی میآورد. برخی از کسانی که زمانی مذهبی بودند اما امروز غربزده شدهاند اتفاقا کسانی هستند که بصورت سنتی تربیت شدهاند اما چون از درون خودسازی نکردهاند امروز به چنین وضعیتی دچار شدهاند.
وی بیان کرد: نوع دیگر تربیت، تربیت اسلامی است که در این نوع تربیت، آزادی معنوی مقدم بر آزادی اجتماعی است یعنی فرد ابتدا مبارزه با نفس و خودسازی را در دستور کار دارد و همین امر موجب میشود که در بزنگاهها نیز دچار لغزش نشود.
پژوهشگر سواد رسانه با بیان اینکه برخی از رسانهها، رسانههای دیگر را تربیت میکنند تأکید کرد: به عنوان مثال میتوان گفت رسانه بالیود تربیت شده رسانه هالیور است. قاعده اصلی هالیود خرق عادت در حوزه سینما است و ویژگی قهرمانهای هالیود خرق عادت است اما ما در سینمای خودمان چنین چیزی نداریم.
شاهآبادی با اشاره به پخش حجم قابل توجهی از فیلمهای کرهای در تلویزیون ایران، تصریح کرد: فرهنگ شرقی، فرهنگ مهمی است و مزیتهایی نیز دارد اما عیوبی نیز دارد و قابل قبول نیست که مثلا شبکه امید تلویزیون ایران مدام این فیلمها را پخش کند.
وی با اشاره به اهمیت و نقش تربیتی مساجد گفت: شیوع کرونا باعث تعطیلی مساجد شد، البته مثلا کرونا موجب تعطیلی سینماها هم شد اما با تعطیلی سینماها، سینما وارد منازل شد، اما ما نتوانستیم مساجد و مدارس را وارد خانه کنیم. به عبارت دیگر فضای تربیتی مساجد وارد منازل نشد.
مسئول اندیشکده مسجد پژوهشکده شهید صدر اظهار داشت: اینکه ما پذیرفتیم که بسیاری از مأموریتهای مساجد را بیرون از مساجد ببریم و به جاهای دیگری بسپریم، اشتباه بود. پیامبر حتی برای قضاوت هم به مسجد میرفت اما امروز هیئتیها و فعالین قرآنی هم دیگر خارج از مسجد و به طور مستقل فعالیت میکنند.
شاهآبادی تأکید کرد: ما باید در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن محکم بایستیم و باور داشته باشیم که دشمنی وجود دارد؛ در زمان دولتهای هفتم و هشتم شعارها و دروغهایی مانند گفتگوی تمدنها مطرح شد و امروز نیز از مذاکره و تعامل با دشمن سخن گفته میشود، این در حالی است که واقعیت دشمن غیر از آن چیزی است که ارائه میکنند لذا باید خودمان را قوی کنیم و مواجههای فعالانه داشته باشیم.
انتهای پیام/