نگاهی به افتتاح نمایشی راهآهن یزد اقلید در هفته پایانی دولت روحانی
یزدرسا گزارش میدهد: زمان بهرهبرداری از راه آهن یزد- اقلید را مسئولان مختلف دولتی از شخص روحانی گرفته تا استاندار و دیگر مدیران مربوطه، را سال 99 اعلام کرده بودند.
پروژهای که قرار بود سال 99 به بهرهبرداری برسد
در همین رابطه حسن روحانی رئیسجمهور وقت اعلام کرد: اعتبارات لازم برای تکمیل راهآهن یزد به اقلید پیشبینی شده و امیدواریم تا پایان سال آینده (99) شاهد تکمیل این طرح باشیم.
خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: عملیات اجرایی راهآهن یزد به اقلید با سرعت بالایی در دست اجرا است و امیدواریم تا سال ۹۹ مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
محمدعلی طالبی استاندار یزد نیز در این ارتباط بیان کرد: امیدواریم در سال جدید (سال99) پروژه راهاندازی راهآهن یزد-اقلید انجام شود.
داودی معاون فنی و امور زیربنایی راهآهن هم اظهار داشت: در صورت تأمین نقدینگی ساخت خط آهن یزد-اقلید تا پایان سال جاری (سال99) به بهرهبرداری میرسد.
صادقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز گفت: طرح ساخت خط آهن دوم بافق- ارژنگ و خط ریلی یزد-اقلید از طرحهای مهم استان است که در سفر رئیسجمهوری تأکید شده تا پایان سال ۹۹ مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
حسینیپور رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان یزد نیز اعلام کرد: اعتبار راه آهن یزد اقلید به دنبال درخواست استان و با توجه به سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سال گذشته و نیز دستور صریح رئیسجمهوری محقق شده است.
وعدهها به سال 1400 موکول شد
با وجود تأکیدات مکرر مسولان، اما در سال 1399 خبری از بهره برداری از راه آهن یزد-اقلید نشد و این بار وعده ها به سال 1400 موکول شد.
تیرماه سال 99 سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا (ص) اعلام کرد: رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور برای تأمین اعتبار پروژه راهآهن یزد ــ اقلید قول داد و این پروژه تا اردیبهشت ۱۴۰۰ قابل بهرهبرداری است.
طالبی استاندار یزد نیز دی ماه سال 99 گفت: پروژه ملی راه آهن یزد- اقلید تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد. از ابتدای امسال تاکنون افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این پروژه که نقش اساسی در توسعه استان یزد دارد اختصاص یافته است.
امیدواریم راهآهن اقلید-یزد را تا قبل از انتخابات به بهرهبرداری برسانیم
با ورود به سال 1400، این بار وعده های مسولان شکل دیگری گرفت و وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد دولت بتواند این پروژه را قبل زمان برگزاری انتخابات به بهره برداری برساند.
اردیبهشت ماه سال 1400 اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث راهآهن اقلید-یزد در انتقال بار از جاده به راهآهن فوقالعاده موثر است و مردم استانهای جنوبی که اکنون از شیراز با قطار به مشهد سفر میکنند، میتوانند با استفاده از این خط آهن مسیر مشهد را سه ساعت سریعتر طی کنند و از سوی دیگر استانهای فارس و یزد و اصفهان که استانهای گردشگری هستند، از طریق این خط به یکدیگر متصل میشوند.
وی عنوان کرد: ارزش این خط آهن حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است و امیدواریم این پروژه را تا پایان دولت و قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به بهره برداری برسانیم.
پروژهای که فقط افتتاح شد
سرانجام هفتم مرداد امسال و دقیقا در هفته پایانی دولت روحانی، خط ریلی راهآهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر از طریق ویدیو کنفرانس با دستور رییسجمهور به بهرهبرداری رسید.
هرچند در روز افتتاح، اولین قطار مسافری از شیراز به سمت مشهد مقدس حرکت کرد، اما با گذشت بیش از چهار ماه از افتتاح این طرح هنوز خبری از تردد قطار در این مسیر نیست.
در واقع آنچه افتتاح شده است تنها مسیر ریلی است و حتی برخی از قاطع ها در طول مسیر مشکل جدی دارد و در واقع مسیر تردد قطار بسته است.
محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در این باره می گوید: «این پروزه در حالی افتتاح شد که بسیاری از زیرسازی های آن در مناطق مختلف مشکل دارد و نیاز به اعتبار دارد تا کامل شود.»
انتهای پیام/