نگاهی به شبکه های اجتماعی و انتخابات آینده
به گزارش یزدرسا به نقل از عصرسیاست؛ این روزها تاثیرگذاری شبکههای اجتماعی در مناسبات سیاسی-اجتماعی چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت یا انکار کرد. شبکههای اجتماعی حالا به رسانههایی فراگیر تبدیل شدهاند که حتی در مواردی به رسانههای رسمی هم تنه میزنند. در عرصهی سیاسی و به ویژه زمان انتخاباتها، گروهها و جریانهای سیاسی حساب زیادی روی شبکههای اجتماعی باز کرده و سعی میکنند از این رسانه نهایت استفاده را برای پیشبرد اهداف موردنظرشان ببرند. جریان اصلاحطلب مدعی است از شبکههای اجتماعی بیشتر میتواند سود ببرد، به طوری که آنها موفقیت در انتخابات هفتم اسفند در تهران را بیش از هر چیز به دلیل شبکههای موبایلی چون تلگرام میدانند. حسن روحانی هم تا کنون چندین بار از تلاشهای دولت برای فیلتر نشدن شبکههای اجتماعی موبایلی گفته و در واقع بدینشکل به دنبال این است تا با معرفی خود به عنوان موافق شبکههای اجتماعی، از جایگاه این شبکهها در بین مردم استفاده کند.
اما اینکه آیا واقعا شبکههای اجتماعی همیشه به نفع جریان اصلاحات هستند و دولت در انتخابات پیشرو میتواند از آن بهرهبرداری بیشتری نسبت به رقیبش کند، جای بحث است. از آنجایی که مطالبی که در شبکههای اجتماعی منتشر میشود، عموما از عمق زیادی برخودار نیست و بیشتر مباحث سلبی و البته سطحی در این نوع رسانهها مورد توجه قرار میگیرد، اصلاحطلبان نفع بیشتری از این نوع رسانه میبرند. با این همه، شرایط کنونی و فضای قبل از انتخابات پیشرو قدری متفاوت از گذشته است. در واقع با توجه به ماهیت سلبی و اعتراضی محتوای شبکههای اجتماعی، از آنجایی که جریان حاکم بر دولت خود بخشی از وضع موجود محسوب میشود، به طور طبیعی بخش قابل توجهی از اعتراضها به سمت خود دولت بر میگردد.
موسم انتخاباتها، اعتراض به وضع موجود جایگاه برجستهای در تصمیمگیریهای مردم دارد. چیزی که خود حسن روحانی نیز مدیون آن است. بهطوریکه دلیل اصلی موفقیت روحانی در انتخابات خرداد 92، عملکرد سالهای پایانی دولت دهم بود. در شرایط فعلی نیز، توجه به عملکرد دولت یازدهم و بازتاب آن در شبکههای اجتماعی به نفع دولت و اصلاحطلبان نخواهد بود. هرچند دولت و اصلاحطلبان تلاش میکنند از بار مسئولیت فرار کنند و همچنان به عنوان طلبکار با مسائل برخورد میکنند. فیشهای حقوقی نجومی مدیران دولت یازدهم و خسارتهای برجام، از جمله مواردی هستند که آسیبپذیری دولت از ناحیه شبکههای اجتماعی را نشان دادند.
همین مسئله است که موجب شد تا یک روزنامهی اصلاحطلب با مدنظر قرار دادن این واقعیت، در رابطه با شبکههای اجتماعی اینگونه بنویسد: «اگر فکر میکنید به مدد شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، پیروزی اصلاحطلبان در انتخابات آتی شورای شهر کار راحتی بوده است و میتوان با همان الگوی سال قبل، انتخابات بعدی را هم با موفقیت سپری کرد، سخت در اشتباه هستید.»
روزنامه وقایع اتفاقیه(به مدیر مسئولی صادق خرازی) مینویسد: «مسئله اینجاست که همانقدر که اصلاحطلبان به معجزه شبکههای اجتماعی ایمان آوردهاند، رقبای اصولگرا هم متوجه شدهاند و لازم است فکری جدی به حال این خلأ کنند. نتیجه چنین احساس نگرانی و برآوردی این شده که در دو، سه ماه گذشته جو غالب بر فضای مجازی دگرگون شده و با تدارک زیادی که دیده شده، تسلط جریانهای نزدیک به اصولگرا بر شبکههای اجتماعی به طرز محسوسی افزایش یافته و این جریانات در راهاندازی موجهای خبری بسیار موفق عمل کردهاند. تمرکز بر عملکرد دولت، افزایش انتقادات به دولت روحانی، زیر سؤال بردن صلاحیت و شایستگی نمایندگان لیست امید، راهاندازی موجهای تخریبی علیه بزرگان اصلاحات و مهمتر از همه، شکلدهی و سازماندهی فضای رسانهای به بهانه فیشهای نامتعارف و رایج کردن عبارت "مدیران نجومی" از جمله نمودهای توجه ویژه این جریانات به فضای مجازی است!»
این روزنامه ادامه میدهد: «با چنین وضعیتی اکنون میتوان با نگرانی این سؤال را مطرح کرد: آیا شبکههای اجتماعی لزوماً در انتخابات آتی به سود تحولخواهان عمل میکنند؟ پاسخ به طور اجمالی منفی است. لزوماً و در همه حال خیر. اگر بدون برنامهریزی، بدون سرمایهگذاری، بدون سازماندهی و بدون تولید محتوای مناسب و جذاب انتظار داشته باشیم یک دست نامرئی، سمت و سوی فضای مجازی را به نفع دموکراسی خواهان هدایت کند، سخت در اشتباه هستیم. فضای مجازی یک بستر مناسب برای فعالیت است. هر گروهی خلاقیت بیشتری به خرج بدهد و خوراک بهتری تولید کند، نتیجه بهتری میگیرد. در غیر این صورت کسی متعهد نشده است تلگرام و نرمافزارهای ارتباطی مشابه در همه اعصار و زمانها به سود یک جریان سیاسی و به زیان طیف مقابل عمل کنند.»