ID : 16737233
معاون پژوهش مرکز تخصصی امامت کشور در یزد:
هدف غرب از ایجاد 34 مرکز ودانشگاه شیعهشناسی/5 کتاب که به جزئیترین مسائل زندگی پرداخته/نقش امام سجاد(ع) در تشیع ایرانیها
معاون پژوهش مرکز تخصصی امامت کشور گفت: طبق آخرین آمار 34 مرکز و دانشگاه شیعه شناسی در جهان در حال فعالیت اند که از این تعداد چهار دانشگاه بزرگ شیعهشناسی زیر نظر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فعالیت دارند.
به گزارش یزدرسا به نقل از حوزه علمیه یزد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین شانچی در کارگاه آموزشی امام شناسی که به همت حوزه علمیه استان یزد و آموزش و پرورش ناحیه یک یزد در سالن اجتماعات آموزش و پرورش این ناحیه با حضور حجت الاسلام سید محمد حسینی مدیر بنیاد فرهنگی امامت شعبه مرکز کشور و 200 معلم یزدی برگزار شد در خصوص تعداد مراکز و دانشگاه های شیعه شناسی در سطح جهان اظهار داشت: دانشگاههای متعددی در سطح بینالمللی در مورد اسلام و تشیع و مسئله موعود و امامت شناسی مشغول به تحقیق هستند که طبق آخرین آمار 34 مرکز و دانشگاه شیعه شناسی در جهان در حال فعالیت اند که از این تعداد چهار دانشگاه بزرگ شیعهشناسی زیر نظر رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فعالیت دارند.
هدف غرب از ایجاد 34 مرکز ودانشگاه شیعه شناسی
استاد برجسته جامعه المصطفی در خصوص هدف کشورهای غربی از ایجاد دانشگاه ها و مراکز شیعه شناسی گفت: این مراکز به سه هدف کلی فعالیت خود را انجام می دهند، یکی تربیت نیروهای متخصص به منظور استخراج نکات ناب زندگی از قرآن و ائمه اطهار و بزرگان دین، برای استفاده خود و دوم آشنایی با اندیشه های تشییع و یافتن راهی برای مقابله با این اندیشه و در نهایت تسلط سیاسی و اقتصادی بر ما مسلمانان به ویژه شیعیان است
معاون پژوهش مرکز تخصصی امامت کشور افزود: دانشگاه ها و مراکز شیعه شناسی با مطالعاتی که در مورد تشییع می کنند علاوه بر اینکه خود از این مطالب عمیق بهره می جویند، بدون اینکه ما متوجه شویم خیلی راحت تر در تربیت فرزندان ما رخنه و ذهن و فکر فرزندان ما را آنگونه که بخواهند شکل می دهند و با پنبه سر ما را می برند.
عدم مطالعه و نفوذ فرهنگی دو علت تغییر شدید فرهنگ ایرانی و اسلامی
وی متأسفانه طی این سال ها به شدت فرهنگ ما تغییر کرده است که این هم به خاطر عدم مطالعه سیره ائمه اطهار و حذف سبک زندگی اسلامی و ایرانی از زندگیمان و گرایش به سبک زندگی غربی بوده، علاوه بر این نفوذ فرهنگ غربی در زندگی ما از طریق شبکه های ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی مزید بر علت شده است.
وی بیان کرد: نفوذ فرهنگی دشمن نتیجه زحمات آن ها در زمینه اسلام شناسی و به ویژه شیعه شناسی است که نمونه این ادعا فعالیت ده ها مراکز و دانشگاه های شیعه شناسی و کتاب ها و هزاران مقالاتی است که در این زمینه تاکنون منتشر شده است.
تحقیق و پژوهش غرب در خصوص بزرگان ما! /امام شناسی یعنی تمدن سازی
حجت الاسلام و المسلمین شانچی با بیان اینکه متأسفانه به جای اینکه ما خود درخصوص بزرگان و امامان خود تحقیق و پژوهش کنیم بسیاری از پژوهشگران غربی با تحقیق در مورد بزرگان ما نکات مثمر ثمری از زندگی این افراد استخراج کرده اند، گفت: امام شناسی یعنی تمدن سازی و اگر ما امامان خود را به خوبی بشناسیم و به مردم معرفی کنیم به این هدف دست خواهیم یافت.
دشمن قرآن و اهل بیت(ع) را از ما بگیرد دیگر چیزی نخواهیم داشت/ معلمین برای پاسخ به شبهات مطالعه کنند
وی در بخش دیگر صحبت های خود خطاب به معلمان با بیان اینکه اگر دشمن موفق شود قرآن و اهل بیت را از ما بگیرند دیگر چیزی نخواهیم داشت گفت: با توجه به میراث های گران بهایی همچون ائمه اطهار و پیامبران و قرآن کریم که در خدمت داریم، شما معلمان باید کتبی دینی در این زمینه را مطالعه کنید تا با نحوه درست کار تربیتی آشنا شوید.
نفوذ شبهات در دبستان ها
حجت الاسلام و المسلمین شانچی ادامه داد: متأسفانه امروز شبهات به مدارس دبستانی ما کشیده شده است و با توجه به اینکه بچه های ما چه در سر کلاس توسط معلمین و چه در خانه توسط والدین جواب قانع کننده ای را دریافت نمی کنند، این شبهات در ذهنش می ماند، که همه این مشکلات یکی به خاطر وجود دانش آموزانی از مذاهب دیگر در کلاس ها است که شبهات دینی را از کانال والدین خود به بچه های ما تزریق می کنند و دوم به دلیل فاصله گرفتن ما از مطالعات دینی است که نمی توانیم این شبهات را به صورت کامل و قوی برای فرزندان خود جواب دهیم.
سرچشمه مشکلاتمان عدم مطالعه است
معاون پژوهش مرکز تخصصی امامت کشور تصریح کرد: دینی داریم که در خصوص جزئی ترین مسائل زندگیمان از نحوه حمام کردن، نظافت، ناخن گرفتن، نحوه پوشش، آب نوشیدن، غذا خوردن و.. برنامه دارد بنابراین نباید وضع زندگیمان اینگونه باشد و اگر کاستی ای در زندگیمان وجود دارد همه به خاطر این است که مطالعه در خصوص مسائل دینیمان که برای لحظه لحظه زندگیمان برنامه دارد، نداریم.
وی در ادامه گفت: متأسفانه برخی از فرزندان ما سر کلاس های درس می گویند که امام سجاد(علیه السّلام) فقط گریه می کرد و امام علی(علیه السّلام) فقط می جنگید! که این حرف ها از یک سو به این دلیل است که دین را برای فرزندان خود بسیار بد معرفی کرده ایم و از سوی دیگر شبهاتی است که معلمین و والدین ما به دلیل عدم مطالعه دینی قادر به پاسخ گویی به آن ها نیستند
نقش امام سجاد(ع) در تشیع ایرانی ها/ تربیت 2هزار خدمتکار از سوی امام سجاد(ع)
استاد برجسته جامعه المصطفی در بخش دیگر صحبت های خود با بیان اینکه امام سجاد(علیه السّلام) از نگاه بسیاری از پژوهشگران در مسلمان شدن ما ایرانی ها تأثیر بسزایی داشته است، تصریح کرد: بنا بر روایات مختلف امام سجاد(علیه السّلام) در حدود 2هزار خدمتکار داشت که بیشترین تعداد خدمتکار در بین ائمه معصوم را داشته اند، امام با اين برنامه در واقع يك كانون تربیتى به وجود آورده بود و بردگان عموماً ایرانی که در جنگ با اعراب مغلوب شده بودند، به دلیل اینکه حاضر به پذیرش اسلام نشده بودند به آن ها عنوان بردگی داده می شد، اما امام سجاد(علیه السّلام) آن ها را خريدارى می کردند و مدتى آن ها را تحت تعليم و تربيت قرار مى داند و در ادامه برای آن ها همسر بر می گزیدند و با دادن اموالی به آن ها، این خدمتکاران آزاده شده را به سرزمین خود بازپس می فرستادند، هر كدام از این افراد که عمدتاً هم ایرانی بودند يك فرد تربيت شده و الگو براى ديگران بودند، آنان پس از آزادى نيز پيوند معنوى خود را با امام قطع نمى كردند و به سهم خود ديگران را تحت پوشش تربيتى قرار مى دادند. اين برنامه امام، با توجه به محدوديت هايى كه او در ارشاد و هدايت مستقيم جامعه با آن روبرو بود، بسيار درخور توجه و بررسى است بنابراین امام سجاد(علیه السّلام) با این کار زمینه های مسلمان شدن ایرانی ها را فراهم کرد.
کمترین آمار طلاق متعلق به یزد است/ مسائل جنسی و اقتصادی از دلایل اصلی طلاق
معاون پژوهش مرکز تخصصی امامت کشور در بخش دیگر صحبت های خود با بیان اینکه تحقیقات ما نشان می دهد که آمار طلاق یزدی ها به دلیل حفظ بسیاری از سنت های قدیم و دینداریشان و فرهنگ اصیل یزدی پایین ترین آمار کشور است، افزود: در بررسی های انجام شده در کل کشور یکی از مواردی که نقش بسزایی در افزایش آمار طلاق دارد مسائل اقتصادی و همچنین مسائل جنسی بین زن و شوهر است
5 کتابی که به جزئی ترین مسائل زندگی از نگاه دین پرداخته است
استاد دانشگاه جامعه المصطفی در پایان به معرفی 5 کتاب برای مطالعه معلمین پرداخت و گفت: از کتاب هایی که خود مطالعه و به شما توصیه می کنم یکی کتاب «حلية المتقين» علامه مجلسي است که یکی از برترین کتاب های شیعه در سبک زندگی اسلامی است که نکات بسیار جالبی درخصوص آداب خوردن و آشامیدن، پوشیدن، خواب رفتن و بیدار شدن، حمام رفتن و نظافت، بوی خوش دادن، مسواک زدن، شانه زدن، ناخن چیدن، سرتراشیدن،سلام و مصاحفه کردن، تجارت، بازار، سفر، معاشرت زنان، معاشرت با فرزندان، فواید نافعه و... از زبان معصومین (علیه السّلام) را توضیح داده است، دوم «مفاتیح الحیات» آیت الله جوادی آملی است که شامل موضوعاتی همچون تعامل انسان با خود، تعامل انسان با همنوعان، تعامل مردم و نظام اسلامی(آداب شهروندی)، تعامل انسان با حیوان، تعامل انسان با خلقت زیست محیطی، آداب مواجهه با بیگانگان، آداب تفکر و... بحث شده است، کتاب سوم «حكمت نامه جوان» آیت الله محمد محمدی ری شهری است که مهم ترين رهنمودهاى قرآن و احاديث اسلامى براى جوانان را گردآوری کرده است، کتاب چهارم «اسرار موفقیت» نوشته سید مرتضی مجتهدی سیستانی برادرزاده آیت الله سیستانی است که در بردارنده عناوین همچون روش فکر و اندیشه، مشورت، هدف، اراده ی قوی، همّت عالی، نظم و برنامه، علم و دانش، تجربه، کار و کوشش، صبر و استقامت و همنشینی با نیکان است و همچنین این کتاب، بیان شیوا و روان استفاده از احادیث علوی با شرح و توضیح، تجربه های زندگی، بازگویی تجربه های زندگی بزرگان، همراه با اشعار گویا در هر فصل بیان شده است، که این کتاب به عموم دانش آموزان و آموزگاران و مربیان توصیه می شود، کتاب پنجم «تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث» نوشته دکتر علی نقی فقیهی است در این کتاب به مبانی تربیت جنسی، شیوههای آموزش و تربیت جنسی در قالب شیوههای تربیت جنسی پیش از ازدواج، در دوره ازدواج و پس از آن، رفتارهای نا به هنجار جنسی، عوامل و راههای پیشگیری و درمان آن، انواع نابه هنجاری جنسی، عوامل نابه هنجاریهای جنسی پرداخته شده است، کتاب ششم «تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث» نوشته آیت الله محمد محمدی ری شهری با همكاری عباس پسنديده است که در بردارنده موضوعاتی همچون عوامل تحكيم خانواده، آسيبهاى خانواده، موانع تشكيل خانواده، آداب ازدواج و تشكيل خانواده، آداب عروسى، پاسخ دادن به غرايز جنسى و... بحث شده است.
انتهای پیام/ع
summary-address :