ID : 40922524
یادداشت؛
هیئتها نمیتوانند سکولار باشند
در سالهای اخير جریانهایی انحرافی تلاش کردهاند تا هيئتهای مذهبی را از روح و جوهره خود جدا سازند. يکی از انحرافات ارائه الگويی از هيئت است که میتوان آن را «هیئت سکولار» ناميد.
به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، سوسن شکوفه*؛ در سالهای اخير جریانهایی انحرافی تلاش کردهاند تا هيئتهای مذهبی را از روح و جوهره خود جدا سازند. يکی از انحرافات ارائه الگويی از هيئت است که میتوان آن را «هیئت سکولار» ناميد. در هيئت سکولار، قرائتی از نهضت امام حسين(ع) ارائه میشود که در آن نسبتی بين اسلام و سياست وجود ندارد.
برخی افراد با وجود آنکه در مراسم عزاداری محرم شرکت میکنند، وقتی واعظان در مورد مسائل سیاسی روز و دشمنشناسی سخن میگویند، موضع گرفته و حرفهایی چون«جلسه را سیاسی نکنید»، «ما برای اشک بر حسین آمدهایم، نه سیاسی بازی»، «روضه ما را خراب نکنید و بگذارید برای غربت حسین اشک بریزیم و ضجه بزنیم» و ... میزنند.
بد نیست به این دسته افراد یادآوری کنیم، در کتاب لهوف، سید بن طاووس روایتی را نقل میکند که در آن پیامبر اکرم(ص) در مسجد مدینه داستان شهادت امام حسین(ع) را برای مردم تعریف میکنند، همه شروع میکنند به گریه کردن، بعد پیامبر همه را با این جمله تاریخی که «اتبکونه و لاتنصرونه - آیا برایش گریه میکنید و یاریش نمیدهید؟» توبیخ میکنند.
واقعه تلخ تاریخی به دار کشیدن آزادیخواهان تاریخ نقطه عطف دیگری است؛ صحنهای که ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بهدست لشگر قزاق روس در سال ۱۲۹۰ روز عاشورا به دار کشیده شدند.
هنگامی که روسها در حال به دار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پس کوچههای تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای امام حسین (ع) بودند؛ عدهای زنجیر زن،عدهای سینهزن و عدهای قمهزن... . در آن زمان فرمانده روس اینگونه گفته است: « میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند و در آن صورت چه بر سر ما میآمد!». اما جمعیت عظیم! مردم شیعه (سکولار) عزادار فقط عزاداری و گریه کردند؛ زنجیر و سینه و قمه زدند به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند.
آری این است نتیجه اسلام سکولار، این است اسلام منهای سیاست و این چیزی است که شیعه انگلیسی به شدت به دنبال آن است و برای آن میلیاردها دلار هزینه میکند.
براستی در هیئتی که دغدغه حفظ نظام و امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و مردم و صدور انقلاب و نفی طواغیت زمانه و مبارزه با اسرائیل و صهیونیسم جهانی وجود نداشته باشد ابن زیاد سینه میزند، شمر اشک میریزد و یزید ضجه میزند...
آری این است نتیجه بیبصیرتی و هیئت سکولار!
به خودمان رجوع کنیم ببینیم ثمره اشک را چه دانستیم. رهبر انقلاب فرمودند «اگر به اشک و ندبه است معاویه هم اهل مدح و مرثیه بر امیرالمومنین بود».
سید بن طاووس در لهوف نقل میکند که وقتی اهل بیت به کوفه رسیدند، اهل شهر به پهنای صورت اشک میریختند؛ ولی مورد عتاب و نفرین حضرت زینب قرار گرفتند. پس اشک بهتنهایی نشانه ولایت نیست و بهشرطها و شروطها که همان تبعیت از ولایت است؛ این اشک یگانه کیمیای عالم میشود!
برخی تلاش میکنند، خرجی میدهند، کار و فعالیت دیندارانه هم دارند، اما کار امامشان را پیش نمیبرند؛ مثل اینکه امام در کربلا باشد و ما در مدینه اهل مجلس علم و خدمترسانی به نیازمندان و سفره انعام و غیره باشیم، شوخی نیست؟ پس وقتی از صحنه حق و باطل زمان خویش غایب هستیم و در معیت ولایت، طاغوت زمان خود را، نفی و تکفیر نمیکنیم این گریه و بکاء برای ما ذرهای تقرّب الی الله ندارد!
انتهای پیام/ش
summary-address :