هیچ گونه ارتباط تعهدآوری با رانندگان اتوبوس نداریم / اداره کار؛ متولی مجاب کردن بهرهبرداران برای انعقاد قرارداد با رانندگان
به گزارش یزدرسا؛مدیرعامل سازمان حمل و نقل بارو مسافر یزد در مصاحبه اختصاصی با یزدآوا؛ حمل و نقل عمومی را یکی از حساس ترین بخش ها برای تمام دولت ها و ازمولفه های مهم در رنکینگ کشورها دانست و اظهار داشت: برا ساس اصل 44 قانون اساسی و دستورالعمل دولت درزمینهه خصوصی سازی و ساماندهی بخش حمل و نقل در گذشته تصمیم گرفته شد اتوبوس های شهری را به متقاضیان واگذار کنند.
حسین صالحیان افزود: برهمین اساس فرایندی به صورت یک پارچه در کشور با شکل و شمایل خاص و قراردادی محکم با بهره برداران منعقد شد که در این قرارداد به ارتباط بین بهره برداران با رانندگان اشاره ای نشده و سازمان نیز هیچ گونه ارتباط کاغذی و تعهدآوری با رانندگان ندارد چرا که بر اساس مصوبات مجلس و دولت، ما تنها با بهره برداران در ارتباط هستیم البته این به این معنی نیست که سازمان، نظارتی بر عملکرد رانندگان ندارد چرا که بازتاب رفتار درست و نادرست رانندگان با مردم به سازمان باز می گردد.
وی ادامه داد: متاسفانه بین بهره برداران و رانندگان قراردادی وجود نداشته و ندارد و بر همین اساس طی جلساتی که با رانندگان و بهره برداران برگزارشد علی رغم عدم تمایل برخی از دوستان راننده و بهره بردار مقرر شد قراردادی تنظیم و در اختیار سازمان قراردهند که البته این کار صورت گرفته ودر حال حاضرتوسط واحد حقوقی سازمان درحال بررسی است.
صالحیان در بخش دیگری از سخنانش به ارائه توضیحاتی در خصوص ممنوعیت دریافت وجه نقدی توسط رانندگان پرداخت و گفت: هزینه ماهانه ناوگان اتوبوسرانی شهری یزد در حدود یک میلیارد تومان است که درگذشته این هزینه ها از طریق فروش بلیط،یارانه دولتی و کمک های شهرداری تامین می شد اما در حدود دوسالی است که دولت به دلیل مشکلات اقتصادی کشور، سهم خود را پرداخت نمی کند و ما باید این هزینه ها را از طریق فروش بلیط و کمک های شهرداری تامین کنیم.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبات قانونی، دولت مکلف به پرداخت یارانه به سازمان نبوده و قانون گذار تصریح کرده در صورتی که وضعیت اقتصادی دولت مناسب باشد و بتواند بودجه لازم را تامین کند یارانه این بخش را بپردازد بنابراین در شرایط فعلی اقتصادی، دولت این یارانه را نمی پردازد و این درحالی است که این سازمان نیازمند یارانه ای خاص برای ارائه بهترخدمت به شهروندان وحمایت از بهره برداران و رانندگان است.
مدیرعامل سازمان حمل ونقل بارو مسافر یزد با اشاره به هزینه های روزافزون اتوبوس های فرسوده و عدم امکان تعویض آن ها به دلیل عدم تولید داخل و ممنوعیت واردات از خارج، اذعان داشت : بنابراین برای پوشش هزینه ها، طی جلساتی که با بهره برداران و رانندگان داشتم به صراحت اعلام کردم که رانندگان و بهره برداران حق دریافت وجه نقدی را نداشته و درصورت دریافت وجه،باید کارت های الکترونیکی دراختیارشان را شارژکرده و به این طریق مبالغ نقدی به سازمان عودت داده شد.
صالحیان با بیان اینکه وظیفه مجاب کردن بهره برداران برای انعقاد قرارداد با رانندگان بر عهده اداره تعاون،کارو رفاه اجتماعی بوده و سازمان تامین اجتماعی نیز در خصوص بیمه آن ها باید ورود کند یادآور شد: بنده صحبت هایی را نیز با مسئولان مربوطه داشتم و آنان هم در حال پیگیری موضوع هستند و امیدواریم هرچه زودتر مشکلات رانندگان عزیز در این زمینه حل و فصل شود.
انتهای پیام/ح